در نظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری، دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب رتبه اول تا سوم را بدون در نظر گرفتن تیپ دانشگاهی کسب کردند.
فرآیند ارزشیابی برای نخستن بار به صورت برخط و با استفاده از سامانه جدید انجام شده است
آقای دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارزشیابی فعالیتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور درحیطه تحقیقاتی و فناوری یکی از عملکردهای اصلی نظام علم و فناوری مرتبط با سلامت است، گفت: ماموریت اصلی این نظام، گسترش مرزهای دانش سلامت، ارتقا پژوهشهای کاربردی، تولید فناوری و توسعه تحقیقات اثرگذار بر سلامت و خلق ثروت و ایجاد رفاه در جامعه است.
وی افزود: چشم انداز اصلی این فرآیند مهم، همان دورنمای کلی نظام سلامت است که ایران را تا سال ۱۴۰۴، برخوردار از بالاترین سطح سلامت و عادلانهترین و توسعه یافتهترین نظام سلامت در منطقه میخواهد.
آقای دکتر نجفی ضمن اعلام نتایج ارزشیابی به ویژگیهای منحصر به فرد این دوره از نظام جامع تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: فرآیند ارزشیابی برای نخستن بار به صورت برخط و با استفاده از سامانه جدید انجام شده است. محورهای ارزشیابی این دوره بر پایه محورهای تولید دانش، ساختار تحقیقات و فناوری، تولید فناوری، اثرگذاری تعیین شده است و این در شرایطی است که اثر بخشی تحقیقات حوزه سلامت در کشور برای اولین بار در ۱۸ دانشگاه علوم پزشکی در چهار بخش شامل اثر بر تصمیمگیری، اجرایی شدن نتایج پژوهشهای سلامت، اثر مستقیم بر سلامت و اثرات مستقیم اقتصادی به صورت پایلوت مورد سنجش قرار گرفته است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: برای اولین بار سنجش و ادغام ارزشیابی حوزه فناوری و ارتباط با صنعت برای تمامی دانشگاهها با توجه به نگاه کشور به جهش تولید و رفع موانع آن انجام پذیرفت.
وی به دیگر ویژگیهای این دوره ارزشیابی تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به ارتقا کیفیت مستندات پژوهشی و رعایت اصول اخلاق در پژوهشهای علوم پزشکی و رعایت وابستگی سازمانی استاندارد دانشگاهها و دانشکدههای علومپزشکی جهت بازیابی کلیه مستندات پژوهشی بهمنظور حضور موثرتر در نظامهای رتبهبندی بینالمللی از جمله نکات مهم در این ارزشیابی است.
آقای دکتر نجفی به مهمترین دستاوردهای ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ اشاره و اظهار کرد: رشد دو برابری فروش محقق شده داخلی و صادرات محصولات فناورانه و افزایش چشمگیر جذب منابع پژوهشی و نیازمحور توسط دانشگاهها از مهمترین دستاوردهای ارزشیابی این دوره است و روند مثبت تولید دانش و انتشار مقالات با کیفیت، همگام با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش انتشار مقالات در مجلات نامعتبر و جعلی و همچنین روند مثبت و افزایشی در تعداد هستهها و شرکتهای فناور مستقر در مراکز رشد، افزایش تعداد اختراعات ثبت شده، تولید نمونه اولیه، محصول دارای مجوز و تجاری شده قابل ذکر است.
براساس این گزارش، در فرآیند ارزشیابی فعالیتهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹، علاوه بر استخراج شاخصهای تولید دانش (انتشار مقالات در نمایه نامههای معتبر، انتشار مقالات در مجلات ۲۵ درصد برتر، همکاریهای بینالمللی، رهبری در پژوهش، تعداد استنادات، مقاله به هیات علمی و شاخص h)، ساختار تحقیقات و فناوری، نیروی انسانی پژوهش محور، کمیتههای تحقیقات دانشجویی، اخلاق در پژوهشهای علوم پزشکی به همراه شاخصهای بخش تولید فناوری (واحد فناور، پروژه فناوری، محصول، فروش، ثبت اختراع، ارائه خدمات، جذب اعتبارات، جشنواره / غرفه، آموزش و فرهنگ سازی) مورد ارزشیابی قرار گرفته است.