فرودگاه همدان که نام بین المللی را یدک میکشد و با وجود اینکه ماهانه یک میلیارد تومان هزینه نگهداری آن میشود، اما مردم سهمی از پروازهای آن ندارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان، دو سالی میشود صدایی از فرودگاه همدان شنیده نمیشود، صدایی که وقتی شنیده شد رویای دیرینه سفری بهتر، امنتر و راحتتر را برای همدانیها تحقق بخشید، اما چه سود که پایدار نبودنش باعث شد چراغش خاموش شود.
این روزها قصه تعطیلی پروازهای فرودگاه بینالمللی همدان بهقدری تکراری شده که دیگر برای مردمش جذابیتی ندارد، زیرا خیلی وقت است که نام آن از ذهن شان برای حمل و نقل پاک شده است.
در سالهای اخیر چندین بار فرودگاه همدان برای سروسامان دادن و رونق پروازهای خود دورخیز کرد تا جایی که این فرودگاه برای آن که محل نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر باشد اقدام به تجهیز باند خود نمود و برج مراقبت خود را هم به روزتر کرد.
نکتهای که در رابطه با فرودگاه همدان وجود دارد این است که باند فرودگاه همدان هم به لحاظ تجهیزات و تکنولوژی چیزی کم ندارد و مجهز به انواع سیستمهای روشنایی است. از جمله هلدینگ بی، تریشلد، ویندبار و چراغهای باند است و تاکنون برای آن ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
از قابلیتهای جالبتوجه این فرودگاه آنست که میتواند به طور همزمان پذیرای سه هواپیمای متوسط و پهنپیکر باشد.
وقتی تقصیرها به گردن مردم انداخته میشود
مسئولان میگویند بیماری کرونا که در نیمه دوم سال ۹۸ آمد فرودگاه تعطیل شد، اما این فرودگاه که در سطح بین المللی دارای کد شناسایی مکانی OIHH است از قبل آمدن این بیماری هم فعالیت آن چنانی نداشت. هفتهای یک مرتبه پرواز به کیش و مشهد سهم این فرودگاه بوده است. البته تا قبل از آن یعنی بین سالهای ۹۴ تا ۹۶ هم پرواز تهران اش فعال بود.
"فرهاد فرزانه" معاون امور عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه "تاکنون استقبالی از سوی مردم برای پروازهای این فرودگاه نشده است" میگوید:" گاهی از صد نفر ظرفیت یک هواپیما تنها ۸ الی ۱۰ صندلی آن پر میشد و این برای شرکتها صرفه اقتصادی نداشت که با هزینه آنچنانی بنزین و تجهیزات؛ هواپیما برای همدان بیاورند و دست خالی برگردند".
او معتقد است: فرودگاه همدان تنها میتواند برای مقصد مشهد دایر باشد، زیرا همواره استقبال از آن خوب بوده است.
اما مردم نظری متفاوت با مسئولان دارند آنها میگویند تعطیلی هر از گاه فرودگاه باعث شده است که نتوانیم روی آن حساب باز کنیم.
"علی جواهری" دیگر شهروند همدانی هم عنوان میکند: "استقبال از هواپیما در میان مردم همدان خوب است من افراد بسیاری را میشناسم که دائم در حال سفر هستند و برایشان زمان بسیار اهمیت دارد، اما چون همدان حمل و نقل هوایی ندارد از تهران و کرمانشاه استفاده میکنند".
"مریم سماواتیان" یک از شهروندان همدانی است که مدتی قبل به کیش سفر کرده است او میگوید:" برای پروازها به ناچار از فرودگاه کرمانشاه استفاده کردیم در صورتی که اگر پرواز از همدان انجام میشد بهتر بود، زیرا هم در هزینه هایمان و هم زمان صرفه جویی میشد".
"مجید عبدالرحیمی" یکی دیگر از شهروندان معتقد است" گران بودن بلیتهای هواپیما باعث شده صنعت حمل و نقل هوایی برای مردم همدان به خصوص مسیر ۳ ساعته تهران مناسب نباشد.
این کسادی و تعطیلی فرودگاه همدان تا جایی بوده است که حتی برای پروازهای امسال اربعین هم این فرودگاه سهمی نداشت.
جای خالی پروازهای اربعین در فرودگاه همدان
"قنبر خلیل پور" مدیر فرودگاه بین المللی همدان میگوید:" در ابتدا تصمیم گرفته شد از میان ۵۴ فرودگاه کشور تنها ۶ فرودگاه کار حمل و نقل زائران اربعین را انجام دهد که پس از پیگیریهای استانها و سازمانهای حج و زیارت ۴ فرودگاه دیگر هم اضافه شد".
او" با بیان این که ما تنها وظیفه فراهم کردن زیرساختها را برای پروازها را بر عهده داریم اضافه کرد:" حج و زیارت باید برای دایرکردن پروازها تلاش و پیگیری میکرد".
"ساغرچی" رئیس سازمان حج و زیارت استان همدان مشکل بدون سهمیه مانده استان ارز پروازهای زیارتی را به گردن فرودگاه میاندازد و میگوید:" وظیفه ما تنها صدور ویزاست و فرودگاه باید پیگیر نشست و برخاست هواپیما از این فرودگاه باشد".
فرودگاه پرواز مسافری ندارد، اما آموزشی چرا
مسئولان فرودگاه میگویند: شایعه است که فرودگاه همدان تعطیل است، این فرودگاه هم اکنون در زمینه پروازهای آموزشی، نظامی و امدادی فعال است و ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز از آن انجام میشود.
اما باید گفت این پروازها چگونه خود را نشان دهد وقتی مردم نمیتوانند از این فرودگاه که به گفته مسئولانش جز فرودگاههای برتر کشور است استفاده کنند.
از بینالمللی بودن فرودگاه همدان همین بس که تاکنون چند پرواز حج داشته است و در سال ۹۶ و ۹۷ هم پروازهایی به دبی و تمام؛ در حالی که بارها مسئولان ارشد استانی با در میان گذاشتن برقراری پروازهای خارجی صابون به دل مردم همدان زده اند و خبری از پروازها نشده است.
جای سوال است وقتی در سایر استانها مانند مشهد، گیلان، و یا همین استان کرمانشاه همسایه غربی همدان با رعایت پروتکلها پروازها در حال انجام است چرا فقط کرونا دست از یقه فرودگاه همدان برنمیدارد؟!
برای راه اندازی فرودگاه یک دست صدا ندارد
"قنبر خلیل پور" مدیر فرودگاه همدان معتقد است: یک دست صدا ندارد و برای فعال شدن فرودگاه باید همه سازمانهای دست اندرکار مانند حج و زیارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و نمایندگان پای کار بیایند تا این فرودگاه جان بگیرد.
فرودگاه بین المللی همدان یکی از قدیمیترین فرودگاههای ایران با قدمتی ۸۳ ساله است، در سال ۱۳۱۷ این فرودگاه نظامی بود، اما در سال ۱۳۴۱ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید در فاصله ۸ کیلومتری ضلع شمالشرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار آغاز شد و این پروژه در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید.
مسئولان ارشد استانی کاری برای فرودگاه انجام نمیدهند
"حجت الاسلام احمدحسین فلاحی "نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس از نقش کمرنگ استاندار در فعال سازی فرودگاه گلایه میکند و میگوید:" استاندار و مسئول ارشد استانی باید با حضور در این فرودگاه بر چگونگی کار آن و اقداماتی که برای رونق آن انجام میشد نظارت میکرد".
او اضافه میکند: "فرودگاه اولویت نخست حمل و نقل در استان محسوب نمیشود و در صدد هستیم حمل و نقل ریلی را رونق دهیم".
جای خالی گردشگری در رونق فرودگاه
گذشته از مباحث عنوانشده نمیتوان از نقش فرودگاه در توسعه گردشگری غافل شد، کما اینکه مسئولان همدان همواره این استان را یکی از مقاصد سفر معرفی و بر لزوم توجه به این مهم تأکیددارند، اما بااینوجود حملونقل هوایی یکی از اساسیترین زیرساختهای جذب گردشگر است که در همدان محقق نشده است.
"آقای گل محمدی" یکی از آژانس دارهای همدان هم با بیان اینکه در استان عزمی برای فعالیت فرودگاه وجود ندارد" میگوید: در ایام کرونا که گردشگری فعالیتی ندارد میتوان از گردشگری سلامت استفاده کرد. "
او با بیان اینکه" افراد بسیاری از عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان به ایران میآیند" ادامه میدهد:" با توجه به پتانسیلی که در زمینه طب سنتی و مدر ن در استان وجود دارد همدان میتواند به عنوان یک مقصد گردشگری سلامت به شمار آید که در این زمینه ضروریست فرودگاه فعال شود. "
" مریم والامقام" یکی از راهنمایان گردشگری در همدان هم میگوید:" این روزها که موضوع شیوع کرونا و تأثیرات آن بر صنعت گردشگری را شاهد هستیم، نیاز است که از هم اکنون برنامه ریزیهای لازم انجام شود و فکری برای دوران پس از کرونا و این صنعت کنیم".
مدتی است در استان زمزمه راه اندازی آشیانه تعمیر هواپیما در فرودگاه همدان به گوش میرسد که برخی آن را برای استان خوب میدانند و میگویند با ایجاد این محل ناخودآگاه فرودگاه همدان فعال میشود و برخی نیز به دلیل اینکه ممکن است فرودگاه به محلی برای ضایعات هواپیماها تبدیل شود با آن مخالف هستند.
ساخت آشیانه تعمیر هواپیما در همدان
"قنبر خلیل پور " مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه "این آشیانه از سوی وزارت خانه احداث خواهد شد و هواپیماهایی که دارای نقص فنی هستند به این مکان منتقل میشوند که از قطعات آنها برای هواپیماهای دیگر استفاده کنند" میگوید:"این طرح هم اکنون درحال بررسی است که قرار است یک تملک اراضی بین شهرداری همدان و اداره کل راه و شهرسازی همدان انجام شود که به محض تملک یا معاوضه زمین عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد".
"سید سعید شاهرخی "استاندار همدان با بیان اینکه "برقراری پرواز در فرودگاه بین المللی همدان باید اولویت مدیران اجرایی استان باشد" میگوید:" این فرودگاه زیرساخت بالایی برای برقراری پروازها و حتی فرود هواپیماهای پهن پیکر دارد که باید از آن در راستای کمک به اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی استان استفاده کرد".
کلام آخر
در پایان سوالی که مطرح میشود آنست که برای استقبال نکردن مردم از فرودگاه همدان اگر موضوع کوتاهی مسیر همدان تا تهران و برعکس و نبود صرفه اقتصادی آن مطرح است پس چرا پروازها به دیگر استانها و مقاصد گردشگری داخلی مهیّا نمیشود؟
یقینا افزایش تعداد مقاصد مسیرهای هوایی داخلی و خارجی میتواند سهم بزرگی در رونق این فرودگاه داشته باشد.
رونق گردشگری سلامت، استفاده از ظرفیت فرودگاه همدان برای حمل و نقل بار و کالا که تاکنون در استان همدان مغفول مانده است، استفاده از هواپیماهایی با ظرفیت کمتر از ۵۰ نفر، پرواز هواپیما و یا هلیکوپتر با هدف رونق گردشگری هوایی بر فراز استان و همچنین ورود سرمایه گذاران به این صنعت میتواند به پویایی این بخش در استان کمک کند؛ و در پایان باید گفت آیا در همدان از سوی مسئولان عزم راسخی برای رونق فرودگاه ۸۰ ساله همدان با هزینه کردها و خرجهای بالای ۸۰ میلیارد تومان وجود ندارد و بازهم قرار است شاهد امتدادخاموشی این فرودگاه باشیم؟!
تهیه و تنظیم: لیلا نادعلی فر