مدرس دانشگاه: علت مشکل فروش و ضعف در جلب مشتری، ضعف تولیدکنندگان در بازاریابی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی آقاي بهرام زاده، مدرّس دانشگاه در استودیوی خبر ۲۰ شبکه اترک، علت مشکل
او افزود: بازاریابی، اجزائی دارد که فروشندگان ما از آن بی اطلاع هستند و در علم جدید کسب و کار، تولیدکنندگان باید بازار و نیاز مشتریان را بشناسند و شناخت بازار یعنی اینکه تولیدکننده، مصرف کننده بالقوه و بالفعل، رُقبا، بانکها و موسسات طرف دریافت وامها، برای رونق کسب و کار خود را شناخته و به نیاز مشتریان خود واقف باشد.
وی حفظ مشتری را از دیگر مهارتهای بازارداری برشمرد و گفت: اگر مشتری رضایت نداشته باشد، خیلی راحت تولیدکننده را ترک میکند.
بهرام زاده گفت: علم؛ ثابت کرده است که یک مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به ۸ نفر، بطور مستقیم و به ۲۰ نفر بطور غیرمستقیم منتقل می کند و ۹۸درصد مشتریهای ناراضی، بدون اینکه به تولیدکننده چیزی بگویند، به بهانههای مختلف تولیدکننده را ترک میکنند.