به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما از وین ؛ رییس مرکز مالکیت معنوی کشورهای عضو وایپو در مصاحبه با مجله خبری بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان گفت ایران با رشد هفت پلهای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه است.
همزمان با برگزاری شصت و دومین نشست سالانه مجمع عمومی وایپو که در شهر ژنو سوییس برگزار شد مصاحبهای با رئیس مرکز مالکیت معنوی این سازمان در نخستین شماره مجله خبری بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان، منتشر شد. در این مصاحبه، سید محمد علی میرطاهری در خصوص آخرین وضعیت مالکیت معنوی در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.
این نشریه نوشت: «رئیس مرکز مالکیت معنوی – میرطاهری – از مرکز مالکیت معنوی و چشماندازهای سالهای آتی، صنایع نوآور ایران، اهمیت فرهنگی و اقتصادی فرش دستباف ایران و حمایت از آن میگوید. وی همچنین دربارهی اولویتها و ابتکارات جدید مرکز به ما میگوید.»
رئیس مرکز مالکیت معنوی در بخش نخست مصاحبه، ضمن معرفی ساختار مرکز مالکیت معنوی، به وظایف و مأموریتهای این مرکز در حمایت از مالکیتهای صنعتی و نمایندگی ج. ا. ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران تا کنون به هشت معاهده از مجموع ۱۷ معاهده مؤثر تحت مدیریت وایپو در حوزه مالکیت صنعتی ملحق شده است و به زودی به موافقتنامههای وین - استراسبورگ و سند ژنو- لیسبون ملحق خواهد شد.
میرطاهری درباره وضعیت ایران در آخرین رتبهبندی شاخص جهانی نوآوری (GII) گفت: ایران با رشد هفت پلهای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه میباشد. همچنین، ایران از جمله کشورهای با درآمد متوسط است که دارای بالاترین خوشههای علم و فناوری هستند.
وی افزود نوآورترین صنایع در ایران، شیمی، پزشکی و دارو و مکانیک هستند که بیشترین اظهارنامههای ملی و بینالمللی ثبت اختراع در ایران را به خود اختصاص دادهاند. همچنین ایران در زمینه نانوتکنولوژی، روباتیک و سلولهای بنیادین پیشرفتهای چشمگیری را داشته است.
میرطاهری در پاسخ به سؤال خبرنگار وایپو در خصوص وضعیت فرش دستباف ایران، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی این هنر صنعت، گفت: فرش دستباف ایرانی به دلیل وجود برخی ویژگیها نظیر قابلیت ترویج و توسعه با سرمایه اندک و امکان ایجاد اشتغال گسترده، همواره جزء یکی از محصولات استراتژیک در اقتصاد ایران به شمار میرفته است. به گفته رئیس مرکز مالکیت معنوی، حجم صادرات فرش دستباف ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۱۷.۲ درصد رشد روبرو بوده است.
وی با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران در حال حاضر در ۱۴ طرح مختلف بافته میشود، گفت: یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد فرش دستباف ایران، نقش فعال بانوان ایرانی در ترویج این هنرصنعت و در نتیجه رونق اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد برابری جنسیتی در ایران میباشد.
رئیس مرکز مالکیت معنوی در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط این مرکز در خصوص حمایت از فرش دستباف ایران گفت: این مرکز تلاش کرده است با اجرای برنامههای ارتقا آگاهی عمومی برای ذینفعان محصولات واجد شرایط نشانه جغرافیایی و به ویژه فرش دستباف ایران، ذینفعان و فعالان این حوزه را از ظرفیتهای حمایتی حقوق مالکیت معنوی در جهت بالا بردن ارزش افزوده اینگونه محصولات آگاه کند. این برنامهها ضمن اثربخشی مناسب، تا کنون منجر به ثبت ۴۸ نشانهجغرافیایی حوزه فرش دستباف در داخل و ۲۹ فرش در سطح بینالمللی از طریق سیستم لیسبون شده است. از آنجایی که ثبت نشانه جغرافیایی به تنهایی نمیتواند به تقویت زنجیره ارزش محصولات کمک کند و صرفا اولین گام در این مسیر طولانی است، مرکز مالکیت معنوی با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی، پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابتپذیری کسب و کار از طریق طرح و برند را با هدف کمک به تهیه استراتژی برندسازی برای برخی محصولات، نشانه جغرافیایی ایران از جمله فرش دستباف را آغاز کرده است. در این رابطه، در حال حاضر، ذیل پروژه یادشده، علامت جمعی احسان برای ذینفعان حوزه فرش دستباف کمیته امداد امام خمینی (ره) و علامت تاییدی Carpet of Persia برای ذینفعان مرکز ملی فرش ایران طراحی و با استفاده از ظرفیتهای این مرکز به ثبت رسیده است.
وی به موضوع کپیبرداری غیرقانونی از فرش دستباف ایران که منجر به ضرر اقتصادی و همچنین عدم دسترسی مصرفکنندگان به محصول اصیل و باکیفیت میشود و همچنین ضرورت همکاری ادارات مالکیت معنوی سایر کشور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک ایرانی پرداخت.