رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برنامهریزی برای استقرار رایزن بازرگانی در ۳۰ کشور هدف از جمله در کشورهای همسایه، کشورهای هند و چین و دیگر کشورهای دارای ظرفیت صادراتی، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سازمان توسعه تجارت ایران؛ آقای علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه انتخاب رایزنان بازرگانی فرآیندی مهم، دشوار و بر اساس شایسته سالاری است ابراز امیدواری کرد: با پشتیبانیهای دیگر مقامات مسئول به ویژه سازمان مدیریت و برنامهریزی، امکان تکمیل حداقل ۶۰ پست مصوب رایزنی بازرگانی در خارج از کشور در دولت سیزدهم فراهم شود.
وی اضافه کرد: حضور رایزنان بازرگانی باعث کشف و بهرهبرداری از فرصتها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف شده و در نهایت به توسعه صادرات میانجامد.
پیمانپاک گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، داوطلبان رایزنی بازرگانی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی باید به زبان انگلیسی و یا محلی تسلط داشته باشند و افراد واجد امتیاز لازم از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی وارد مراحل بعدی انتخاب شده و باید در آزمون تخصصی مطابق سرفصلهای مندرج در دستورالعمل ۲۰۰۳ وزارت صمت شرکت کنند.
وی اضافه کرد: همچنین داوطلبان لازم است ۷۰ درصد نمره قبولی در مصاحبه داخلی سازمان توسعه تجارت ایران و کمیته نهایی متشکل از رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صمت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران را نیز کسب کنند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی متعددی بر نحوه انتخاب و عملکرد رایزنان بازرگانی نظارت دارند و در صورت اثبات تخلف توسط دادگاه، حقوق دریافتی توسط رایزن، بایستی توسط فرد متخلف به خزانه دولت بازگردانده شود، ادامه داد: بر اساس آمار، قبولی داوطلبان رایزنی بازرگانی در سالهای گذشته تنها ۳ درصد بوده به نحوی که از ۲۳۸ داوطلب در سال ۹۸ تنها ۸ نفر موفق به طی مراحل انتخاب شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه پست رایزنی بازرگانی از اهمیت ویژهای برخوردار است و لذا باید نسبت به تکمیل فرآیند انتخاب و استقرار همه رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف اقدام شود، تصریح کرد: رونق تولید نیازمند صرفه اقتصادی تولید و ایجاد صرفه اقتصادی در گرو صادرات است و از این رو، رایزنان بازرگانی به عنوان نیروهای پشتیبان صادرکنندگان جهت دستیابی به بازارهای هدف، منتج به کشف و بهرهبرداری از فرصتها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف و توسعه صادرات میشود که افزایش تولید، کاهش بیکاری و در نهایت رفاه اجتماعی را در پی خواهد داشت.
پیمان پاک با بیان اینکه اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف از طرف نهادهای مختلف درخواست میشود ولیکن توان مالی اعزام آنها در سازمان توسعه تجارت ایران وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، سازمانهای توسعه تجارت کشورهای توسعهیافته و پیشتاز در زمینه صادرات حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۱ درصد از نیروهای خود را به عنوان رایزن بازرگانی و یا کادر در اختیار آنان، به خارج از کشور اعزام کردهاند.