محصول جدید موردنیاز صنایع تریلرسازی و خودروسازی با تکیه بر توانمندیهای داخلی در مجتمع فولاد سبا تولید شد.
بهمن خلیلی، تأمین مواد اولیه صنایع خودروسازی و تریلرسازی از صنایع مهم کشور را در دستور کار این مجتمع صنعتی دانست.
آرش حاجیپور رئیس متالورژی و روشهای تولید مجتمع فولاد سبا هم گفت: گرید QSTE ۵۰۰TM از زیرمجموعههای فولاد پراستحکام کمآلیاژ (HSLA) است که مطابق با استاندارد SEW۰۹۲ تولید میشود و این فولاد در صنایع تریلرسازی سنگین مانند شاسی تریلی کاربرد فراوانی دارد و از نیازهای صنعت کشور است.
وی افزود: این گرید قبلا در فولاد مبارکه تولید شده بود، اما با توجه به مقدار زیاد عناصر میکروآلیاژ بهکاررفته در آن و همچنین تواناییهای مجتمع فولاد سبا ازجمله تولید فولاد تمیز عاری از ناخالصی، توانایی انجام شکلدهی نرم (Dynamic Soft Reduction)، دقت ابعادی بالا، تحویل محصول مشتری مطابق با استاندارد DIN، توانایی عملیات ترمومکانیکال در نورد و مصرف عناصر میکروآلیاژی کمتر، تصمیم به بازطراحی و تولید در مجتمع فولاد سبا گرفته شد که تولید این محصول بهدلیل دقت ابعادی بالاتر منجر به افزایش رضایت و کاهش ضایعات شود.
روحاله جمالی کارشناس تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا نیز گفت: این فولاد حاوی عناصر آلیاژی کربن، منگنز، سیلیس، نیوبیوم و تیتانیوم است، بنابراین در تولید این گرید موارد فوق باید رعایت شوند. کنترل کربن تخلیه با توجه به محدودیت ارسال کربن ۰.۰۶ به ایستگاه، استفاده از درصد منگنز کمکربن موردنیاز و در ادامه فرایند، کنترل کربن ورودی به کوره پاتیلی، از دقت و اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: در فرایند متالورژی ثانویه این گرید، ابتدا عملیات سربارهسازی شامل احیای اکسیدهای سرباره، ایجاد ویسکوزیته و بازیته مناسب برای سرباره انجام شده و پس از عملیات گوگرد زدایی و افزودن کمبود عناصر آلیاژی گرید، طبق کارت ساخت برای سیلیس و منگنزو نیوبیوم در نظر گرفته میشود و پیش از عملیات، کلسیم تریتمنت، عنصر تیتانیوم به خاطر سوختوساز بالا به آن اضافه میشود.
مهدی ناظمالرعایا رئیس خط نورد پیوسته مجتمع فولاد سبا هم گفت: با هدفگذاری و برنامهریزی دقیق در جلسات مشترک با واحد برنامهریزی تولید و دفتر فنی تولید ورق فولاد گرید ۶۰۸۳ برای نخستین بار در ناحیه نورد گرم مجتمع فولاد سبا آغاز شد؛ برای تولید این ورق فولادی خاص علاوه بر در نظر گرفتن استحکام کششی و تنش تسلیم بالا، باید نیروهای نوردی، سرعت قفسهها، نیروهای بندینگ و خنککاری بهصورت دقیق تنظیم شوند تا محصول نهایی به استحکام موردنظر برسد؛ بنابراین تولید محصولات موردنظر با ضخامت ۴ و ۵ میلیمتر با تأییدیه کنترل کیفی جهت استفاده در شاسی خودرو به ثمر رسید.