رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به چالشهای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی از منظر جعلی بودن از طراحی و توسعه نمونه اولیه سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی خبر داد.
وی ادامه داد: گاهی انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی تهدید خاصی به حساب نمیآید و مثلاً با انگیزه سرگرمی و مزاح، محتوای نادرستی تولید و منتشر میشود و اثر طولانی مدتی نیز ندارد. اما در مواردی محتواهای نادرست میتوانند به صورت هدفمند و تأثیرگذار در سطح ملی و به منظور بر هم زدن نظم اجتماعی، امنیت، اقتصاد، تخریب اشخاص حقیقی یا حقوقی، و امثال آنها باشند. در موارد متعددی حتی اخبار جعلی در حوزه داخلی یک کشور در کشور دیگری طراحی و منتشر میشود.
دکتر یزدانیان با تاکید بر این که پدیده اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی از جنبههای مختلف مطرح است، افزود: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اخبار جعلی دارند حتی تفسیر حقوقی آنها از اخبار جعلی نیز متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه ضمن مروری گذرا به این مباحث، روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار مشکوک به جعلی بودن، مورد تمرکز بیشتری قرار گرفت و ضمن بررسی تنوعی از روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی، برخی از آنها پیادهسازی شد یا در حال انجام است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات، نتایج حاصله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دقتهای خوبی به دست آمده که شامل روشهای مبتنی بر استخراج ویژگیهای نوشتاری، روشهای مبتنی بر کیسه کلمات (Bag of Words)، روشهای مبتنی بر n-gram، روشهای مبتنی بر یادگیری عمیق و روشهای مبتنی بر الگوی انتشار در شبکه است.