معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی:
معادلیابی فارسی صد واژه تخصصی برای آموزش و پرورش استثنایی
بر اساس تفاهمنامه با فرهنگستان زبان و ادب فارسی کارگروهی برای واژهگزینی و معادلیابی واژههای بیگانه در حوزه کودکان استثنایی تشکیل شده است و این کارگروه تاکنون صد واژه تخصصی را معادلیابی فارسی کرده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابطعمومی سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ آقای دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای معاونین سازمان با اعلام این خبر گفت: واژگان مصوب به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال و پس از تأیید فرهنگستان در کتابها، مجلات و مقالات سازمان آموزشوپرورش استثنایی بکار برده خواهد شد.
معاون وزیر با اعلام آخرین وضعیت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان گفت: برغم مشکلات سامانه سیدا تاکنون ۹۸ هزار و ۹۱۹ نوآموز پیشدبستانی در برنامه سنجش نوبتگیری شدهاند و سنجش نوآموزان پیشدبستانی تا اوایل آذر ادامه خواهد داشت.
وی افزود: تاکنون ۹۹.۴۸ درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز در برنامه سنجش نوبتگیری شدهاند که از این میزان ۹۶.۹ درصد سنجش و در مدارس مناسب جایابی شدهاند.
آقای حسینی خواستار پیگیری طرحهای در حال تکمیل آموزشوپرورش استثنایی از طریق سازمان نوسازی مدارس و ادارات استانها شد و گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۶۰ طرح مربوط به آموزش و پرورش استثنایی نیمهتمام هستند که حدود ۴۰ طرح از این تعداد تکمیل شده و منتظر تجهیز است.
وی افزود: بر اساس آمایش سرزمینی ۱۴ استان کشور فاقد مدرسه اتیسم اختصاصی بودند که در ۶ استان این مدارس با مشارکت خیرین در دست ساخت است.
معاون وزیر با بیان اینکه امسال سه بسته تحولی «آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور»، «جشنواره نشاط» و «غربال و مداخله بهنگام نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است گفت: برخی از شاخصهای سه بسته تحولی توسعه مشارکتها، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی استمراری بود که امسال نیز اجرای این شاخصها ادامه پیدا میکند.
آقای حسینی در پایان خواستار پیگیری صدور ابلاغ تمامی همکاران، تفویض اختیار و سنوات ارفاقی شد و گفت: امید است با پیگیریهای مدام بخشی از مشکلات همکاران آموزش و پرورش استثنایی مرتفع شود.