سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، چند معلولیتی و حتی دانشآموزان طیف اوتیسم با هوشبهر عادی میتوانند متقاضی شغل معلمی شوند.
پس از آن بود که بررسیها برای پذیرش داوطلبان دارای معلولیت آغاز شد و هماکنون معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حل مشکل و فراهم شدن فرصت معلمی برای این گروه از داوطلبان معلول البته در مدارس استثنایی خبر میدهد.
آقای مجید هداوند معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تحصیل داوطلبان نابینا در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: پیرو درخواست نرگس خدادادی، داوطب گنابادی که در کنکور سال گذشته به دلیل نابینایی در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نشد، وزیر سابق آموزش و پرورش برای بررسی موضوع، نامهای به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کرد ما نیز در شورای عالی حضور یافته و اعلام کردیم به جز این داوطلب افراد مختلفی جزو رتبههای برتر کنکور هستند که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته میشوند، اما به دلیل نگاه برخی افراد و دستورالعملها در مرحله مصاحبه رد میشوند.
وی افزود: کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوه نامهای تهیه شد که براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، چند معلولیتی و حتی دانشآموزان طیف اوتیسم با هوشبهر عادی میتوانند متقاضی شغل معلمی شوند.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کدرشتههای دانشگاه فرهنگیان را بررسی کردیم و کد رشتههایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و میتوانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد همچنین پیشنهاد شد، کارگروه مصاحبهگر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص بدهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد.
آقای هداوند ادامه داد: نامهای توسط واحد امور اداری وزارت آموزش و پرورش به استانها ارسال و در آن ذکر شده است، این داوطلبان میتوانند به عنوان معلم درآموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنند، این اقدام یک گام رو به جلو است، اما به دنبال این هستیم براساس قانون سه درصد استخدام معلولان، امکان فعالیت افرادی که توانایی دارند و کارگروه این توانایی را تشخیص میدهد در سایر بخشها فراهم شود.