ترکیبِ علم با آموزش مهارتهای عملی مرتبط ، زمینه ایجاد اشتغال پایدار و کارافرینی را فراهم میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمان سال 99 بیش از 34 هزار نفر و سه ماه نخست امسال حدود 7 هزار نفر برای کسب مهارت
علی آقا ی 20 ساله که مشتاق آموزش است در کارگاه چوب بری مشغول شده و میگوید : برغم اینکه هیچ تجربه ایی در این رشته نداشتم اما در همین مدتِ دوماه که مشغول یادگیری عملی هستم بنظرم خوب پیشرفت کردم .
متین هم رشته plc ( اینترنت اشیاء) را انتخاب کرده و یک و ماه و نیم است که بقول خودش با آموزش دست و پنجه نرم میکند.
کارجویان بعد از مشاوره و نیاز سنجی بر اساس توان و علاقه شان آموزش می بینند و به سمت شغل مورد نظر هدایت میشوند .
اقای میرکمانداری رییس آموزش فنی و حرفه ای شهرستان کرمان میگوید: در مرکز فنی و حرفه ایی کرمان حرفه هایی که تخصصی و در صنوف باشند آموزش داده میشود و دانش آموختگان دانشگاهی که در رشته های صنعتی ، ساختمانی و کشاورزی پس از یک تا شش ماه میتوانند بابه حدی از مهارت برسند که شغل پایداری را دست و پا کنند.
نشان طلای یکی از فارغ التحصیلان صنایع چوب هم ثمره کسب مهارت و آموزش عملی است
عرفان محزون زاده در مسابقات جهانی رشته کابینت سازی چوبی مقام اول را بدست آورده است .
آقا عرفان حالا در کارگاهش برای 3 نفر شغل ایجاد کرده و توصیه اش به مهارت آموزان این است که دانش عملی در آموزشگاههای فنی و حرفه ایی آموخته میشود ، کار با دستگاههای متعدد و بروز تجربه افراد را بالا می برد و برای کار در بازار افراد را آماده میکند.
آقای حمامی زاده ؛ دارنده نشان طلای کشوری و رتبه ششم مسابقات کسب مهارت 1015 جهان هم بر ضرورت کسب مهارت مرتبت با رشته دانشگاهی تاکید دارد.
حمامی زاده میگوید: مَثل ِ کار بی عمل ، آموزش الفبا بدون مهارت نوشتن است . آموختن الفبا تئوریک است و نوشتن و تمرین کردن حکم مهارت آموزی دارد و ضروری است .
آقای اکبری از مدرسان فنی و حرفه ایی استان میگوید: بسیاری از خانواده ها فقط کسب مدرک فرزندان برایشان مهم است و در عین حال گلایه میکنند که فرزندشان با فلان مدرک دانشگاهی و مرتبه علمی بیکار است .
او به خانواده ها توصیه میکند که فرزندانشان را در کنار آموختن دروس دانشگاهی به کسب مهارت های عملی هم تشویق کنند.
یکی دیگر از مدرسان هم معتقد است " کسب مهارتهای نوین در دنیای جدید حرفا اول را میزند.
او در شرح این مهم به رشته هایی مثل مهارتهای اینترنت اشیاء _ آموزشهای نوین الکترونیک در برنامه نویسی های کامپیوتر و آموزش های برق نوین خودرواشاره میکند که برای مهارت آموزان جذاب و نو هستند.
البته در بین مهارت آموزان زمزمه هایی هم از معدودی از مهارت آموزان شنیده میشد که " اگر مهارت داشته باشیم برای کار در خارج از کشور راحتر خواهیم بود " ؛ که ای کاش این قبیل افراد بدانند که برغم وجود کرونا و مشقتهای استخدام در بنگاههای اقتصادی ، سه ماهه اول امسال ، میزان اشتغال مهارت آموختگان استان کرمان بیش از 42 درصد بوده است .