علتهای مختلفی همچون فعالیت خودکار نرمافزارهای نصبشده روی دستگاهها در زمان اتصال به اینترنت وجود دارد که ممکن است به زودتر تمام شدن حجم اینترنت کاربران منجر شود.
با وجود این، علتهای زیادی هم وجود دارد که ممکن است به اتمام حجم بستههای اینترنتی زودتر از چیزی که کاربران تصور میکنند، منجر شود.
زمانی گفته میشد آنهایی که میگویند کمفروشی صورت میگیرد، باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد، اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود.
همچنین علتهای متعددی برای تصور کمفروشی افراد عنوان میشد؛ یکی از آن علتها این است که در برخی موارد امنیت مودم وایفای مناسب نیست و دیگران، پسورد اینترنت را شناسایی و حجم اینترنت را استفاده میکنند. یکی دیگر اینکه بهروزرسانی نرمافزارها به صورت اتوماتیک و مدیریت نشده انجام میشود.
بهروزرسانی و فعالیت خودکار نرمافزارهای نصبشده روی دستگاههای شما (گوشی، تبلت و…) در زمان اتصال به اینترنت، یکی از دلایل زود تمام شدن حجم اینترنت است. در صورتی که برنامههای نصبشده روی دستگاههای خود را برای حالت بهروزرسانی خودکار فعال کردهاید، حالت خودکار آن را لغو کنید تا بتوانید هر زمان که مایل بودید این فرآیند بهروزرسانی را انجام دهید.
استفاده از نرمافزارهای مالتیمدیا (مانند اینستاگرام، تلگرام و …) هم یکی از مواردی است که حجم اینترنت زیادی میطلبد. به دلیل دانلود تصاویر و ویدئوهایی که حجمهای بیشتری در مقایسه با فایلهای نوشتاری دارند، استفاده از این نرمافزارها موجب بیشتر شدن استفاده از حجم اینترنت میشود.
هک شدن احتمالی مودم هم میتواند یکی دیگر از دلایل زود تمام شدن اینترنت باشد. درواقع ممکن است مودم به هر روشی هک شده باشد و فردی که اقدام به این کار کرده، از حجم اینترنت شما مصرف کند و موجب زودتر تمام شدن حجم اینترنتتان شود. برای مقابله با این موضوع میتوانید رمز مودم خود را تغییر دهید یا موضوع را با سرویسدهنده خود در میان بگذارید تا از ادامه مصرف اینترنتتان توسط شخص دیگر جلوگیری کنید.
خدمات اینترنت خود را آزمایش کنید
در عین حال، با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانههای ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامانیافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت میتوانند اپراتور سرویسدهنده خود را در این بخش انتخاب کنند و پارامترهای سرویس خود را بسنجند.
کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود میتوانند بسته خریداریشده خود را راستیآزمایی کنند. آنها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود میتوانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده است، مراجعه و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
مشترکان شرکتهای ارائهدهنده خدمات انتقال داده میتوانند از طریق لینکهای معرفی شده، شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود را از قبیل latency ،packet loss و سرعت دانلود و آپلود ارزیابی و در صورت تطبیق نداشتن موارد یاد شده با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس بر اساس کد رهگیری تخصیصیافته توسط سامانه اپراتور، شکایت کنند.