فراکسیون عشایری، مشکلات آموزش و پرورش عشایری فارس را بررسی میکند.
حیدری افزود: کمبود فضای آموزشی مناسب، معلم، نبود خودرو مناسب برای جابه جایی معلمان عشایر کوچ رو، اختصاص نیافتن شیر و تغذیه به دانش آموزان عشایری، کمبود مدارس شبانه روزی عشایری و فنی و حرفه ای، افزایش آمار بازماندگان از تحصیل، کمبود زیر ساختهای اینترنتی برای برپایی کلاسهای آنلاین و اختصاص نیافتن بودجه به آموزش و پرورش عشایری استان از منبع بودجه ارزش افزوده در اختیار فرمانداران به خاطر خلا قانونی، از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش عشایر است.
اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش فارس هم گفت: دانش آموزان عشایری با مشک تحصیل میکنند، اما میان آنها و دانش آموزان مقیم در شهرها و روستاها تفاوتی برای شرکت در کنکور وجود ندارند در صورتی که اگر سهمیه منطقه سه برای آنها لحاظ شود، ممکن است شاهد موفقیتهای بیشتر دانش آموزان عشایری در کشور باشیم.
کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بعضی از مشکلات تحصیل عشایران به دلیل موانع قانونی است که باید در شورای عالی آموزش و پرورش و در مجلس شورای اسلامی برطرف شود و ما قطعا از طریق فراکسیون عشایری مجلس پیگیر این مشکلات خواهیم بود.
وی گفت: بعضی از مسائل به مشکلات داخلی وزارت آموزش و پرورش مربوط میشود که باز هم نمایندگان پیگیر حل آنها خواهند بود.
کریمی فیروزجایی تاکید کرد برای حل مشکلات فضای آموزشی آموزش و پرورش عشایر، تفاهم نامهای با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بین سازمان امور عشایری و سازمان نوسازی مدارس بسته شده است، اما این مبلغ جوابگو نیست.
وی گفت: نبود تفاوت از نظر حقوق و مزایا بین معلمان عشایر که در دل کوه و کویر مشغول خدمتند با معلمان عادی نیز بایستی بازنگری شود.
رشیدی سخنگوی فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی هم گفت: در برنامه توسعه هفتم و در کمسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به صورت ویژه پیگیر ردیفهای اعتباری خاص برای حل مشکلات آموزش و پرورش عشایری هستیم.
علایی مقدم رییس سازمان امور عشایر کشور هم گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار دانش آموز با ۱۶هزار کلاس درس و ۶ هزار معلم متعلق به مدارس عشایری کشور است که کمبود امکانات باعث شده است هر سال شاهد ترک تحصیل یا جاماندگان از تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان عشایری کشور باشیم.
بیشتر بخوانید: