رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هم اکنون به طور میانگین در سراسر کشور، بیش از ۷۰ درصد زندانیان برای رسیدگی به پرونده به طور فیزیکی به محاکم مراجعه نمیکنند.
وی گفت: هوشمند سازی قوه قضائیه مسیری است که از سال گذشته آغاز شد و ما تا امروز ۷۰ سامانه راه اندازی کردیم تا چندین هدف را دنبال کند.
کاظمی فرد افزود: یکی از این اهداف، دسترسی آسان و سریع مردم به عدالت است که در همین ارتباط نرم افزار "عدالت همراه" و "درگاه ملی قوه قضائیه" افتتاح شد تا مردم راحتتر به خدمات قضایی دسترسی پیدا کنند.
وی گفت: بحث رسیدگی سریع و متقن آرا نیز میتواند موجب کاهش اطاله دادرسی شود که در این راستا هم مردم باید بتوانند درخواست هایشان را سریعتر به قوه قضائیه ارسال کنند و هم ابزارهایی در اختیار قضات قرار گیرد که سرعت رسیدگی را افزایش دهد.
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه افزود: یکی از مسائل چالش برانگیز، بحث استعلامات الکترونیک است چرا که برای مکاتبه و گرفتن جواب زمان طولانی صرف میشد، اما اکنون با استعلامات الکترونیکی که هم در گذشته راه اندازی شده و هم قرار است امسال راه اندازی شود، رسیدگی با سرعت بیشتر و دقیقتر انجام خواهد شد.
آقای کاظمی فرد گفت: در بحث رسیدگی هم تلاش میکنیم دادرسی الکترونیک را گسترش دهیم تا خیلی از رسیدگیها بدون حضور اشخاص، الکترونیکی شود.
وی افزود: در همین ارتباط اعزام زندانیان از زندان به محاکم برای رسیدگی به پرونده شان بطور میانگین در سراسر کشور بالای ۷۰ درصد کاهش یافته که در برخی استانها این رقم به ۹۰ درصد هم رسیده است و این الکترونیکی برگزار کردن محاکم تا حد زیادی از برخی اتفاقهایی که در جابجایی از زندان صورت میگرفت، پیشگیری کرده است.
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه، پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر اهداف هوشمندسازی قوه قضائیه برشمرد و گفت: در همین ارتباط سامانه سجل محکومان مالی هم اکنون در کارتابل یکپارچه در اختیار مردم است که مردم میتوانند با داشتن کد ثنا به این خدمات دسترسی پیدا کنند.
وی ادامه داد: براساس سامانه سجل محکومیتهای مالی، اگر کسی بخواهد با فردی معاملهای انجام دهد و بخواهد بداند که فرد تخلف مالی دارد یا نه؛ با اجازه خودش این امکان را در اختیار همه قرار میدهیم تا استعلام کند و مطمئن شود که آن فرد تخلف و بدهی مالی در محاکم دارد یا ندارد.