چرا چراغهای چک و روغن روشن میشوند؟
علت روشن شدن چراغهای چک، روغن و STOP را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، چرا همزمان چراغ استپ و چراغ آمپر آب روشن میشوند؟
چراغهای اخطار خودرو (چک موتور، استپ، ایربگ، دمای آب و ترمز دستی) در انواع پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید
عملکرد موتور خودروهای نسل جدید، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی (ECU) است. ECU از راه سنسورهایی که در قسمتهای مختلف موتور وجود دارند، اطلاعات وضعیت موتور را دریافت میکند و با توجه به نرم افزار خود پارامترهای موتور را تغییر میدهد.
اگر یک یا چند سنسور در موتور از کار بیافتند، یا دادهای خارج از محدوده امن (که در برنامه تعیین شده) ارسال کنند، چراغهای خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد.
عیب یابی مربوط به به روشن شدن چراغهای خطر در انواع پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید به شرح زیر است:
در پژو (همه مدل ها) سمند، پارس، تندر و پراید، در هنگام باز کردن سوئیچ، چراخ چک روشن نمیشود.
چراغ چک
شایعترین علل بروز آن:
اگر موتور روشن میشود:
- چراغ چک پشت آمپر سوخته است، و یا سیمکشی بین ECU , چراغ چک قطع شده است.
اگر موتور روشن نمیشود:
- ارتباط بین ECU و موتور قطع است.
- سیم کشی تغذیه کننده برق ECU قطع شده است (یا فیوز آن سوخته و یا اتصال قطع شده است).
در پژو ۲۰۶ در سر بالاییها یا پیچهای تند، چراغ ترمز دستی، یا استپ آمپر روشن و بلافاصله خاموش میشود.
چراغ ترمز
شایعترین علل بروز آن:
- سطح روغن ترمز پایین آمده و لنتها در حال اتمام هستند.
- در خودروهای نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین میرود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال میشود و به راننده هشدار میدهد که لنتها در حال اتمام هستند.
ـ در پژو ۲۰۶، در دمای ۹۷ درجه، ناگهان چراغ آمپر آب روشن شده و عقربه دمای آب بسرعت تا محدوده قرمز حرکت میکند، همزمان دور تند فن نیز بهکار میافتد، اما پس از چند ثانیه همه چیز به حالت عادی باز میگردد.
چراغ اخطار آب
- علت خراب شدن رله دور آرام فن یا مقاومت فن رادیاتور است؛ که باید بهدست تعمیرکار تست شود.
- دمای موتور عامل بسیار مهمی در خودروهای نسل جدید است و در صورت بی توجهی به آن، صدمات سنگینی به موتور وارد میشود.
در پژو ۴۰۵، سمند، و پارس، همزمان با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن میشود و بدون آن که دمای آب از حد معمول بالاتر رود، بعد از مدت کوتاهی خاموش میشود. این اتفاق هر چند دقیقه، تکرار میشود.
شایعترین علل بروز آن:
- به احتمال زیاد یکی از دو فن خنک کننده رادیاتور روشن نمیشود.
در خودرو پراید، با روشن شدن فن رادیاتور، چراغ چک نیز روشن میشود و با خاموش شدن فن، چراغ چک نیز خاموش میشود.
شایعترین علل بروز آن:
ـ علت، عمل نکردن دور آرام فن رادیاتور است که اغلب به دلیل خراب شدن مقاومت فن است.
ـ در برخی موارد نیز ECU موتور و یا رلههای فن ایراد دارند.
ـ در پژو ۲۰۶، در دور موتور پایین، چراغ اخطار فشار روغن روشن میشود و استپ چشمک میزند و با بالا رفتن دور موتور، چراغ نیز خاموش میشود. با رها کردن پدال گاز و پایین آمدن دور موتور، مجددا چراغ اخطار روشن میشود.
چراغ روغن
شایعترین علل بروز آن:
- معمولا این بهدلیل نامرغوب بودن فیلتر روغن، و یا دیر عوض کردن آن بهوجود میآید.
- ضعیف شدن پمپ روغن یا اویل پمپ.
- گرفتگی مسیرهای عبور روغن موتور.
- یاتاقانها از بین رفته
- میل لنگ خراب است
- کیفیت روغن پایین است
- سیم کشی مورد دارد
- از فیلتر روغن ۶ سوراخ استفاده کنید
ـ روغن بهخاطر نفوذ آب یا بنزین رقیق شده است
ـ حلالی میل لنگ که خلاصی میل لنگ را میگیرد، از بین رفته و باعث خرابی میل لنگ شده است
ـ چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت ثابت روشن شده و خاموش نمیشود.
شایعترین علل بروز آن:
- اگر کارکرد موتور تغییری نکرده باشد، احتمالا یکی از سنسورهای کمکی یا اطلاع رسانی کار نمیکند یا اطلاعات درستی را ارسال نمیکند. در این حالت ایراد با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است و راننده میتواند تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کند.
- اگر موتور بهدرستی کار نمیکند و صداهای غیر معمول شنیده میشود، بهتر است سریع خودرو را خاموش کنید.
ـ چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت چشمک زن روشن و خاموش میشود.
شایعترین علل بروز آن:
- این ایراد مربوط به یکی از قطعات حیاتی موتور است و در این حالت، موتور با لرزش کار کرده و یک یا چند سیلندر از مدار خارج میشوند. عمدتا علت این وضعیت، انژکتورها، کوئل، سیستم برق رسانی و جرقه زنی است. در این حالت، بهتر است خودرو را خاموش کرده و به تعمیرگاه منتقل کرد.
ـ روشن شدن چراغ ABS و Airbag.
چراغ ایربگ , Airbag
شایعترین علل بروز آن:
- در صورت روشن شدن این چراغها، عیب یابی با دستگاه دیاگ میسر است و به احتمال زیاد سیستم مربوطه (ABS، یا Airbag) عمل نخواهد کرد. مثلا در صورت تصادف، کیسههای هوا عمل نمیکنند.
ـ روشن شدن چراغ باتری، چراغ اخطار دینام.
چراغ باتری
شایعترین علل بروز آن:
- اگر این چراغها پس از روشن شدن موتور، همچنان روشن بمانند، یعنی شارژ باتری با دینام بهدرستی انجام نمیشود. علت این وضعیت میتواند پاره شدن تسمه دینام، خرابی دینام یا قطع شدن اتصالات مربوطه باشد.
در صورتیکه باتری خودرو با دینام شارژ نشود، در روز (که چراغهای ماشین خاموش است) حدود یک ساعت میتوانید به رانندگی ادامه دهید و بعد از آن موتور خاموش خواهد شد. این زمان در شب که چراغهای خودرو روشن است، به مراتب کمتر خواهد بود.
در چنین شرایطی بهتر است از وسایل الکتریکی غیر ضروری، مانند فندک، رادیو ضبط، کولر و بخاری استفاده نکنید که بتوانید تا نزدیکترین باتریسازی، رانندگی کنید.