۲۵۸ روز از سال ۱۴۰۰ گذشت و یک پنجم آن را مردم در هوای آلوده نفس کشیدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، برای رفع آلودگی هوا در کلانشهری همچون پایتخت، ۲۳ دستگاه مسئولیت اجرای قانون هوای پاک را دارند که ما در یک ماه اخیر تمامی مصوبات و اجرایی شدن آن را به تصویر کشیدیم از نصب کاتالیز و گرانی آن و رویکرد شهروندان به حذف این قطعه.
آقای حاج هادی کارشناس محیط زیست گفت: این قطعه گرانبها به دلیل موادی که در آن وجود دارد باعث تصفیه هوا میشود و در کاهش آلودگی هوا بسیار تأثیرگذار است، اما برخی شهروندان با حذف این قطعه و اجاره آن در زمان معاینه فنی به راحتی در شهر تردد و آلودگی هوا ایجاد میکنند.
مراکز معاینه فنی هم یکی دیگر از مواردی بود که ما به آن پرداختیم البته اجرایی شدن قانون در این مراکز نیز لنگ میزند.
خبرنگار ما با دوربین مخفی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد و با اعلام اینکه یک ماشین سنگین دارد و سن فرسودگی این خودرو بسیار بالاست به راحتی پیشنهاد دادن رشوه به او شد که معاینه فنی خود را دریافت کند.
در این باره سرهنگ شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی راهور تهران بزرگ گفت: برخی مراکز معاینه فنی غیرمجاز وجود دارند که به آسانی به خودروهای آلاینده برگ معاینه فنی میدهند.
اما طرح کهاب که قرار بود کاهش آلودگی هوا در جایگاههای بنزین را داشته باشد هم متأسفانه کج دار و مریز اجرایی میشود تا جایی که آقای عطری کارشناس محیط زیست در یک بازدید میدانی از پمپ بنزینهای تهران به آلایندگی این جایگاهها اشاره کرد و گفت: متأسفانه با اجرایی نشدن طرح کهاب به طور کامل در این جایگاهها این مکانها آلاینده بود و سهم ۲۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارد.
سراغ موتورسیکلتها همان کوچک جستههایی که ریههای شهر را نشانه میگیرند هم رفتیم که راکبان موتورسوار به دلیل گران بودن قطعات موتور و آگاه نبودن از مراکز معاینه فنی با تعجب میگفتند مرکز معاینه فنی موتورسیکلت وجود ندارد و این در صورتی است که در مراکز معاینه فنی خودرو در شهر تهران معاینه فنی موتورسیکلت نیز دارند.
طرح موتورهای برقی هم بر روی کاغد باقی مانده است و استاندار تهران هم از مشکلات اجرایی شدن این طرح گفت و افزود: به تمامی کارخانههای موتورسازی ابلاغ شده است تا ۱۰ درصد از تولید موتورسیکلت هایشان را به خط تولید موتورهای برقی اختصاص دهند، اما از آنجایی که این موتورها نیازمند جایگاه شارژ است در حال حاضر این مشکل وجود دارد که در آینده مرتفع میشود.
درجا کار کردن اتوبوس و سهم آنها در آلودگی هوا که بیش از ۱۲ درصد است ما را به پایانههای اتوبوسها کشاند که رانندگان اتوبوس به دلیل فرسودگی اتوبوس هایشان میگفتند اگر اتوبوس را خاموش کنیم برای روشن شدن آن با مشکل مواجه میشویم لذا باید درجا کار کند تا بتوانیم مسافران را جابجا کنیم.
در پایان شب هم در مبادی ورودی شهر هستیم و ورود کامیونها و اگزوزهای دودآلود آنها را به تصویر کشیدیم که این طرح هم اجرایی نمیشود.
وقتی با رانندگان کامیونها صحبت کردیم، گفتند که عمر کامیونهای ما بالاست و برخی از کامیونها عمرشان از ۵۷ سال عبور کرده است، اما به راحتی در شهر تردد دارد و این در صورتی است که طبق مصوبات کمیته اضطرار و آلودگی هوای پایتخت در شرایطی که هوا آلوده است و در وضعیت اضطرار قرار دارد تردد کامیونها در هر زمان از شبانه روز ممنوع است، اما این کامیونها به راحتی در شهر تردد میکند.
اما چگونه با افزایش تعداد خودروها و اجرا نشدن راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران بتوان شاهد بهبود کیفیت هوا در شهرها بود و اگر به همین وضع پیش برویم و مصوبات بر روی کاغذ باقی بماند، آسمان شهر به همین صورت خواهد بود.