شهروندان تصور میکنند حوادث گازگرفتگی تنها برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری و شومینه است و ساختمانهایی که از رادیاتور و شوفاژ بهره میبرند، خطری ساکنان آن را تهدید نمیکند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: تمام ساختمانهایی که از روش موتورخانه و شوفاژ استفاده میکنند در قسمت موتورخانه، مشعلها و چیلرهایی برای تامین گرمای ساختمان وجود دارد که در این قسمت، دودکشهایی وجود دارد که تا سطح پشت بام بالا میرود و آلایندههای حاصل از فعالیت موتورخانه را به خارج منتقل میکند.
ملکی ادامه داد: در بیشتر موارد این دودکشها از مسیر داکت ساختمان بالا میرود و تمام واحدهای ساختمان یک دریچه یا پنجرههایی به آن مسیر دارند که بیشتر از داخل سرویسهای بهداشتی باز میشوند و اگر موتورخانهها دچار نقص باشند و گاز مونوکسید کربن تولید کنند، این گاز از همین طریق وارد منازل میشود و آنجا را نیز آلوده میکند.
وی افزود: نشت این گاز (مونواکسید کربن) در موتورخانه و ورود آن به منازل باعث مسمومیت افراد در طبقات بالایی حتی در طبقه یازدهم میشود و نشان دهنده این است که حتی با وجود استفاده از سیستم حرارت مرکزی احتمال تولید و انتشار گاز وجود دارد.
ملکی با تاکید بر اینکه اگر شهروندان تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی موتورخانه ندارند، از افراد متخصص کمک بگیرند، گفت: نصب و راه اندازی موتورخانه امری تخصصی است و کوچکترین اشتباه میتواند حوادث تلخی به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: فضای موتورخانهها باید با میزان اجناس و دستگاهها مطابقت داشته باشد و این بدین معنی است که فضای کوچک برای استفاده از دستگاههای بزرگ مناسب نیست و تولید حرارت زیاد و کاهش اکسیژن در یک فضای کوچک باعث تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن میشود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه در موتورخانهها باید سیستم تهویه هوا وجود داشته باشد و این سیستمها همواره مشغول کار باشد، گفت: تمام قطعات و بخشهای مختلف موتورخانه (مشعل، دیگ بخار، مخزن و مسیر انتقال سوخت، قطعات برقی و گازی و...) باید به صورت دورهای توسط افراد متخصص بازدید شود و این بازدیدها در فصل سرد سال که فشار مضاعفی به موتورخانهها وارد میشود باید دقیقتر و حساستر انجام گیرد و آن قسمتهایی که نیاز به تعویض یا تعمیر دارد، تعویض و تعمیر شود.
ملکی تاکید کرد: شهروندان باید به این نکته توجه کنند در صورت قرار گیری ستونهای فلزی داخل موتورخانه آنها با پوشش مخصوص پوشانده شود و اگر از سوخت مایع (نفت، گازوئیل یا مازوت) استفاده میکنند، منبع سوخت در خارج از مجموعه و در زیر زمین به صورت دفنی قرار داده شود.
وی با بیان اینکه بهتر است موتورخانه در مجاورت انباری یا خودروها نباشد، گفت: یکی از عوامل حادثه ساز در موتورخانهها نگهداری ظروف مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، تینر، الکل و... است که باید از نگهداری این مواد داخل موتورخانهها خودداری شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: موتورخانهها باید به سیستمهای ایمنی مجهز مثل سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم تهویه اتوماتیک، انواع خاموش کنندههای دستی و سیار، شبکه آب آتش نشانی و ... مجهز باشد.
ملکی ادامه داد: بهتر است یکی از افراد ساکن در ساختمان (بهویژه در ساختمانهای بلند و برجهای مسکونی) با طرز کار و ایمنی موتورخانه آشنایی داشته باشد تا در صورت لزوم با هماهنگی و مشورت متخصص این امر بتواند اقدامات اولیه را انجام دهد و نکته دیگر این است که در داخل موتورخانهها بههیچعنوان نباید اتاق نگهبانی یا استراحتگاه تعبیه شود.
وی خاطرنشان کرد: موتورخانهها در صورت ایمن بودن بسیار قابلاطمینان هستند، اما اگر نقصی در کارکرد آنها وجود داشته باشد، حوادث ناگواری حادث میشود و تفاوت موتورخانهها با سایر وسایل گرمایشی در این است که در صورت انتشار گازهای خطرناک یا آتشسوزی میتواند تمام یا بخشی از طبقات بالایی را تحت تأثیر قرار داده و افراد زیادی را درگیر حادثه کند.