در جا کار میکنند و هوای شهر را ندارند
اتوبوس وسیلهای که با شنیدن نامش حمل و نقل عمومی و سرویس دهی به شهروندان در ذهن مجسم میشود.اگر همین اتوبوسها سرویس دهی شان به درستی انجام نشود نفس شهر را تنگ میکنند و جایی برای نفس کشیدن باقی نمیماند.
در همین رابطه رانندگان اتوبوس در گفتگو با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در گفتند: سن اتوبوسهای مان افزایش یافته و برای معاینه فنی نیز به مشکل برخورد کرده ایم و به دنبال نوسازی اتوبوسهای مان هستیم، اما در حال حاضر هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است و زمانی که خبرنگار از رانندگان اتوبوس در خصوص در جا کار کردن اتوبوسهای شان در روزهای آلوده پایتخت پرسید پاسخ دادند اگر اتوبوسهای مان را خاموش کنیم به سختی روشن میشود، چون سن اتوبوسهای مان بالای ۱۵ سال است و هر بار که خاموش میشود به دلیل پمپ باد آن به سختی میتوان روشنش کرد.
در پایتخت بیش از ۲ هزار اتوبوس وجود دارد که هزار دستگاه از آن دیزلی است و نیازمند نوسازی است و طبق آمارها اتوبوس عمومی شهر ۱۲ ممیز شش دهم درصد و اتوبوسهای خصوصی ۱۸ ممیز دو دهم درصد در تولید آلودگی هوا نقش دارند و طبق مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا شهرداری از روشن ماندن اتوبوسها و مینی بوسها در پایانههای مسافربری در روزهای آلوده جلوگیری کند که در همین رابطه آقای ترفع مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری تهران موضوع را پیگیری کردیم و وی اظهار داشت: که شهرداری موظف است نسبت به روشن یا خاموش ماندن اتوبوسها در روزهای آلوده اقدام کند، اما از آن جایی که سن اتوبوسهای ما بالاست و فرسوده هستند و برای هر بار خاموش کردن و روشن کردن با مشکل مواجه میشوند لذا اتوبوسها در پایانههای مسافربری روشن اند، اما این توجیه خوبی نیست و در همین رابطه ما سامانهای طراحی کرده ایم و هر اتوبوس تا ۵ دقیقه اجازه روشن ماندن دارد در غیر آن صورت پس از استعلام و اعلام سامانه با راننده برخورد میشود.
شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم با اشاره به اورهال کردن اتوبوسهای سطح شهر گفت: در حال حاضر ۵۰ اتوبوس برای اورهال شدن به پیمانکار معرفی شده و به زودی وارد چرخه حمل و نقل شهری میشوند.
گفتنی است اگر قرار است مصوبات آلودگی هوا در پایتخت اجرا شود اگر هر مصوبه به صورت کجدار و مریض صورت بگیرد برای نفس کشیدن در یک هوای پاک همچنان باید چشم انتظار باشیم.