تکمیل راهآهن اردبیل به میانه ، از جمله طرح های زیربنایی در حال اجرا در استان اردبیل است که تکمیل آن به یکی از دغدغه های مردم این استان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پوپک قاسمی روزنامه نگار با اشاره به انتظار 16 ساله مردم اردبیل برای شنیدن سوت قطار گفت: پروژه راه آهن اردبیل به میانه از سال 84 آغاز شده و از آن زمان تا کنون شنیدن صدای سوت قطار در اردبیل به یک آرزو تبدیل شده است.
غلامحسین آگاهی فعال اجتماعی در اردبیل گفت: دستکم از مجلس هفتم و دولت نهم به این سو، در هر دوره ای مسئولان وقت قول پایان پروژه راه آهن اردبیل را تا پایان خدمتگزاری شان داده اند اما موفق به تکمیل طرح نشده اند.
اکنون اما مردم انتظار دارند دولت سیزدهم کمر همت بسته و طرح راه آهن اردبیل را در کوتاه مدت به سرانجام برساند.
کارشناسان میگویند در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه تکمیل پروژه راهآهن اردبیل انجام گرفته و اکنون نوبت دولت سیزدهم است که انتظار طولانی اردبیلیها را برآورده کند.
اکبر همرنگ ، شهروند اردبیلی گفت: بهرهمندی از خط ریلی و استفاده از آن در بخش مسافری و حمل و نقل بار حق شهروندان استان است، حقی که میبایست سالها پیش محقق میشد اما تاکنون به درازا کشیده شده و دولت آقای رئیسی میتواند با اقدامی انقلابی به آن جامه عمل بپوشاند.
وی با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی استان اردبیل بیان کرد: این استان منطقه ای مرزی و قطب مهم کشاورزی و گردشگری است و افتتاح راهآهن میتواند به توسعه و رونق اقتصادی استان کمک کند.
قادر سربلند ، از اهالی شهرستان مرزی بیلهسوار مغان نیز گفت: مردم استان از جمله مرزنشینان منطقه مغان امیدوارند که هر چه زودتر راهآهن به اردبیل رسیده و پروژه تا مرز امتداد پیدا کند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر هماکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد.
محبوب حیدری افزود: مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل ، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرایی شده است.
حیدری تصریح کرد: حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و تاکنون برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
راه آهن اردبیل تا پایان سال آینده تکمیل میشود
وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در سفر اخیر خود به اردبیل گفت: عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه روند خوبی دارد و پیشبینی شده تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برسد.
رستم قاسمی افزود: زیرسازی کل مسیر راهآهن میانه - اردبیل ۹۰ درصد و ریلگذاری و روسازی پروژه نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی اضافه کرد: برای ادامه کارهای اجرایی پروژه راهآهن اردبیل حدود ۱۲ هزار تن فولاد و ۱۰ هزار تن سیمان نیاز است که تلاش می کنیم با تخصیص اعتبارات لازم ، پروژه در کوتاه ترین زمان تکمیل شود.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به طور متوسط هر ماه ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه راهآهن میانه - اردبیل اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: ۴۰ درصد مسیر راهآهن اردبیل – میانه دشت، ۴۰ درصد تپه ماهوری و ۲۰ درصد کوهستانی است که سعی بر این است تا قطار عبوری از این خط ریلی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت مسافر و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بار حمل کند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان اجرای عملیات روسازی (ریلگذاری) راهآهن اردبیل _ میانه را برعهده دارد بیان کرد: کل مسیر روسازی راهآهن اردبیل با شاخههای فرعی و ایستگاهها به ۲۰۷ کیلومتر میرسد و عملیات ریل گذاری 78 کیلومتر از این مسیر انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مابقی عملیات روسازی و ریل گذاری با تمام توان در حال انجام است ، افزود: عملیات زیرسازی مسیر بالای ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تامین مصالح مورد نیاز طبق برنامه زمانبندی به پیمانکار روسازی تحویل داده شود.
در عین حال صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس با تایید اینکه عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه شتاب گرفته گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزیر جدید باید تاخیر ۶ ماهه در تکمیل این پروژه را جبران و به افتتاح آن تا پایان سال کمک کند.
وی اضافه کرد: این پروژه قبل از سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تامین فاینانس داخلی بانک ملی و اقدامات مطلوب ، به مرحله اتمام نزدیک شده است.
علی نیکزاد ، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احداث راهآهن اردبیل - میانه به عنوان یکی از نیازهای اساسی جهت توسعه استان در اولویت قرار دارد و هیچ مانعی نباید بهرهبرداری از آن را به تاخیر بیاندازد.
وی افزود: با وجود قرار گرفتن مسیر اجرایی راهآهن در مناطق کوهستانی و سختی شرایط کار، افتتاح هر چه سریع پروژه به جد پیگیری میشود و دولت در این زمینه مصمم است.
استاندار اردبیل گفت: مطالبات اصلی مردم این استان در قالب پروژههای پیشران توسعه از سوی دستگاههای اجرایی تدوین شده و در سفر رئیس جمهوری به تصویب هیات وزیران می رسد.
سید حامد عاملی تصریح کرد: تکمیل راه آهن اردبیل یکی از اصلی ترین پروژه های پیشران استان است که در سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار می گیرد.
آغاز اجرای راه آهن اردبیل- پارس آباد از سال آینده
حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: اتصال راه آهن در حال اجرای اردبیل به جمهوری آذربایجان مطالبه مردم، تجار و بازرگانان است و انتظار می رود در اولویت برنامههای دولت قرار گیرد.
وی افزود: اتصال خط آهن اردبیل به شبکه ریلی قفقاز، ورود کالاهای ایرانی به بازارهای روسیه و کشورهای حوزه قفقاز را تسهیل خواهد کرد.
حجتالاسلام سیدکاظم موسوی ، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجرای طرح راهآهن اردبیل به مغان و اتصال آن به راه آهن سراسری از طریق خط اهن اردبیل – میانه از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان استان است.
وی با بیان اینکه مطالعات احداث راه آهن اردبیل به مغان انجام شده و زمینه اجرای آن فراهم است اظهار امیدواری کرد با همت دولت ، اجرای این پروژه راهبردی به زودی آغاز شود.
تکمیل راه آهن اردبیل – میانه با جدیت دنبال میشود
حجت الاسلام رییسی در سفر اخیر خود به استان اردبیل از پروژه راه آهن میانه - اردبیل بازدید کرد و گفت: اجرای این پروژه نزدیک به دو دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل برای بهره مندی از این پروژه متاسفانه طولانی شده است. من فکر میکنم انشاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد.
رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه راهآهن اردبیل بسیاری از مسائل استان را حل میکند، گفت: امیدواریم با تکمیل مابقی پروژه راه آهن اردبیل، این طرح ظرف مدت یک سال و نیم آینده تکمیل شود. البته دوستان قول دادهاند که زودتر از این افتتاح شود، ولی من با احتیاط میگویم یک سال و نیمه به بهرهبرداری میرسد.
همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان اردبیل، اهالی امیدوارند با همت دولت سیزدهم پروژه راه آهن اردبیل به میانه تکمیل شود و در ادامه با اتصال این خط آهن به گمرک بیله سوار و شهر مرزی پارسآباد مغان، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل و استان اردبیل از بن بست ریلی خارج شود.
در عین حال لازم است که مسئولان در مذاکره با مسئولان جمهوری آذربایجان درباره موضوعات مختلف بین دو کشور، بحث اتصال خط ریلی استان اردبیل به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان را نیز پیگیری کنند.