کارشناس حوزه امور وسائط نقلیه دریائی و غواصی، صنعت ساخت و تعمیر کشتی را حوزه پر درآمدی خواند که در کشور ما مهجور است و گفت: سرمایهگذاری در این حوزهها بازخورد مثبتی در اقتصاد کشور دارد.
این کارشناس حوزه امور حمل و نقل دریائی و غواصی با اعلام اینکه اگر دولت بتواند بودجه مناسبی برای صنعت دریایی تخصیص دهد و بهای بیشتری به این صنعت بدهد بازخورد سرمایهگذاری در صنعت ذکر شده به سمت دولت بازخواهد گشت، گفت: صنعت کشتی سازی و تعمیر کشتی حوزههای پردرآمدی در جهان هستند و هرگونه سرمایه گذاری در این حوزهها بازخورد مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
روشنی، بزرگترین مشکل در توسعه زیرساختها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد را کمبود تخصیص ارز و مشکلات اقتصادی و وجود تحریمها خواند و تصریح کرد: صنعت کشتی سازی و تعمیر کشتی در کشور وجود دارد، اما به علت مشکلات و کمبودها، مسائل مالی و تحریمها، سرعت و کیفیت کشتی سازی در ایران بسیار پایین است و شرایط اقتصادی اجازه نمیدهد اقدامات لازم صورت بگیرد.
وی در خصوص نبود نیروی کار ماهر و متخصص ایرانی گفت: نیروی کار ماهر و متخصص ایرانی به علت نبود بستر مناسب در این حوزه از کشور خارج میشود و تخصص خود را به کشورهای بیگانه عرضه میکند و دولت باید بستر را برای حضور دائم و مستمر متخصصین داخلی فراهم کند.
کارشناس حمل و نقل دریائی و غواصی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با تاکید بر اینکه با برگزاری این نمایشگاه بستر را برای معرفی و رشد متخصصان فراهم میکند، اظهار داشت: متاسفانه همهگیری ویروس کرونا باعث شد تمام صنایع در حوزههای مختلف رکود را تجربه کنند و افراد زیادی مجبور شدند در سکوت کار خود را پیش ببرند.
وی افزود: همین موضوع ناآگاهی را در حوزههای مختلف برای مخاطبان رقم زد. به همین دلیل برگزاری نمایشگاههایی از این دست کمک میکند مخاطبان هر حوزه شناخت بیشتری را از شرکتهای فعال داشته باشند و همافزایی صورت بگیرد تا از قابلیتهای داخل کشور به شکل مناسب استفاده شود، چون از معضلات این ناآگاهی این است که مخاطبان و متقاضیان یک حوزه به علت ناآگاهی از توان داخلی، نیازشان را با استفاده از یک شرکت خارجی برطرف کردند در صورتی که همتای ایرانی خدمات مشابه و با کیفیتی را در همان شاخه عرضه کرده است.
روشنی افزود: معرفی افراد متخصص در نمایشگاههایی از این دست هم به اقتصاد ملی و در سطح کشوری و هم به اقتصاد شرکتها در سطح اقتصاد خرد کمک میکند.
این کارشناس حوزه امور وسائط نقلیه دریائی و غواصی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مدیران در دولت، وزارت صنایع، وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگانهای مرتبط، شرایط صنعت دریایی ایران که ۸۰ تا۹۰ درصد سهم حمل و نقل کالا از خارج را به دوش میکشد بهبود یابد و با استفاده از پتانسیل حضور در خلیج فارس، راه ابریشم جدیدی برای اتصال کشورهای اروپایی و آسیایی ساخته شود تا ارزآوری مناسبی برای ایران به ارمغان آورد.