عواملی چون سرعت و TLD روی سئوی وب سایت و در نتیجه رتبه آن تاثیرگذار است.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، هنگامی که بهترین میزبانی هاستینگ یا وب هاستینگ را برای سایت جدید خود دریافت کردید و از یکی از بهترین سازندگان وب سایت برای ساخت سایت استفاده کردید، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) کلیدی برای حفظ سایت شما در صدر و رتبه بندی بالاست.
امروزه، بهترین وب سایتها را متخصصانی سئو میکنند که همه عوامل موثر بر سرعت سئو وب سایت را در نظر میگیرند. البته برخی از این عوامل هنوز ناشناخته هستند و گوگل آنها را فاش نکرده است. در دنیای مدرن، شما باید همیشه مراقب سئوی سایت خود باشید تا ترافیک بازدیدکنندگان به سایت خود را حفظ کنید.
سئو وب سایت
سئو به معنای بهینهسازی سایت و محتوای آن است، به طوری که سایت بتواند تا حد امکان در گوگل، بینگ یا یاهو رتبه بالایی داشته باشد. سناریوی ایده آل شما این است که وقتی شخصی کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو میکند، سایت شما نخستین لینکی باشد که روی صفحه ظاهر میشود.
با این حال، در حالی که بیشتر امتیاز سئو یک وب سایت از محتوا ناشی میشود، میزبانی وب نیز نقش مهمی ایفا میکند. در اینجا، پنج عامل مهم میزبانی وب بیان میشود که باید در نظر گرفته شود، زیرا این عوامل میتوانند ترافیک ارگانیک وارد شده به وبسایت شما را ایجاد کنند یا از بین ببرند.
۱. سرعت کم وب سایت
هیچ کس دوست ندارد منتظر بارگذاری یک صفحه وب باشد. در واقع، انتظار در سرتاسر اینترنت به قدری منفور است که موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، سرعت بارگذاری سایت شما را در امتیاز سئوی شما تعیین میکنند؛ سایتهایی که بارگذاری آنها بیش از چند ثانیه طول میکشد جریمه میشوند، در حالی که سایتهایی که فورا بارگذاری میشوند در نتایج جستجو تقویت میشوند.
بنابراین، انتخاب یک ارائه دهنده میزبانی که بتواند تجربه سریعی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند برای رتبهبندی صفحه شما ضروری است. اگر توانایی پرداخت هزینه آن را دارید، ارتقا به بهترین «هاست VPS» یا بهترین «هاست ابری» پیشنهاد ماست. هاست اشتراکی سرعت کندتری دارد بنابراین آن را پیشنهاد نمیکنیم. اگر هر ماه بیش از چند هزار بازدیدکننده از سایت خود داشته باشید، این امر مهم است.
همچنین مطمئن شوید که مرکز داده میزبان شما نزدیک به مخاطبان شما قرار دارد. هرچه دادهها دورتر باشند، زمان بیشتری برای بارگذاری وب سایت شما طول میکشد. همچنین ممکن است بخواهید راهاندازی کش صفحه با میزبان خود یا کمک گرفتن از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) را در نظر بگیرید.
همه آنچه گفته شد، قبل از اینکه «هاست وب» خود را به علت بارگذاریِ کُند مقصر بدانید، حتماً نگاهی به محتوای وب سایت خود بیندازید. تصاویر بزرگ، پلاگینهای ضعیف و حتی کدهای HTML و جاوا اسکریپت نامرتب همگی میتوانند سایت شما را سنگین کنند و به امتیاز سئوی شما آسیب بزنند.
۲. خرابی وب سایت
تنها چیزی که از یک سایت کند بدتر است سایتی است که اصلاً بارگذاری نمیشود. Downtime تقریباً همیشه به علت مشکلات موجود در هاست شما ایجاد میشود، ممکن است به علت نقص سخت افزار، بارگذاری بیش از حد سرور، نقض امنیتی یا چیز دیگری باشد.
متأسفانه، عملکرد سئوی وب سایت شما میتواند کاهش یابد حتی اگر سایت شما فقط برای چند دقیقه آفلاین باشد. گوگل و سایر موتورهای جستجو میتوانند وب سایت شما را غیرقابل اعتماد معرفی کنند. اگر زمان خرابی به جای چند دقیقه، چند روز طول بکشد، ممکن است گوگل سایت شما را به طور کلی از فهرست نتایج جستجو حذف کند.
هنگام انتخاب یک ارائه دهنده میزبانی وب، بررسی کنید که آیا آنها گارانتی آپتایم ارائه میدهند و چقدر خوب است. ضمانت ۹۹ درصدی آپتایم به این معنی است که سایت شما همچنان میتواند چندین روز در سال از کار بیفتد، اما ضمانت ۹۹.۹۹ درصدی به این معنی است که سایت شما فقط برای چند دقیقه در سال از کار خواهد افتاد.
۳. خرابی اتصال پایگاه داده
اگر شما و بازدیدکنندگانتان پیام هشداری میبینید که میگوید «Internal Server Error» یا «Database Connection Failed»، به این علت است که سرور شما با ترافیک بیش از حد بارگیری شده است. این به اندازه آفلاین بودن وب سایت شما به امتیاز سئوی شما آسیب نمیرساند، اما میتواند نرخ پرش سایت شما را افزایش دهد.
در کوتاه مدت، میتوانید یک نسخه کش از سایت یا صفحات محبوب خود ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان واقعاً نیازی به اتصال به پایگاه داده ذخیره شده با میزبان شما نداشته باشند. در وردپرس، سادهترین راه برای انجام این کار با یک افزونه رایگان به نام WP Super Cache است.
با این حال، در دراز مدت، میخواهید برنامه میزبانی خود را ارتقا دهید. خطاهای پایگاه داده از این واقعیت ناشی میشود که شما به سادگی پهنای باند کافی برای مدیریت همه ترافیک خود را ندارید. از ارائه دهنده هاست خود درباره افزایش مقیاس VPS یا برنامه میزبانی ابری سوال کنید.
۴. استفاده از خدمات میزبانی مشترک با اسپمرها
اگرچه مشکل رایجی نیست، به اشتراک گذاری سرور شما با وب سایتهای اسپم و آدرسهای ایمیل در واقع میتواند به رتبه بندی جستجوی وب سایت شما آسیب برساند. وقتی موتورهای جستجو وبسایتهای هرزنامه را جریمه میکنند، هر سایتی را که از آن آدرس IP استفاده میکند جریمه میکنند، که اگر از یک برنامه میزبانی مشترک استفاده میکنید، این امر میتواند شامل وبسایت شما نیز شود.
اگر نگران هستید که این ممکن است علت عملکرد ضعیف سئوی سایتتان باشد، بررسی آن آسان است. URL خود را در ابزار Reverse IP Domain Check وارد کنید تا ببینید چه کسی دیگری از آدرس IP شما استفاده میکند.
۵. TLD نادرست
در صورت امکان، مطمئن شوید که URL وب سایت شما از یک TLD .com (دامنه سطح بالا) استفاده میکند. خوب یا بد، این همان چیزی است که مردم وقتی برای جستجوی وب سایت شما میروند، تصور میکنند که شما از آن استفاده میکنید. اگر آدرس وب سایت شما به net. یا co. ختم شود در غیر این صورت بازدیدکنندگان در یافتن سایت شما با مشکل مواجه خواهند شد.
واقعیت تاسف بار این است که بسیاری از بهترین نامهای وبسایت به پسوند com. انتخاب شدهاند، بنابراین در اینجا چیزی شبیه به معامله وجود دارد. هر کاری که تصمیم دارید انجام دهید، مطمئن شوید که نام وب سایت شما کوتاه و به یاد ماندنی است و اگر نمیتوانید آدرس com را به دست آورید، TLD شما خیلی مبهم نباشد.
فاکتورهای میزبانی وب: نتیجهگیری
مدیریت سئوی وب سایت شما کار بزرگی است که به نظر میرسد هرگز به پایان نمیرسد. در حالی که بیشتر امتیاز سئوی سایت شما از محتوای شما به دست میآید، مهم است که عوامل میزبانی را که میتوانند تأثیر زیادی بر رتبه بندی جستجوی شما داشته باشند، زیر نظر داشته باشید. با صرف زمان برای انتخاب بهترین ارائه دهنده هاست برای سایت خود، میتوانید از همان ابتدا بسیاری از این مشکلات احتمالی سئو را از بین ببرید.