راهکارهای همکار خوب بودن!
فردی که با همکاران خود روابط قوی و گسترده برقرار کند، بهتر میتواند در جهت رشد و پیشرفت حرکت کند و وظایف خود را به شکل مطلوب انجام دهد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، وقتی شما به افرادی که در محیط کار شما هستند، احترام میگذارید، برای حضور، کارهای حاصل از آن و همچنین ایده آنها، ارزش قائل میشوید و آنها نیز برای شما و ایدههایتان، ارزش قائل میشوند.
در این حالت وقتی که با هم همکاری میکنید، بهخوبی میتوانید از راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی، تفکر و خلاقیت گروهی برای توسعه کار خود بهره ببرید.
انسان موجودی اجتماعی است و باید با اطرافیان خود رابطه داشته باشد تا از طریق تعاملات و روابط اجتماعی، نیازهای مادی و عاطفی خود را برطرف کند.
روابط موجود در محیط کار نیز از این قاعده مستثنی نیست و فردی که با همکاران خود روابطی قوی و گسترده برقرار کند، بهتر میتواند درجهت رشد و پیشرفت حرکت کند و وظایف خود را بهشکلی مطلوب انجام دهد.
انسان ذاتا یک مخلوق اجتماعی است. ما انسانها همانگونه که دوست داریم غذا بخوریم و آب بنوشیم، بهصورت ذاتی مشتاق هستیم با دیگر انسانها روابط دوستانه و تعاملات مثبتی داشته باشیم.
وقتی که شما با دیگر همکاران حاضر در محیط کار روابط خوب و خوشایندی دارید، حتی خودتان هم از کار و حضور در محیط کار لذت بیشتری میبرید. همکارانتان بیشتر شما را همراهی میکنند و در نهایت در کارتان مؤثرتر خواهید بود.
ایجاد روابط خوب شغلی و محافظت از آنها فقط به تعلق خاطر، رضایت شغلی و لذت بیشتر شما از کار منجر نمیشود، بلکه این روابط خوب میتوانند زمینههای دریافت پروژههای کلیدی و مهم، پیشرفتهای شغلی و رشد هر چه بیشتر شما را فراهم کنند.
رفتارهای آزار دهنده را ترک کنید
شاید پچ پچ کردن، برخی شوخیها یا بلند حرف زدن در محل کار از نظر شما طبیعی باشد، اما برای بسیاری از همکارانتان آزار دهنده است. یکی دیگر از موارد آزاردهنده در محل کار مربوط به رفتار برخی افراد در جلسات میشود.
چند ساعت حضور در جلسه خود به اندازه کافی آزار دهنده است، بنابراین با کارهایی مثل حرف زدن مداوم با بغل دستی یا جواب دادن به تماسها روی اعصاب دیگران راه نروید. به عبارت دیگر همکاران شما به گفتگوها و جلسات متمرکز، پر بازده و جالب نیاز دارند، بنابراین سعی کنید در این موارد نقش مثبت داشته باشید.
شاید این نکته ساده به نظر برسد، اما نحوه ارتباط با همکاران روی روابط شما با آنها تاثیر چشمگیری دارد. در دوران فعلی که به واسطه کرونا بسیاری دورکار شدهاند، اغلب به جای ملاقات حضوری پیامها را از طریق ایمیل و پیامرسان به هم منتقل میکنند.
این در حالی است که امکان انتقال لحن در این روشها بسیار محدود است و همین امر احتمال ایجاد سوءتفاهم و برداشت غلط را افزایش میدهد.
ملاقات حضوری و تماس فیزیکی مثل دست دادن باعث ترشح هورمون «اکسیتوسین» میشود که با افزایش حس اعتماد به طرف مقابل، روابط بین افراد را بهبود میبخشد و همکاری را تسهیل میکند. این هورمون همچنین سطح استرس را کاهش داده و قدرت یادگیری و حافظه را ارتقا میدهد؛ بنابراین سعی کنید دقایقی در روز از کامپیوتر دور شده و با همکارانتان گپی بزنید.
سختتر کار کنید
الهام بخش بودن برای همکاران سادهتر از چیزی است که فکر میکنید. تمرکز بالای روی کارتان باعث میشود اطرافیان شما را الهام بخش خودشان بدانند. بر اساس تحقیقی در ژورنال «Psychonomic Bulletin & Review»، تفکر زیاد میتواند مسری باشد. محققان در این پژوهش برای دو نفر وظیفهای کامپیوتری در نظر گرفتند که برای یکی از آنها دشوارتر از دیگری بود.
پژوهشگران آزمایش خود را دوبار انجام دادند. یکبار این افراد در کنار یکدیگر و بار دوم دور از هم قرار گرفتند، اما در هر دو آزمایش مشخص شد فردی که با کار سادهتر روبهرو شده، بیش از حد معمول روی آن تمرکز کرده است.
به گفته محققان، احتمالا حرکات کاربر دیگر روی این فرد تاثیر گذاشته است. با توجه به این موضوع، اگر تمرکز خود را بالا ببرید و سختتر کار کنید، برای همکاران خود انگیزه ایجاد کردهاید و بهرهوری افزایش پیدا خواهد کرد.
نگرش خود را عوض کنید
تفکر زیاد تنها چیزی نیست که به بقیه سرایت میکند، تحقیق دانشکده «Warrington College of Business» دانشگاه «فلوریدا» نشان میدهد که نگرش شما میتواند روی همکارانتان تاثیرگذار باشد.
محققان در پژوهش خود سه آزمایش را انجام دادند و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند. در طی این آزمایشها، دانشجویان به خشونت در موقعیتهای مختلف از خود واکنش نشان دادند که معلوم افرادی که در محیط خشن قرار دارند، با دیگران متفاوت برخورد میکنند.
در یکی از این آزمایشها از افراد خواسته شد که در یک کلاس مذاکره به پرسشنامهای درباره طرف مقابل خود پاسخ دهند. پژوهشگران به این موضوع پی بردند که افرادی که طرف مقابل خود را بیادب اعلام کرده بودند، خود نیز از سوی طرف مقابل بیادب خطاب شده بودند.
اگر میخواهید با همکاران خود ارتباط خوبی داشته باشید، به سوالات آنها پاسخ کوتاه ندهید و از بدخلقی دوری کنید. به دنبال مکالمات خوب با آنها باشید و اگر یک همکار رفتار خوبی با شما نداشت، سعی نکنید چنین رفتاری را به فرد دیگری منتقل کنید و با دیگران با بدی برخورد کنید.
دست از بهانهتراشی بردارید
اگر عادت دارید به همکاران خود بگویید به علت این که سرتان شلوغ بوده نتوانستید به چیزی برسید یا کاری را انجام دهید، باید بدانید که آنها به احتمال زیاد حرف شما را باور نمیکنند. پژوهشی که توسط شرکت ارتباطات شرکتی «Havas Worldwide» صورت گرفته است، نشان میدهد که ۴۲ درصد بزرگسالان در میزان شلوغ بودن سرشان اغراق کردهاند.
بر اساس این مطالعه، تنها یک نفر از هر سه نفر اعلام کرده که همیشه کارهای زیادی دارد و از هر ۵ نفر، ۱ نفر اعلام کرده کاری ندارد.
این تحقیق نشان میدهد که کارکنان درباره میزان درگیر بودن خود دروغ میگویند، زیرا فکر میکنند در این صورت غیر مسئول به نظر میرسند. اگر در جواب همه کارها به این موضوع اشاره کنید که بیش از حد سرتان شلوغ است، همکارانتان شروع به قضاوت شما میکنند. به جای این کار، سعی کنید به آنها کمک کنید. در هیچ موقعیتی، بهانه کمکی به شما نخواهد کرد.