برخی کارشناسان این صنعت معتقدند با توجه به آشفتگی که در صنعت تایر برای تصمیم گیری قیمت وجود دارد، بهتر است این قیمت گذاری دوباره به سازمان حمایت واگذار شود.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: صنعت استراتژیک خودرو، در اقتصاد جهانی رتبه بالایی دارد و توسعه آن به چرخیدن چرخ ناوگان حمل و نقل و صنعت کمک می کند. تولید تایر نیز یک بخش پراهمیت در این صنعت مادر است.
در ایران تولید تایر، قدمتی ۶۰ ساله دارد که در حال حاضر، از کوچک ترین لاستیک دوچرخه تا تایر لودر به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. به طور متوسط یک خودرو ۲۰ حلقه تایر در ۱۰ سال مصرف می کند و تغییرات قیمت آن می تواند در قیمت بسیاری از کالاها و خدمات موثر باشد.
این پژوهش نگاهی دارد به پیشنهاد افزایش قیمت تایر در آبان ۱۴۰۰، از سوی انجمن تولیدکنندگان آن و دلایل آن که به روش مصاحبه و اسنادی جمع آوری شده است.
برای تدوین و نگارش این پژوهش با آقایان مهندس تنها، سخنگوی انجمن تایر، مهندس شهریوری، دبیر انجمن زنجیره ارزش تایر و مهندس ارغنده پور، مدیر روابط عمومی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، در تاریخ ۲۸/۷/۱۴۰۰، مصاحبه صورت گرفته است.
پیشنهاد افزایش قیمت
در مردادماه گذشته، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر از پیشنهاد ۱۵ درصدی افزایش قیمت خورو خبر داد و گفت نرخ گذاری لاستیک به این صنعت واگذار شده، اما سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، بر آن نظارت خواهد داشت. سازمان حمایت، اسناد مرتبط با چرایی این افزایش قیمت را درخواست کرد. اما در تاریخ ۲۶ /۷/ ۱۴۰۰ صنعت تایر در نامه ای به شرکت های عضو انجمن اعمال ۳۰ درصد افزایش قیمت را درخواست کرد.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهشگر: تینا صالحی
ضمنا دستور مدیر بانک سپه برای رسیدگی به مشکل ایجاد شده توسط این بانک برای یک کارخانه تولیدی، عملا ثمره جدیّت خبرنگاری و گزارش خبری خبرگزاری صداوسیما از آن ماجرا بود که نشان دهنده کارآمدی خبرنگاران عزیز تلوزیون هست و بسیار امیدبخش بود. تشکر.