جنجال سیاسی بر سر احداث کانال استانبول
طرح ایجاد تنگه مصنوعی با نام کانال استانبول به موازات تنگه بسفر در مرکز این شهر که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل میکند، دولت ترکیه را با چالشهای سیاسی داخلی و بین المللی روبرو کرده است.
به گزارش حمید کاملی خبرنگار سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما از
آنکارا ؛ طرح ایجاد تنگه مصنوعی با نام کانال استانبول به موازات تنگه بسفر در مرکز این شهر که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل میکند، دولت ترکیه را با چالشهای سیاسی داخلی و بین المللی روبرو کرده است.
به دنبال طراحی و تصمیم دولت ترکیه برای احداث آبراهی مصنوعی به طول ۴۵ کیلومتر، از دریاهای سیاه تا مرمره به موازات تنگه بسفر، برخی احزاب سیاسی و کارشناسان از عواقب زیست محیطی و اقلیمی این طرح هشدار میدهند.
کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با ارسال نامهای به سفرای کشورهای خارجی، نسبت به عواقب زیست محیطی کانال استانبول و نقض پیمان بین المللی مونترو که علاوه بر ترکیه شامل کشورهای جهان میشود، هشدار داده است.
با نزدیک شدن به شدن به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کانال استانبول، به موضوع کشمکشها و رقابتهای انتخاباتی میان احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس تبدیل شده است.
پیشتر دولت ترکیه اعلام کرد: تنگه جدید استانبول، شامل پیمان بین المللی مونترو نبوده است و کشتیهایی که از کانال استانبول تردد خواهند کرد باید هزینه پرداخت کنند.
طرح کانال استانبول، سالها پیش از سوی پادشاهان عثمانی پایه گذاری شده و اکنون در زمان دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، به مرحله اجرا رسیده است.
دولت ترکیه هزینه اجرای این طرح را یازده میلیارد یورو اعلام کرده که سرمایه گذاران خارجی هم در آن مشارکت دارند.