کمبود ریز تراشهها در بازار خودرو در اروپا باعث سقوط این بازار شده به طوری که سطح فروش خودرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سطح سال ۱۹۹۵ رسیده است.
در سپتامبر ۲۰۲۰، تولیدکنندگان توانستند از محدودهها خارج شوند، اما سپتامبر ۲۰۲۱ کمبود نیمه هادیها و ریز تراشه اثر خود را در این بازار به خوبی نشان داد.
بازارهای اصلی خودرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون با افت دو رقمی روبرو شده اند. به طوری که فروش خودروهای نو در آلمان در بازه زمانی ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۲۱ حدود ۲۵.۷ درصد، ایتالیا ۳۲.۷ درصد، فرانسه ۲۰.۵ درصد و اسپانیا ۱۵.۷ درصد کاهش یافته است.
از ابتدای سال ۲۰۲۱، بیش از ۷.۵ میلیون خودرو فروخته شده است، یعنی پانصد هزار وسیله نقلیه بیشتر از سال گذشته در همین دوره.
تقاضا برای قطعات در بخش خودرو برای خودروهایی که به طور فزایندهای مجهز به سیستمهای الکترونیکی هستند، از موتور و ترمز ABS گرفته تا کیسه هوا و تجهیزات کمک پارکینگ بسیار بالاست.
در حال و هوای بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی بعد از بر داشته شدن اقدامات محدودیت زا برای مهار بیماری همه گیر کووید-۱۹، بسیاری از شرکتهای خودروسازی از نظر تقاضا برای ریزتراشهها و نیمه هادیها وارد رقابت با دیگر شرکت و صنایعی شدند که برای تولید محصولات خود به ریزتراشه و نیمه هادی نیاز دارند.
در واقع شرکتهای خودروسازی جهان این بار نه بین خودشان بلکه با شرکتهای تولید رایانهها، تلفنهای هوشمند و ... وارد رقابت شدند که بیشترشان در آسیا مستقر هستند.
انجمن شرکتهایی خودروسازی انگلیس (SMMT) روز سه شنبه اعلام کرد، مگر اینکه این کمبود به سرعت حل شود، وگرنه چشم انداز بازار خودرو باید در ماه اکتبر دوباره کاهش یابد. این وضع در بخشی از سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد یافت. زیرا شیوعهای جدیدی از سویه ویروس دلتا کشورهای مهم تولید کننده در شرق آسیا را تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس این گزارش در ماه سپتامبر، فقط گروه هیوندای-کیا فروش بیشتری داشتند.
اما طی نه ماهه اول سال، فولکس واگن و استلانتیس عملکرد خوبی از نظر فروش داشتند. فولکس واگن در نه ماه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته، هشت و یک دهم درصد افزایش داشته است. استلانتیس نیز در همین مدت زمان هشت و سه دهم در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، افزایش فروش داشته است. حال آنکه این دو شرکت در سال گذشته به علت شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ از نظر فروش خودرو کارنامه فاجعه باری داشتند.
با وجود امتیازات خوب داچیا، گروه رنو فرانسه از ابتدای سال افت فروش داشته است. میزان کاهش فروش این شرکت از اول امسال تاکنون در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، شش و نیم درصد بوده است. رقم کاهش فروش خودرو در همین مدت برای دایملر شش و نیم درصد، فورد یازده و دو دهم درصد و نیسان ۱۲ و چهار دهم درصد بوده است.
برعکس تویوتا در نه ماه نخست امسال ده و ۹ دهم درصد در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، افزایش فروش داشته است. میزان افزایش فروش شرکت خودروسازی ولوو نیز در مقیاس سالانه در نه ماه نخست امسال هفت و چهار دهم درصد بوده است.