مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری: تمامی فرآیندهای پاسخگویی به شکایات و کیفیت پاسخگویی اپراتورها به مشترکان در این سامانه؛ رصد و پایش میشود.
وی تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه تخصصی با حضور اپراتورها و مناطق ۹ گانه رگولاتوری را یکی دیگر از دلایل کاهش شکایات ثبت شده در این حوزهها دانست و عنوان کرد: این جلسات به صورت دورهای و مقایسهای برای بررسی موضوعات و فرآیند پاسخگویی به شکایات برگزار میشود و اگر شکایت از موضوعی افزایش داشته باشد، بلافاصله به صورت موردی بررسی و برای رفع مشکل اقدام میشود.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری بیان کرد: علاوه بر این، رگولاتوری به صورت مستمر از سامانه ۱۹۵ گزارشهایی را تهیه و وضعیت هر اپراتور را به صورت جداگانه به آنها اعلام میکند، در صورت مشاهده عملکرد نامطلوب، اپراتور باید پاسخگوی این وضعیت باشد.
قره داغی افزود: تمام این اقدامات باعث شد آمار شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ از ابتدای سال جاری تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰، در مجموع به ۱۰۰ هزار و ۳۲۲ شکایت برسد، این در حالی است که تعداد شکایات در همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۱۱ هزار و ۶۶۸ مورد بوده، که نشان دهنده کاهش بیش از ۱۰ درصدی میزان ثبت شکایات در سال جاری است. البته بر خلاف روند کاهشی تعداد کل شکایت دارندگان پروانه حوزه ICT، تعداد شکایات شرکت مخابرات ایران در این بازه زمانی در مقایسه با سال گذشته، حدود ۶ درصد افزایش یافته است.
وی درباره موضوع شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ بیان کرد: براساس نوع پروانه اپراتورها، بخشی از شکایات مربوط به ارائه کنندگان خدمات تلفن همراه است. شکایات ثبت شده در حوزه اپراتورهای ارایه خدمات تلفن همراه (MNO) از ۳۰ هزار و ۹۰۳ مورد در سال گذشته به ۲۵ هزار و ۳۱۷ مورد و در حوزه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) از ۷۵۹ مورد در سال گذشته به ۷۰۳ شکایت در سال جاری کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری گفت: براساس آمارهای سامانه ۱۹۵، مسدود شدن امکان ارسال و دریافت پیامک یکی دیگر از شکایات پرتکرار این بخش است، چرا که بسیاری از کاربران نمیدانستند ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی مجاز نیست، بر همین اساس رگولاتوری تمامی اپراتورها را ملزم کرد تا اطلاعرسانیهای لازم در این زمینه به مشترکان انجام شود، این موضوع باعث آگاهسازی و در نتیجه کاهش شکایت مشترکان شده است.
قره داغی عنوان کرد: بخش دیگری از شکایات به اپراتورهای ارایه دهنده خدمات تلفن ثابت (FCP) مربوط میشود، شکایات این بخش در بازه زمانی هفت ماهه ابتدایی سال گذشته از ۲۳ هزار و ۹۱۱ مورد به ۱۸ هزار و ۳۰۰ شکایت در همان بازه زمانی در سال جاری و همچنین در حوزه دارندگان پروانه SERVCO نیز از ۲ هزار و یک مورد در سال گذشته به هزار و ۶۳۵ شکایت در سال جدید کاهش یافته است.
وی افزود: شکایات از انتقال داده مبتنی بر فناوری بی سیم ثابت (FWA) نیز از دیگر موضوعات شکایات ثبت شده است که تعداد آن از ۲ هزار و ۱۴ شکایت از ابتدای سال گذشته تا ۲۵ آبان سال ۹۹ به هزار و ۳۲۸ مورد در همین بازه زمانی در سال جاری رسیده است. عدم آنتندهی و پوشش نامطلوب، عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب بیشترین فراوانی را در شکایات مربوط به این حوزه داشته است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه دریافت هزینه بیش از تعرفه تعیین شده، عدم پاسخگویی و اطلاعرسانی نامناسب و عدم توانایی و مهارت لازم و کافی کارشناسان دفاتر پیشخوان بیشترین فراوانی را در شکایات مربوط به این حوزه داشتهاند، افزود: تعداد شکایات این حوزه از ۳ هزار و ۹۲۴ شکایت در سال گذشته به ۸۷۶ مورد در سال جدید کاهش یافته است.
قره داغی کاهش تعداد شکایات در حوزه دفاتر پیشخوان خدمات دولت را ۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: دلیل اصلی کاهش شکایات، افزایش نظارت رگولاتوری بر عملکرد دفاتر پیشخوان و همچنین نظارت اپراتورهایی که خدمات آنها از طریق این دفاتر ارایه میشود، است؛ رگولاتوری با دفاتر متخلف در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برخورد میکند. علاوه بر این، برای تمامی دفاتر پیشخوان کارتابل رسیدگی به شکایت راهاندازی شده است که با استفاده از آن، این دفاتر بلافاصله در جریان شکایت مطرح شده توسط کاربران قرار میگیرند، این اقدام باعث تسریع در روند رسیدگی به شکایات شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵، در همین بازه زمانی درباره عملکرد اپراتورهای پستی از ۲ هزار و ۸۲۳ شکایت در سال گذشته به ۵ هزار و ۱۴۳ مورد در سال جدید رسیده است، گفت: نارضایتی از رفتار پرسنل و ارایه خدمات پست پیشتاز و پست سفارشی از موضوعات شکایت در این حوزه است، که دلیل اصلی آن افزایش استقبال مردم از خریدهای آنلاین و به دنبال آن بالا رفتن ترافیک بستههای پستی در دوران کرونا است.