کاتالیست قطعهای گرانبهاست که نبودش باعث میشود تا نفسهای هوا به شماره افتد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کاتالیست قطعهای است که در جلوگیری از انتشاز گازهای آلاینده در خودروها موثر است
متوسط عمر کاتالیست حدود ۴ سال است و طول عمر مفید آن ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر است و از سال ۸۱ وجود این قطعه بر روی خودروهای تولید داخل اجباری شد.
قطعهای گرانبها که نبودش نفسهای شهر را تنگ میکند
فصل رنگارنگ پاییز از راه رسیده وبا آمدن این فصل وارونگی دما مهمان که نه، صاحبخانهای میشود که کنگر خورده و بر آسمان شهر لنگر میاندازد.
یکی از پایهها و ریشههای اصلی آلودگی هوا وجود خودروهای آلاینده است، خودروهایی که هزاران عامل الودگی میتواند درپی داشته باشد اماکاتالیست قطعهای است گران، ولی برای نفس کشیدن و داشتن آسمان آبی تاثیر فراوانی دارد.
در بسته خبری محیط زیست به دنبال این موضوع رفتیم تا نبود این قطعه برروی خودرو وعوامل تاثیرگذار آن برروی هوا را به تصویر بکشیم.
آقای شوندی کارشناسی مکانیک دارد وسالهاست دراین زمینه فعالیت میکند ودر خصوص کاتالیست قطعه مهم خروجی هوا از لوله اگزوز توضیح میدهد، عمرش حدود ۴ سال است و طول عمر مفید آن برروی خودرو ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتراست و از آنجایی که مواد تشکیل دهنده این قطعه نیکل، پلاتین وپالادیوم وگران قیمت است متاسفانه برخی این قطعه را تعویض میکنند و به فروش میرسانند وبرای رفتن به معاینه فنی کاتالیست اجاره میکنند و برگه معاینه فنی خود را میگیرند و بعد کاتالیست اجارهای را پس میدهند.
وی ادامه داد: کاتالیستهای دست دوم را اوراقچیها به قیمت بالا خریداری میکنند واز هر کاتالیست چندین کاتالیست بی کیفیت تولید و راهی بازار میکنند و عمر مفید انها یک سال است.
آقای شوندی گفت: برخی شهروندان هم به دلیل گران بودن این قطعه قادر به خریداری مجدد نیستند و محتویات داخل قطعه معیوب را تخلیه میکنند وبه قول خودشان نفس موتور باز میشود وسرعت آن بالا میرود در سطح شهر تردد میکنند و نداشتن کاتالیست مصرف بنزین را بالا میبرد و آلودگی هوا را افزایش میدهد.
البته آقای شوندی این نکته را نیز گفت که اگر سنسور اکسیژن مشکل داشته باشد باعث میشود تا کاتالیست به درستی عمل نکند وآلودگی هوا به دنبال داشته باشدو اشارهای هم به افراد سودجو داشت که با دستکاری خودرو بدون اینکه حوزه معاینه فنی متوجه شود سالم بودن خودرو اعلام میشود و این افراد برگه معاینه فنی خود را دریافت میکنند.
آقای حاجی هادی رئیس اداره امور آزمایشگاههای محیط زیست شهر تهران هم گفت:سه فلزی که داخل قطعه کاتالیست است به عنوان فیلتر عمل میکند و باعث میشود که آلودگی هوا تبدیل به co۲ میشود ومصرف سوخت را پایین میآورد و از انتشار آلودگی هوا جلوگیری میکند.
وی با اشاره به مراکز معاینه فنی متخلف افزود:اگر برای ما محرز شود که مرکز معاینه فنی تخلف میکند و بدون قطعه کاتالیست به خودروها برگه معاینه فنی میدهد، برخورد و طبق قانون پلمب میشوند.
فراموش نکنیم که این قطعه گاز منواکسید کربن وگازهای مضر را به آب و دی اکسید کربن به عنوان گاز غیر سمی تبدیل میکند واگر دلمان برای ریههای خودمان وآسمان شهر میسوزد، وجود این قطعه را در خودرو جدی بگیریم ودر صورت تخریب آن قطعه را تعویض کنیم و البته فکر نکنیم که اضافی است.