معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امسال نابینایان هم به دانشگاه فرهنگیان راه یافته اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای مجید هداوند درباره برطرف شدن مشکل ورود نابینایان به دانشگاه فرهنگیان افزود: در سنوات قبل یکی از نابینایان به نام نرگس خدادادی با رتبه خوبی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده بود، ولی به دلیل محدودیت نابینایان موفق به ورود به این دانشگاه نشده بود. او نامهای به وزیر وقت آموزش و پرورش نوشته بود که به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شده بود.
وی گفت: در همین ارتباط جلسهای در این شورا تشکیل شد که من هم در آن حضور داشتم در آنجا بحث شد که علاوه بر ایشان خیلی از دانش آموزانی که با رتبههای خیلی خوب در کنکور سراسری و در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته میشوند با اعمال نظر کمیته مصاحبه گر و با توجه به نوع معلولیت از جذب در دانشگاه فرهنگیان محروم میشوند. در همین راستا، کارگروهی با مرکزیت نیروی انسانی وزارتخانه و با شرکت سازمان استثنایی و سازمان بهزیستی تشکیل شد و پیگیریها توسط دستگاههای مربوطه انجام شد و در نهایت دستورالعملی تهیه شد مبنی بر اینکه چه گروههایی میتوانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. کسانی که نابینا بودند ناشنوا بودند و معلولان جسمی حرکتی.
وی افزود: کد رشتههای مربوط به دانشگاه فرهنگیان را هم گرفتیم و متناسب با ظرفیت کد رشتهها و ویژگیهای جسمی و معلولیتی این سه گروه توانستیم این دستورالعمل را برای نیروی انسانی وزارتخانه ارسال کنیم. آنها هم امسال موافقت کردند این دانشجویان در رشته تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه شرکت کنند. البته ما دنبال این هستیم که این دوستان را توجیه کنیم که اینها علاوه بر مدارس استثنایی میتوانند در بعضی از مدارس عادی هم با توجه به مهارتهایی که دارند و پیدا میکنند و نظر تخصصی کارگروهی که مصاحبه گر است ورود پیدا کنندو مشکل استخدامشان حل شود. بعلاوه توصیه کردیم گروه مصاحبه گر حتما از آموزش و پرورش استثنایی باشند.
هداوند درباره برنامه گویا ساز شبکه شاد هم گفت: از طرف آموزش و پرورش استثنایی آقای دکتر افروز را به گروه فنآوری وزارتخانه معرفی کردیم که با ارتباطی که با کارگروه فنی همراه اول برقرار شده است بزودی بحث کدنویسی شبکه شاد و گویا ساز شدن آن هم برای نابینایان مرتفع خواهد شد.
وی درباره اینکه برخی از استانها با کمبود معلم رابط روبرو هستند افزود: در باره کمبودهایی مانند آنچه در گلپایگان طرح شده است باید موردی وارد شویم، اما مشکلاتی در مورد سامانه سیدا وجود داشت که به دلیل یکپارچه شدن سامانهها ثبت نام دانش آموزان تلفیقی انجام نمیشد که خوشبختانه این مشکل حل شده است. فقط بحث معلم رابط و لیستی که باید در سامانه تهیه شود مانده است تا معلم رابط به فرد تعلق گیرد که در حال پیگیری آن هستیم که برطرف شود.