تعدادی از معاونان و مدیران سازمان بازرسی کل کشور با حضور در انبارهای گمرک غرب تهران تا پایان هفته مهلت دادند که گزارشی درخصوص علت دپوی کالاها در این انبار گزارش کنند.
آقای غلامعباس ترکی افزود: البته بخشی از این مشکلات به سبب تعیین منشاء ارز به واردکنندگان و بخش دیگری از مشکلات به سازمان ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست مربوط میشود که فرآیندها را برای ترخیص طولانی کرده است.
وی با اشاره به نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به این کشندهها بر تسریع، تسهیل و رفع موانع ترخیص این کشندهها تاکید کرد.
آقای ترکی ادامه داد: براساس گزارشهای دریافتی وضع نگهداری اموال در انبارهای عمومی سامان خوبی ندارد که بخشی از این مسئولیت به عهده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و بخشی به گمرک و مسایل بین بخشی مربوط میشود که باید تعیین تکلیف صورت گیرد و ما نباید شاهد ماندگاری طولانی مدت اموال مردم در این انبارها باشیم.
وی گفت: البته با کمک دستگاه قضایی ۵۰۰ دستگاه از این کشندهها ترخیص شده است و روند ترخیص همچنان ادامه دارد.
خانم طاهره هامون نورد مدیر عامل گمرک غرب تهران نیز در مصاحبه با خبرنگار ما درباره علل رسوب این کشندهها در این انبارها، گفت: همه این کشندهها براساس مصوبهای وارد کشور شدند که مشکل کنونی این کشندهها مربوط به کد سادا (سامانه جامع اموال دستگاههای اجرایی) است.
وی افزود: کالا با نشانها و از کشورهای مختلف وارد میشود، اما مجوزهایی را که باید به موقع اخذ کنند دریافت نمیکنند و ماندگاری آن در گمرک بیشتر میشود.
خانم هامون نورد گفت: حتما باید استعلاماتی از بابت سال ساخت، مدل و مشخصات کشندهها به ما داده شود و در این خصوص باوجود اینکه نمایندگان سازمان ملی استاندارد در این انبارها مستقر هستند، اما پاسخ دهی آنها طولانی است و ترخیص آنها را با تاخیر مواجه میکند.
وی افزود: البته هنوز اظهاری به گمرک ارایه نشده است، اما احتمال دارد یکی از علل ماندگاری این کشندهها ارایه نکردن ثبت سفارش هم باشد.
مدیر عامل گمرک غرب تهران گفت: این کشندهها را اشخاص حقیقی وارد کرده اند و معاونت حقوقی گمرک برای اینکه سرعت در ترخیص انجام شود دریافت برخی مجوزها مانند مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و حمل و نقل و راهداری را پس از ترخیص و قبل از پلاک گذاری دریافت میکنند و ما این تسهیلات را گذاشته ایم تا با سرعت بیشتری امر ترخیص صورت گیرد.