سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم مانند بسیاری از کشورها، اتاق هماهنگی یا اتاق کنترل طراحی کنیم، گفت: یکی از مصادیق این هماهنگی ایجاد شماره واحد امدادی است تا فقط یک دستگاه پاسخگو شهروندان باشد.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران افزود: مسائل پدافندی، زلزله، سیل، فرونشست زمین و بیماری کرونا به عنوان بزرگترین و شدیدترین بحران حال حاضر دنیا از مواردی است که انسانها را تهدید میکند.
نصیری با بیان اینکه برنامههای خود را به صورت تدوین شده در اختیار شهردار تهران قرار داده است، افزود: یکی از مهمترین این محورها، تقدم پیشگیری بر پاسخ و تقدم مدیریت خطر بر مدیریت بحران است.
وی با تاکید بر اینکه برنامههای سازمان مدیریت بحران محدود به اقدامات آکادمیک و نمایشی نیست، گفت: اقداماتی را دنبال میکنیم که ریسک را در سطح شهر کاهش میدهد. شهرداری تهران از آن نهادهایی است که میتواند با سیاست گذاریها ریسک را افزایش یا کاهش دهد و امیدوارم که بتوانیم در این دوره شهر را به جای بهتر و ایمن تری برای زندگی شهروندان تبدیل کنیم.
نصیری ضمن تاکید بر نقش مردم در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای سازمان مدیریت بحران، گفت: جامعه نیاز دارد که مردم در ۴ مرحله مدیریت بحران شامل پیشگیری وکاهش خطر، آمادگی برای وقوع حادثه احتمالی، پاسخ به حادثه و عملیات امدادی و بازیابی، بازسازی و بازتوانی جامعه به حالت قبل حضور داشته باشند.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بحران مربوط به سازمان و یا رشته خاصی نیست، افزود: همه دستگاههای اجرایی شهر میتوانند با شرایط بحرانی روبرو شوند پس باید در مواقع لزوم آمادگی داشته باشند.
نصیری گفت: در بسیاری از مواقع در زمان وقوع حادثه، سازمانها نمیتوانند با هم هماهنگی لازم را داشته باشند، چون هماهنگی موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. هماهنگی نیازمند برنامهریزی مشترک است و دستگاههایی مانند پلیس، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس تهران و کشور، سازمان آب، برق، گاز، مترو، اتوبوس رانی و در مرکز این مجموعه سازمان مدیریت بحران باید در صحنه حادثه با هم هماهنگ باشند.