مسابقات آزمایشگاهی تواناییهای معلمان را بهبود میبخشد و به عنوان بستری مناسب برای توسعه شایستگیهای معلمان به حساب میآید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ارتباط برخط با آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز تاکید کرد: مسابقات آزمایشگاهی شایستگی های حرفه ای معلمان راعینیت می بخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار می دهد
علیرضا کمرئی در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز گفت: اینکه، بهبود کیفیت در آموزش مستلزم معلمانی کارآمد، با شایستگیهای متفاوت است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات آزمایشگاهی تواناییهای معلمان را بهبود میبخشد و به عنوان بستری مناسب برای توسعه شایستگیهای معلمان به حساب میآید.
وی در ادامه در حیطه دانش آموزی نیز تأکید بر فعالیتهای آزمایشگاهی آثار مثبت در یادگیری دانش آموزان در همه عرصههای علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی دارد.
وی دومین ویژگی را محوریت نقش دانش آموز در خلق موقعیت یادگیری قلمداد کرد و گفت، آزمایشگاه باید توسط دانش آموز اداره شود و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید توسط دانش آموزان انجام شود.
وی شکل گیری و پرورش ایدههای جدید، پرورش اعتماد به نفس، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزشها شمرد و افزود یادگیری روشمند عمل کردن و مستندسازی یافتهها نیز در این دسته از فعالیتها ضروری است.
کمرئی افزود: بنابراین هنر ما این است که به جای حفظ و ذخیره اطلاعات، توانایی طبقه بندی، تحلیل و ترکیب اطلاعات، مهارت حل مسأله، مهارتهای ارتباطی، مباحثه، مذاکره، مهارتهای مدیریتی و فناورانه را بسط و گسترش دهیم و تقویت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شکل گیری رویکردی جدید به درس آزمایشگاه ضروری است، زیرا در آزمایشگاه واقعی دانش آموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده ودرک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری میکنند و یاد میگیرند، اما وقتی شرایط حضور فیزیکی وجود ندارد.
وی گفت: در کرونا آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزشهای الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین دلیل بود که برنامه ریزان و معلمان رویکردهای جدید در آموزشها را اتخاذ کردند.
کمرئی ادامه داد: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود میآورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگیهای مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد و باید ازاین قابلیتها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آنها بهره گرفت. همینطور نرم افزارها، موقعیت مناسبی را به وجود میآورند و آزمایشگاه مجازی را به جزئی تفکیک ناپذیر از سیستم آموزشی تبدیل میکنند.
وی گفت: خوشبختانه در این رویداد علمی موقعیت فضای مجازی فرصتی را فراهم آورد تا با ترکیب روشهای حضوری مسابقات آزمایشگاهی و ارزشیابیهای غیرحضوری راهبرد جدیدی در آموزش و یادگیری این درس تجربه شود.
وی گفت: مزیت این آموزشها دراین است که متن صوت وتصویر و غیرترکیب میشوند تا یادگیری را به حداکثر برسانند.
کمرئی گفت: در این شیوه نیازمند بازمهندسی فعالیتهای آموزشی و بازاندیشی در ماهیت یادگیری هستیم.
بیشتر بخوانید: