گرانفروشی و قیمتهای متفاوت میوه در بازار
رصد قیمت میوه از عمده فروشی تا خرده فروشی نشان میدهد که نظارتها کافی نیست.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ اتحادیه میوه و تره بار تهران هر هفته قیمت عمده فروشی عموم میوه و صیفی جات مورد نیاز مردم را منتشر میکند.
لیستی که بگفته اکبر یاوری نائب رئیس اتحادیه بارفروشان باید ملاک عمل همه میوه فروشان باشد و فروشندگان میوه وتره بار شهردای در چار چوب این لیست، میتوانند حداکثر ۱۵ درصد و خرده فروشها حداکثر ۳۵ درصد به عنوان سود به فاکتور خرید رسمی خود اضافه و انواع میوه را به مردم عرضه کنند.
درصدهایی که رصد میدانی ما از سطح شهر نشان داد، میادین میوه و تره بار شهرداری، محصولات خود را در محدوده قیمتهای تعیین شده عرضه میکنند، اما بسیاری از مغازههای خرده فروشی، به خصوص در مناطق شمالی شهر نرخهای اعلامی رعایت نمیشود.
رعایت نرخهایی که نیاز به نظارت دقیق نهادهای مسئول دارد، اما مردم معتقدند که نظارت کافی نیست و فروشندگان هر چقدر بتوانند روی میوههای مختلف از مصرف کنندگان سود میگیرند.
گرانفروشی که آقای باقری کارشناس بازرسی اتحادیه میوه و تره بار تهران ضمن تایید آن گفت: به عنوان مثال پرتقال درجه یک با احتساب ۳۵ درصد سود، باید حداکثر ۳۵ هزار تومان عرضه شود، اما برخی مغازها بالای ۴۵ هزر تومان عرضه میکنند.
وی افزود: نارنگی تخم ژاپنی فجر و انگور شاهروردی هم باید به ترتیب حدکثر ۲۷ و ۳۷ هزار تومان به مردم عرضه شوند، اما برخی مغازها بالای ۳۵ و ۴۵ هزار تومان عرضه میکنند.
یکی از شهروندان با گلایه از این هزار قیمت یک محصول در شهر و عدم نظارت درست به موضوع گرانفروشی میوه فروشیها افزود: خیار درجه یک را یک مغازه ۱۳ هزار تومان و همان محصول را مغازه دیگری ۲۳ هزار تومان عرضه میکند.
شهروندی دیگر افزود: میوه فروشها بسته به منطقه فعالیت خود سود میگیرند و هرچه به سمت مناطق شمالی شهر حرکت کنیم، گرانفروشیهای بیشتری دیده میشود.
مشکلی که بگفته برخی شهروندان ریشه درعدم نظارت دقیق مسئولان مربوطه به خرده فروشان سطح شهر دارد، اما میوه فروشها معتقدند: مشکل اصلی ریشه در گران فروشی میوه در میدان مرکزی و عدم نظارت دقیق به فعالیت عمده فروشان میوه و تره بار دارد.
بگفته میوه فروشهای سطح شهر لیست قیمتهایی که اتحادیه بار فروشان برای میوههای مختلف منتشر میکند، در واقعیت از سوی عمده فروشان عرضه نمیشود و آنها مجبور هستند میوه را با قیمتهایی بیشتر خریداری و عرضه کنند.
موضوعی که مسئولان تعزیرات قبول ندارند و معتقدند گران خریدن میوه، مجوزی برای گرانفروشی نیست و گرانفروشان با هر دلیل و توجیهی که داشته باشند اعمال قانون و جریمه میشوند.
کلاف سردرگمی که هر یک از طرفین داستان، مشکل را گردن دیگری میاندازند و در این بین فقط مصرف کنندگان نهایی هستند که زیان میکنند.