همزمان با تداوم بحران سوخت در انگلیس رهبر حزب کارگر، دولت را به بی تدبیری متهم کرد.
کایر استارمر گفت: برخی از کارشناسان سالها پیش آنرا پیش بینی کردند و معلوم بود جدایی از اتحادیه اروپا این مشکلات را پدید میآورد، اما بی توجهی دولت به دیدگاه کارشناسان شرایط موجود را ایجاد کرد. جانسون نخست وزیر انگلیس اکنون باید پاسخگو باشد و برای حل بحران سریع اقدام کند.
گرانت شاپس وزیر ترابری انگلیس با بیان اینکه کمبود راننده خودروهای سنگین و کامیون موجب بروز این مشکلات شده گفت: دولت در نخستین گام برای ۱۰ هزار راننده و افرادی که در بخش کشتارگاهی ماکیان کار میکنند ویزای کار سه ماهه صادر میکند. کرونا موجب عقب افتادن آزمون رانندگان کامیونها برای دریافت گواهینامه شده و قصد داریم ظرفیتهای جدیدی برای تسریع در انجام این ازمونها ایجاد کنیم.
شاپس افزود: ما رانندگان کامیون خارجی را دائمی نمیخواهیم بلکه ترجیج میدهیم این نیاز از داخل بریتانیا تامین شود. از رانندههای بازنشسته کامیون خواسته شده در صورت توانایی به سر کار خود بازگردند.
کمبود راننده در ماههای اخیر زنجیرهای از کمبودها را در پی داشته، از مواد غذایی رستورانها گرفته تا تامین سوخت را موجب شده است. برآورد شده این کشور با کمبود ۹۰ هزار راننده وسایل نقلیه سنگین روبروست که مشکلات ناشی از صدور ویزای کار برای اتباع اروپایی به علت جدایی از اتحادیه اروپا، افزایش هزینهها و تشریفات گمرکی، دستمزدهای پایین و شرایط کار نا مساعد و نیز کووید ۱۹ موجب شده است این بحران تشدید شود.
شاپس با بیان اینکه سوخت کم نداریم، راننده برای انتقال سوخت کم داریم، از مردم خواسته به پمپ بنزینها هجوم نبرند و به اندازه نیاز سوختگیری کنند.
کمبود سوخت در انگلیس موجب شده است شمار زیادی از جایگاههای سوخت تعطیل و یا با کمبود سوخت مواجه شوند و همین موجب شده است صفهای طولانی در اطراف جایگاههای سوخت تشکیل شود و رانندگان برای سوخت گیری گاهی تا ساعتها معطل شوند.