نخستین جلسه پلیس راهور تهران بزرگ با نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز برگزار شد.
در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغههای خود را در خصوص مسایل و مشکلات شهر تهران در خصوص الودگی هوای پایتخت بیان داشتند و نمایندگان ارگانها، سازمانها و ادارات مرتبط با بحث آلودگی هوای شهر تهران پاسخها و مسئولیتهای خود و اقداماتی را که در بحث کاهش آلودگی هوا صورت پذیرفته ایت بیان کردند.
در همین جلسه سردار محمد حسین حمیدی ضمن بیان نگرانی پلیس در خصوص آلودگی هوا، از نمایندگان شهر تهران و فراکسیون محیط زیست خواست نسبت به اقدامات عملی در این خصوص اقدام و پیگیریهای لازم در مورد سیستمی شدن تمامی کنترلها و انجام و پیاده سازی پیشنهادات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر تهران را خواستار شد.
سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به حضور نمایندگان و فرصت ایجاد شده در این دیدار گفت: حضور نمایندگان مردم تهران و فراکسیون محیط زیست در این جلسه نشان دهنده عزم جدی نمایندگان و پیگیری از سوی این عزیزان در بحث آلودگی هوا میباشد و پلیس راهور تهران بزرگ از این موضوع استقبال و پیشنهادهای ویژهای نیز ارایه داده است.
سردار حمیدی اشاره کرد: قانون هوای پاک به صراحت اشاره دارد که میبایست اقدامات جدی در بحث رفع آلودگی هوا اتفاق بیافتد و پلیس راهور تهران بزرگ نیز چندین پیشنهاد در این مورد ارائه داده است.
وی گفت: از جمله پیشنهادهای پلیس راهور در این خصوص از جمله ساماندهی آلودگیهای ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تولید موتورسیکلتهای آلاینده و همچنین ساماندهی پایانههای مسافربری مثلا در میدان تجریش و ساماندهی پروژههای نیمه کاره در معابر پرترافیک و همچنین وجود پایانههای باربری و تردد انها در معابر شهر تهران بوده وهست که پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص راهکارهایی دارد که به مجلس و دستگاههای مربوطه این موضوعات را ارائه و پیشنهاد داده است.
سردار حمیدی ادامه داد: در شش ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند.
وی گفت: برای کنترلها باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم و میبایست به این سمت حرکت کنیم.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: ۷۰ درصد از منابع آلاینده مربوط به آلایندههای متحرک هست که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد.
سردار حمیدی بیان داشت: در حوزههای معاینه فنی میتوان از بحث سیار شدن این خدمات سخن گفت و با راه اندازی سیار معاینه فنی میتوان قسمت زیادی از این موضوع را در اختیار شهروندان قرار داد.
در ادامه این جلسه سرکار خانم سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مجلس در بحث قانون هوای پاک به جد ورود پیدا کرده است و این موضوع را جزء وظایف خود میداند و وظایف تکالیف هر دستگاه در این موضوع مشخص شده و مجلس پیگیر این موضوع واعمال ماده ۲۳۴ است.
وی ادامه داد: هوای ناسالم میتواند در بحث عوارض برای شهروندان و سکتههای قلبی و بیماریهای ریوی نقش داشته باشد و شهروندان را دچار مشکلاتی نماید.
دکتر شاکری از دیگر نمایندگان تهران نیز گفت: در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.
وی ادامه داد: دو و نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد میکنند، ولی ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که میتوان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.
وی گفت: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی روی داد که از جمله میتوان به قانون مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطهها را از این میان برداشت.
وی خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست از وی خواست اسامی و لیست دستگاههایی را که در خصوص آلودگی هوای شهرتهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام کند.
دکتر الهیان از دیگر نمایندگان شرکت کننده در جلسه هم اظهار داشت: ۳۰ درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و و میبایست دستگهاههای مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند.
وی گفت: بخش فرهنگ سازی در این موضوع نقش اساسی دارد و میبایست در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانیهای دقیق و به موقعی صورت گیرد.
وی افزود: میتوان از پنلهای خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهره جست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق آلودگی برای محیط زیست ندارد و میتوان بع تدریج آنرا جایگزین انرژی فسیلی و ... کرد.