برگزیت و کرونا موجب شده است انگلیس با کمبود راننده خودروهای سنگین روبرو شود در نتیجه روند تامین مواد غذایی، سوخت و اقلام دیگر در این کشور با مشکل مواجه شده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس از لندن، ادامه کمبودها در انگلیس که موجب شده است برخی از رستورانهای زنجیرهای بزرگ فهرست غذای خود را کوچک کنند یا با کمبود مواد غذایی مواجه شوند، قفسه سوپر مارکتها خالی شود و شرکتهای انرژی نیز درصدد سهمیه بندی بنزین و تعطیلی برخی از پمپ بنزینها برآیند.
علت اصلی این مشکلات کمبود راننده خودروهای سنگین است. انگلیس دهها هزار راننده کامیون کم دارد، زیرا عواملی مانند برگزیت [خروج انگلیس از اتحادیه اروپا]و همه گیری ویروس کرونا موجب بروز چنین بحرانی شده است.
پس از آن که شرکتهای بریتیش پترولیوم (BP) و اسو (Esso) تعداد زیادی از پمپ بنزینها را به علت کمبود تانکرهای کافی برای انتقال بنزین به پمپ بنزینها تعطیل کرده اند، مسئولان از رانندگان خودروها خواستند از روی وحشت به خرید بنزین هجوم نبرند.
گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل انگلیس، روز جمعه گفت توصیه میکنم به روال عادی زندگی ادامه دهید، اما با وجود این درخواست، صفهایی از خودروها مقابل برخی از پمپ بنزینها در سراسر انگلیس تشکیل شده و رانندگان باک بنزین خود را لبالب پر میکنند.
با افزایش نگرانی ها، صنعت حمل و نقل دولت را تحت فشار گذاشته است تا قوانین مهاجرتی را تسهیل و رانندگان بیشتری را از اروپا استخدام کند.
دولت در مقابل این اقدام مقاومت نشان میدهد و تلاش میکند مردم خود را بیشتر برای شغل رانندگی کامیون ترغیب کند، شغلی که همیشه از نظر مردم کم ارزش بوده است و درآمد کمی نیز دارد. اما این طرز فکر در حال تغییر است. از زمان کاهش محدودیتهای کرونایی از اوایل امسال، مدرسه بولتون شاهد افزایش ۲۰ درصدی درخواست برای این شغل بوده است و رانندگان اتوبوس ها، کارکنان اخراجی بیمارستانها و یا حتی خلبانان سابق به دنبال آموزش مجدد به عنوان راننده کامیون هستند، شغلی که ناگهان با اقبال عمومی و افزایش حقوق مواجه شده است.
کشورهایی مانند آمریکا و آلمان نیز با کمبود راننده مواجه هستند. اما مشکل انگلیس به علت برگزیت شدیدتر است. خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا در سال گذشته به حق شهروندان این اتحادیه برای زندگی و کار در انگلیس پایان داده و کار استخدام راننده از اروپای شرقی را برای شرکتها دشوارتر کرده است.
همه گیری کرونا نیز بازارهای کار را در سراسر جهان مختل و میلیونها نفر را دستکم به طور موقت بیکار کرده است. حدود ۱.۴ میلیون اروپایی در این همه گیری انگلیس را ترک کردند و به کشورهای خود بازگشتند و مشخص نیست که چند نفر از آنها بازگردند.
بخش صنایع کشاورزی و فرآوری مواد غذایی انگلیس نیز با کمبود نیرو برای چیدن میوه و بسته بندی گوشت مواجه شده است.
دولت برای رفع این مشکل ساعات کار رانندگان کامیون را در هفته افزایش داده و روند آموزش آنها را آسانتر کرده است. دستمزدها افزایش یافته است و برخی از شرکتها به رانندگان آموزش رایگان، پاداش و تشویقیهای دیگری میدهند، این برای رانندگان خبر خوبی است. اکنون راننده یک سوپرمارکت بزرگ میتواند سالانه ۵۰ هزار پوند دستمزد بگیرد که بیش از حقوق بسیاری از معلمان، افسران پلیس یا حتی وکلا است. اما به گفته کارشناسان تا بهبود اوضاع زمان زیادی مانده است.