وزیر علوم: برتری کشورها در میزان دسترسی آنها به علم است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به جز میزان دسترسی به علم وفناوری، هیچ فرقی بین ایران با کشورهای پیشرفته نیست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما آقای محمدعلی زلفیگل در مراسم افتتاح سه خوابگاه دانشجویی دخترانه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه اگر ما برای توسعه علم و فناوری و اشغال آفرینی و اشتغال پذیری هزینه لازم را انجام دهیم هیچ فرقی با کشورهای پیشرفته نخواهیم داشت، گفت: مردم ایران از معنویت، فرهنگ، تمدن و ریشهای برخرودار هستند که خیلی از کشورهای پیشرفته هم ندارند.
وی با بیان اینکه تاریخ و قدمت برخی کشورهای پیشرفته در مقابل ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، افزود: تنها برتری برخی کشورهای مدرن و پیشرفته دستیابی بیشتر انها به علم و فناوری است.
زلفی گل افزود: اگر باور داشته باشیم که در جهان امروز میزان علم و تکنولوژی کشورهای مختلف است که تاثیر آنها در تعاملات جهانی را تعریف میکند، حتما برای علم و فناوری هزینه میکینم، زیرا هزینه کردن برای علم و فناوری بهترین نوع تاثیر گذاری است.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه امروزه کشورهای دنیا را براساس مساحت جغرافیایی در تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دنیا لحاظ نمیکنند، گفت: ممکن است یک کشور مساحت یا جمعیت زیادی داشته باشد، اما به اندزاه یک کشور چند میلیونی کوچک درمناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا اثرگذاری نداشته باشد و این نشان میدهد کشورها به میزان علم و فناوری خود در تعاملات بین المللی دست برتر را دارند.
وی مخالفت کشورهای غربی با هستهای شدن ایران را به همین دلیل خواند و گفت: غربیها با اینکه میدانند ایران دنبال سلاح هستهای نیست، نمیگذارند ایران حتی تحقیقات صلح آمیز هستهای انجام دهد و این مخالفت آنها به این دلیل است که میدانند اگر ایران در زمینه هستهای موفقیتهایی کسب کند، بستری برای سایرموفقیت و پیشرفتهای علمی خواهد شد.
وزیر علوم با تاکید براینکه ایران به لطف خدا بعد انقلاب اسلامی موفق به کسب رتبه نخست منطقه در زمینه علمی و فناوری شد، افزود: ایران ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و اندکی کارشناسی ارشد داشت، اما اکنون فقط ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری شاغل به تحصیل و ۳ میلیون و دویست دانشجو و ۸۰ هزار هیئت علمی دارد.
وی با تاکید براینکه اکنون دانشگاهای ایران از بهترین دانشگاههای آسیا هستند، افزود: این موضوع نشان میدهد با سرمایه گذاریهایی که بعد از انقلاب اسلامی انجام شد ما در زمینه علم و فناوری دستاوردهای عظیمی به دست آورده ایم و موفقیت متخصصان ایرانی در سلولهای بنیادی، نانو تکنولوژی، صنعت، نفت، راه، مسکن و خودرو از جمله آن است.
وی پرتاب ماهواره و ارسال موجود زنده به فضا را از دیگر اسناد موفقت ایران در زمینهای علمی خواند و گفت: البته این میزان کافی نیست و باید فعالیتهای بیشتری برای کسب علم انجام شود.
وزیر علوم در ادامه افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید چنددرصد درآمد ناخالص ملی صرف تحقیقات و پوهش میشد، اما تنها نیم درصد آن محقق شد و اگر قرار است صرفه جویی کنیم باید از منابع دیگری باشد و صرفه جویی در علم و فناوری ظلم به آیندگان کشور است.
وی با اشاره به اینکه سرانه فضاهای آموزشی، رفاهی، ورزشی و هنری دانشگاههای کشور درمجموع وضعیت مناسبی دارد، اما عالی نیست، افزود: باید همه با همکاری یکدیگر برای فرزندان خودمان شرایط مناسب تری ایجاد کنیم.
زلفیگل در ادامه با تاکید بر لزوم شکوفا کردن همه استعدادهای کشور، افزود: به قول قدیمیها باید دست به دست هم دهیم و میهن خویش را آباد کنیم.
وی در پایان با بیان نقش افراد خیر در توسعه مراکز اموزشی کشور گفت: باید سیستمی طراحی کنیم که هر فرد خیری بتواند در حد توان خود کمک کند، بگونهای که افراد خیر بتوانند از یک صندلی تا یک ساختمان کامل را اهدا کنند و باید همه بدانند که هر ریالی که برای علم هزینه و سرمایه گذاری کنیم، چند هزار تومان برداشت خواهیم کرد.