صنعت چاپ و بسته بندی با مشکلاتی در تامین مواد اولیه و فناوری مواجه، اما از مزیت نیروی جوان هم برخوردار است.
هم اکنون ماشین آلات چاپ و بسته بندی دچار مشکل فرسودگی است و عمده ماشین آلات در این حوزه باید بازسازی شود.
خوشبختانه دولت سیزدهم تلاش میکند با رویکرد حمایت از تولید داخلی، گشایشهایی را برای این صنعت در حوزه واردات و صادرات فراهم آورد تا در بازارهای رقابت منطقهای رقابت کند و به فناوریهای نوین مجهز شود.
خوشبختانه ایران از نیروی جوان در این صنعت بهره میبرد و میتواند حضور منطقهای خود را به ویژه در بازار همسایگان افزایش دهد.
به هر حال صنعت چاپ و بسته بندی از برترین و هوشمندترین محصول برای توسعه تولید کالا و خدمات محسوب میشود که از گستردهترین دامنههای دقت، هنر، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریت زمان، روش مندی و رعایت ضوابط و اصول علمی برخودار است.
این صنعت یکی از ارکان موفقیت در رقابت برای جذب مشتری در بازارهای ملی تا جهانی را تشکیل میدهد و پشتوانه خوبی هم برای توسعه صادرات است.
صنعت بسته بندی به تنهایی ۵۵ درصد در موفقیت علم بازاریابی و کسب سهم بازار نقش آفرینی میکند.
صنعت چاپ و بسته بندی تاثیرگذارترین حوزه بر سلامت و اقتصادی و تکیمل کننده دیگر صنایع است و شاید هیچ کالا و خدمتی را نتوان یافت که بی نیاز چاپ و بسته بندی باشد.
پتروشیمی بستر ساز توسعه و شکوفایی این صنعت است و صنایع پلیمری به عنوان محصولات پتروشیمی از صنایع پیشین برای توسعه صنعت و بسته بندی محسوب میشود و به همین خاطر ایران از کشورهایی است که از مزیت وسیعترین گستره برای تولید محصولات چاپ و بسته بندی برخوردار است.
مواد خام این نعت در ایران زیاد است و سرمایه گذاری در ایران صنعت بسیار مهم و زیاد است.
ظرفیت الفین ایران در خاورمیانه زیاد است که ماده اولیه صنعت چاپ و بسته بندی محسوب میشود و ایران میتواند بازارهای منطقهای آسیا مرکزی را هم پوشش دهد.
صنعت چاپ و بسته بندی از مهمترین صنایع برای افزایش تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده مواد تولیدی محسوب میشود و ایران هم تلاش میکند با سرمایه گذاری در این بخش از صادرات محصولات به صورت فلهای و خام به کشورهای دیگر جلوگیری کند، به ویژه کالاها و محصولهایی مانند زعفران و پسته و گیاهان دارویی که ایران صاحب نشانهای جهانی است.
صنعت بسته بندی کمک خواهد کرد ارزش افزوده تولید در اقتصاد ایران تا چند برابر افزایش یابد و این صنعت اگرچه امروز شامل بیش از ۵۰ هزار کارگاه با اشتغال صدها هزار نفری است، اما ظرفیت اشتغال تا یک میلیون نفر و تولید ثروت تا دهها برابر را هم دارد.
توسعه پایدار در هر کشوری مدیون صنعت چاپ و بسته بندی است و در ایران بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، ۱۵ درصد صنعت چاپ در حوزه نشر و ۸۵ درصد این صنعت در حوزه بسته بندی تعریف میشود و نقش صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر و پیشران تولید در بین همه صنایع پذیرفته شده و شناخته شده است.
بسته بندی به اندازۀ خود محصول اهمیت دارد. صنایع لبنی، IT، الکترونیک، مخابرات، دخانیات، هوا و فضا، ثبت اسناد و اقتصاد و تبادلات بانکی، همه و همه به صنعت چاپ به نحوی نیازمندند. صنعت چاپ همه جا، همراه، همیار و همرزم تولید و عرضه و اقتصاد و تجارت است و خواهد بود. صنعت چاپ حتی با حضور صنعت IT جایگاه خود را از دست نداده، بلکه ماهیت کارکردی خود را تغییر داده و متحول کرده است.
در ایران استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان و فناوران هم وارد صنعت چاپ و بسته بندی شده است تا ایران سهم مناسب از درآمد صنعت چاپ و بسته بندی جهان که بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است؛ به دست آورد.
یادداشت: خانم معصومه مرزبند
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما