استاندار خراسان جنوبی گفت: مداخله فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان ضروری است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، آقای ملانوری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به بازگشایی مدارس
وی افزود: آموزش حضوری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در دوره کرونا آسیبهای اجتماعی مربوط به جامعه دانش آموزی به شدت تشدید شده و اثرات کرونا بر این حوزه بسیار جدی است.
آقای ملانوری افزود: در ستاد استانی مدیریت کرونا ۵۱آسیب شناسایی و اعلام شده که اگر به آن توجه نشود پاشنه آشیل مدیریت اجرایی خواهد بود پس باید در حوزه این آسیبها از همین الان ورود کنیم تا با مشکل کمتری مواجه باشیم.
وی گفت: ورود دانش آموزان به مدرسه باید با پیوست آموزشی فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی باشد مخصوصا دانش آموزانی که قبل از این هیچ ارتباطی با حوزه آسیبهای اجتماعی نداشتند.
استاندار با بیان اینکه اگر بخواهیم مثل قبل آموزش را ادامه دهیم حتما توفیقی نخواهیم داشت، گفت: معلمان و مربیان باید آمادگی داشته باشند که با دانش آموزان به نحو شایسته وبا در نظر گرفتن دوسال دوری از تحصیل حضوری رفتار کنند و وارد کلاس شوند.
آقای ملانوری گفت: اگر حوزه دانش آموزی و دانشجویی را در بحث آسیبهای اجتماعی بتوانیم مدیریت کنیم مابقی جامعه مدیریت میشود زیرا دانش آموزان طیف فعال جامعه هستند ولی متاسفانه نوعی انفعال در این قشر رخ داده است.
وی در ارتباط با ادامه بازگشایی مدارس گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا مقطع متوسطه دوم در نیمه آبان ماه بازگشایی شد اما متوسطه اول و ابتدایی با رعایت کامل دستورالعمل ها و فاصله گذاری اجتماعی از اول آذرماه بازگشایی خواهند شد و به نظر میرسد تا پایان آذرماه آموزش حضوری به حداکثر خود خواهد رسید.
استاندار خراسان جنوبی افزود: تعامل و هم افزایی همه دستگاهها و نهادها در حوزه آموزش و پرورش مورد تاکید است زیرا تنها موضوعی که پیوستگی و همبستگی با آحاد جامعه دارد آموزش وپرورش و فرهنگ است.
آقای ملانوری گفت: در ارتباط با برنامههایی که فعالیت آموزش و پرورش را کمک میکند برای دستگاهها و سازمانها سهم، مسئولیت سازی و اجرا تعریف شود تا کاری در اواسط سال به دلیل اعتبار روی زمین نماند زیرا طرحهای آموزشی هم هزینه بر هستند.
وی با بیان اینکه باید گفتمانی شکل بگیرد که همه خود را نسبت به آموزش مسئول بدانند افزود: مسائل اجتماعی باید همیشه و به لحضه مورد توجه اقشار جامعه باشد و همه خود را در آن دخیل بدانند.
استاندار گفت: با توجه به شیوع کرونا عدهای از آموزش فاصله گرفتند، هیچ فردی نباید از آموزش محروم بماند زیرا بسیاری از کسانی که آموزش برایشان محقق نشده دارای ضریب هوشی بالایی هستند.
آقای ملانوری افزود: طرحهای خود اتکایی در مدارس شبانه روزی، اجرای طرح آبا و تامین کتابخانههای کلاسی مناطق عشایری از مهمترین دستورالعملهای این شورا بود.
در این جلسه در حوزه طرحهای خود اتکایی در مدارس شبانه روزی مقرر شد جلسهای با حضور فنی و حرفه ای و جهاد کشارزی برگزار و این مهم تعیین تکلیف شود.
در ارتباط با طرح آبا یا آشتی با آموزش مقرر شد برخی زیرساختهای مورد نیاز نظیر تلویزیون و تبلت از طریق استانداری، شهرداری و شوراهای شهر و روستا با ترغیب خیرین محقق شود.
برای تامین کتابخانههای کلاسی مناطق عشایری و روستاها مقرر شد دهیاریهای ۱۹۵منطقه روستایی که برای تجهیز کتابخانه مطرح هستند هر کدام تا سقف ۵۰۰هزار تومان برای تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس از محل بودجه فرهنگی دهیاریها پرداخت و معاون عمرانی در این زمینه پیگیریهای لازم را انجام دهد.