معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: آقای رئیس جمهور ایجاد روابط با همسایگان را اولویت میدانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید محمد حسینی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: اشتراکات فراوانی با همسایگان داریم که از آن میان میتوان به زبان پارسی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی زبان پارسی است ادامه داد: حدود ۸۰۰ سال قبل زبان پارسی در هندوستان، زبان رسمی اداری بوده و بعد از حضور انگلیسیها در هند با حضور زبان پارسی مخالفتها صورت گرفت؛ از افرادی مانند حزین لاهیجی و سایر شعرا پارسی گو و همینطور در پاکستان علامه اقبال ماهوری و در افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان نظامی گنجوی و در ترکیه حضرت مولانا، آثار فاخر و ارزنده پارسی بسیاری بجای مانده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به تاجیکستان به رابطه با شانگهای اشاره شد؛ در این خصوص میتوان گفت وزرای فرهنگ سازمان همکاری شانگهای در نشستی به ایجاد و تداوم و تحکم همکاریها تاکید داشتند.
آقای حسینی به مناسبت ۲۷ شهریور ماه (روز شعر و ادب پارسی) گفت: پدر شعر پارسی، رودکی در تاجیکستان آرمیده، شعرای بزرگ و ارزشمند دیگری هم در تاریخ فرهنگ و ادب پارسی ما ثبت شده اند که پرداختن به آنها فرصتی مفصل میطلبد، اما اینکه روز شهریار را مصادف با روز شعر و ادب پارسی قرار داده اند به این دلیل است که با ایشان هم عصر و معاصر بوده اند و مردم با اشعار او بیشتر ارتباط داشته اند، برای مثال، شعر سلام به بابا حیدر از شاعر معاصر، شهریار به ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و از شاهکارهای ادبی دنیا محسوب میشود شعر زیبای علیای همای رحمت از دیگر آثار فاخر و برجسته شهریار است.
وی در پاسداشت روز شهریار، به ذکر خاطراتی از استاد شهریار پرداخت و گفت: ایشان در کهنسالی لباس بسیج بر تن کرد و در دوران دفاع مقدس در ترغیب بسیجیان شعرها سرودند.
آقای شاه ویسی کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، دیگر میهمان این برنامه بود و گفت: بعد از اتفاقاتی که پیامد جنگ جهانی دوم بود، کارکردهای بلوک بندهای سیاسی در حوزه روابط بین الملل نظم جدیدی را تجربه کرد.
وی ادامه داد: دو قطبی شدن جهان، روابط شرق و غرب، پشت پرده آهنین قرار گرفتن تقریباً تا دهه ۷۰، یک نوع ظرفیت جدید را در روابط بین الملل به وجود آورده بود و با ورود به دهه ۸۰ میلادی، یک اُفول مبتنی بر نظم پیچیده شده پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد؛ برخی از جنبههای این افول خواستگاه بین قارهای داشت و برخی هم به روابط دو قدرت بزرگ جهانی اتحاد شوراها و ایالات متحده آمریکا گرایش داشت.
این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی به از هم گسیختگی اتحاد شورا در اواخر دهه ۸۰ میلادی اشاره کرد و افزود: با مصوبه مجلس روسیه، اتحاد شوراها منحل شد؛ این اقدام یکی از بزرگترین اتفاقاتی بود که امروز بخشی از آن را در شانگهای و بخشی را در نوپدیدهای اقتصادی و بخشی را در تدوین برای نظم جدید در هندسه قدرت جهانی متصور شده ایم.
آقای شاه ویسی به ایجاد بلوک بندیهای جدید اشاره و تصریح کرد: در این میان ایالات متحده آمریکا به یکجانبه گرایی اصرار داشت به صورتی که حتی شریک راهبردی خودش، اتحادیه اروپایی را هم بر نمیتاخت و در معرض قرار دادن یا حتی تهدید به واسطه پیمان آتلانتیک شمالی از یک جهت مطرح بود، از سوی دیگر ناتو اصرار به پیشروی به سمت شرق داشت و این پیشرویها تا سازههای تورانی مشاهده شد. البته قصد ورود به سازههای اوراسیایی را هم داشتند در این بین کشورهایی که منافع مشترکی با فدراسیون روسیه داشتند اقدام به تاسیس یک سازمان همکاری کردند، در مرحله اول پنج کشور بود که در سال ۲۰۰۱ رسماً خودشان را به نام شانگهای پنج معرفی کردند و ظرف چهار سال اقدام به اصلاحات درون سیستمی کردند و قوانین فنی برای خود تعریف کردند در سال ۲۰۰۷ قبل از ایران، هند و پاکستان و بعد هم ایران درخواست عضویت ناظر دادند و اتفاقات مختلفی در این سالها رخ داد.
آقای شاه ویسی گفت: پس از سالها بعد با تغییرات فراوان، در سال ۲۰۱۸ سازمان منطقهای تشکیل شد. این سازمان صاحب خصیصههای کمی میباشد که از آن میان میتوان در اختیار داشتن ۳۵ درصد خشکیهای جهان، ۴۲ درصد جمعیت جهان، ۲۳ درصد از تولید ناخالص جهانی اشاره کرد؛ در کنار این دارایی، ۲۳ هزار میلیارد دلار ظرفیت تولید ناخالص در تراز جهانی، تراز هم وزنی هم میان اعضا این سازمان وجود داشت حدود ۳۵۰ میلیارد دلار توان تجارت صادراتی مبتنی بر حدود هشت هزار میلیارد دلار را هم داشتند، این در حالی است که زیر سیستمهایی مثل محدوده اتحاد اقتصادی اوراسیا و کشورهای حوزه اکو و عضویت پاکستان در گروه D۸ و در عین حال وجود گروه بیریز که گروهی قدرتمند در این سازمان محسوب میشود تنها بخشی از داراییهای این سازمان قبل از ورود و عضویت ایران در این سازمان بود. این سازمان با این حد و اندازه طعنه میزند به سازمانهای جهانی و دیگر خود را محدود به آسیا نمیداند.
آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به ارزیابی اهمیت نقش آفرینی این سازمان در معادلات روز جهان پرداخت و گفت: سفر به تاجیکستان، اولین سفر آقای رئیس جمهور بود و میتوان این سفر را نقطه عطفی در فعالیتهای دیپلماسی ایران در منطقه دانست؛ پرداختن به تحکم روابط اقتصادی با چین به عنوان اولین و بزرگترین اقتصادی جهانی که چندی پیش با ایران قراردادی ۲۵ ساله به امضا رسانده نکته مهمی است.
وی افزود: چینیها هم میدانند که با دولت سیزدهم ایران نسبت به دولت قبلی که نگاهش به غرب و اروپا بود، بهتر میتوانند کار کنند، دولت قبلی چندان اعتقاد و باوری نداشت که میتوان با شرق هم کار کند علی رغم اینکه رهبری هم چندی قبل اعلام کرده بودند باید به سمت شرق حرکت کنیم.
معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: هر قدر هم به اقتصادی مقاومتی و نگاه به تولید داخل داشته باشیم، نمیتوان با دنیا در ارتباط نبود؛ برای صادرات و واردات و تامین نیازهای داخلی چین میتواند همپیمان خوبی برای ایران باشد.
آقای حسینی با اشاره به همکاری مدت دار ایران و روسیه اضافه کرد: همکاری ایران و روسیه در خصوص مسائل سوریه را میتوان یکی از زمینههای همکاری این دو کشور عنوان کرد.
وی گفت: روسیه هم مانند ما از سوی غرب تحریم شده و این نقطه مشترک ماست. هند هم در مسیر رشد و توسعه قرار دارد از سوی دیگر، پاکستان، تاجیکستان و قزاقستان هم دیگر اعضا این سازمان منطقهای قدرتمند هستند؛ اگرچه این سازمان خود را نظامی نمیداند، اما میتواند به عنوان یک رقیب برای ناتو محسوب شود و به یک جانبه گرایی امریکا پایان دهد.
آقای حسینی افزود: حضور ایران در سازمان منطقهای میتواند بازی برد بردی برای کشورمان به حساب آید و حتماً فصل جدیدی برای همکاریهای منطقهای و بین المللی آغاز خواهد شد؛ البته ایران هم به عنوان یک کشور قدرتمند میتواند برای سایر اعضا این سازمان سودمند باشد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر درخواست عضویت دائم سازمان منطقهای را داشت، اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت، افزود: خوشبختانه هم اکنون و در سفر اخیر آقای رئیس جمهور این درخواست موردموافقت قرار گرفت و در این سفر میان اعضا این سازمان توافقات زیادی در حوزههای همکاریهای اقتصادی، سیاسی و همینطور فرهنگی و گردشگری و همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز به امضا رسیده است.
آقای حسینی گفت: پذیرفته شدن ایران در سازمان منطقهای بیانگر بی تاثیری تهدیدات و تحریمهای آمریکاست و پایان دوران یک جانبه گرایی امریکاییها خواهد بود.
وی ادامه داد: پیشتر هم روسیه و چین که از اعضا قدرتمند سازمان منطقهای محسوب میشوند با ایران روابط و همکاریهایی داشته اند، اما آن گونه که شایسته باشد دولتمردان ما عملکرد مناسبی نداشته اند و به امید رفع مشکلات از طریق تعامل با غرب بوده اند و گاهی با اِکراه اقداماتی انجام میشد، ولی در حال حاضر دولت فعلی در رابطه با همکاریهای مشترک با اعضا سازمان منطقهای جدی است تا حدی که اولین سفر رئیس جمهور رئیسی به تاجیکستان و شرکت در اجلاس اعضا سازمان منطقهای است و اولین سفر وزیر خارجه کشورمان هم به عراق و سوریه بوده و تمایل به روابط و همکاریهای مشترک با سایر کشورهای منطقه در اولویت نکات، بیان شده است.
آقای حسینی افزود: سایر کشورها و اعضا سازمان منطقهای هم از ظرفیت ایران به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آگاه هستند.
وی به صحبتهای مطرح شده در خصوص رویکرد ایران در قبال افغانستان گفت: در اجلاس تاجیکستان، همه با رویکرد ایران در قبال مسائل روز افغانستان موافق بودند و از اینکه ایران خواستار مشارکت همه اقوام در سرنوشت افغانستان است توافق و هم نظری داشتند و به نظر میرسد در آینده همکاریهای خوبی میان ایران و سازمان همکاریهای شانگهای صورت پذیرد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه این برنامه گفت: باید از ظرفیت موجود کشورهای عضو سازمان شانگهای استفاده کنیم از آنجایی که ایران عضو دائم آن شد، آنها هم تعهدات بیشتری در قبال ما خواهند داشت و حمایت بیشتری خواهند کرد.
آقای سید محمد حسینی درباره مزیتهای عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای افزود: تمام این اقدامات در جهت دیده شدن نتایج آن در زندگی مردم است تا اینکه برون رفت از مشکلات را شاهد باشیم و قطعاً این شرایط واقع بینانهتر از نگاه به غرب است.
وی ادامه داد: ایران یک یار قدرتمند برای سازمان شانگهای است و این سازمان هم بسیار توانمند میباشد که در حوزههای مختلف میتوانیم همکاریهای خوبی را با این سازمان داشته باشیم؛ چه بسا در برنامه ۲۵ ساله راهبردی با چین و در آینده با روسیه و هند هم تعاملات بیشتری داشته باشیم.
آقای حسینی با بیان اینکه باید کاری کنیم که تأثیر تحریمها بسیار کم شود گفت: ما از این تحریمهای ظالمانهای که وجود دارد رنج میبریم و مشکلاتی هم در حوزههای مختلف برای ما ایجاد کرده است و باید از ظرفیتی که در کشورهای عضو سازمان شانگهای وجود دارد استفاده کنیم ز آنجایی که ایران عضو دائم آن شد، آنها هم تعهدات بیشتری در قبال ما خواهند داشت و حمایت بیشتری خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: همین طور که ایران یک بازار گسترده دارد، کشورهای عضو شانگهای هم یک بازار مناسب برای ما هستند؛ چینیها به انرژی و سوخت ما نیاز دارند و اگر ما فعالانه عمل کنیم دیگران هم استقبال خواهند کرد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که قطر تحریم بود ما نتوانستیم آنگونه که باید در آنجا حضور پیدا کنیم و نیازهای آنها را تأمین کنیم، ولی ترکیه این کار را انجام داد.
آقای حسینی افزود: سال گذشته سفری به سوریه داشتیم که در این کشور هم ما تحرک خوبی نداریم؛ درست است که بخش خصوصی باید فعال باشد، ولی راه را دولت باید هموار کند.
وی گفت: اگر ما بتوانیم از ظرفیتهای منطقه و کشورهای عضو سازمان شانگهای استفاده کنیم حتماً شرایط بهتری برای ما رقم خواهد خورد و به نفع آنها هم میباشد، چون یک نفع دو جانبه خواهد بود.
آقای حسینی بیان کرد: زمانی که غرب تحریمها را گسترش داد اگر ما تسلیم میشدیم آنها به اهداف خودشان میرسیدند، ولی ما ایستادیم، مردم مقاومت کردند و سختیهای فراوانی را تحمل کردند و در عین حال توانستیم در منطقه قدرت نمایی کنیم.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: زمانی که داعش تشکیل شد، کاملاً مشخص بود که با حمایت مثلث عبری، عربی و غربی بود و هدف آنها جمهوری اسلامی ایران بود؛ اوباما هم اعلام کرد که ما به دولت سوریه حمله خواهیم کرد به طوریکه در خود ایران بعضیها گفتند دیگر فایدهای ندارد و باید برای بعد از بشار اسد صحبت کنیم، که در نهایت ایستادگی، مقاومت و کمک توانست مؤثر باشد.
آقای حسینی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم عزم و ارادهای نمیدیدیم که سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد، اما درحال حاضر که دولت، مجلس و نهادهای مختلف با هم هستند قطعاً شرایط بهتری مهیا خواهد شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: غربیها از این شرایط امروز ما ناراحت هستند؛ همین طور که شرق از ما استقبال میکند و همکاری میکند غربیها ناراحت هستند، ولی این واقعیتی است که باید بپذیرند.
وی افزود: غربیها در بحث تحریمهای شکننده، هرچه در توان داشتند به کار گرفتند، ولی نتیجهای نگرفتند و امیدواریم حالا که این دوران سخت را پشت سر گذاشتیم وضع بهتر شود.
آقای حسینی تصریح کرد: در همین مدت کوتاه که یکی از اولویتهای نظام، موضوع سلامت مردم بود، واکسن به تدریج در حال تأمین است؛ وقتی که رئیس جمهور تحرک داشته باشد و با رئیس جمهور چین و روسیه و کشورهای مختلف تماس بگیرد و مسئولان هم پیگیری کنند حتماً نتیجه خواهد داد.
آقای حسینی گفت: در هر مقطعی که دولتمردان ما اهل تلاش بودند نتیجه گرفتیم.
وی افزود: در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری تاکید دارند که جوانان تاریخ معاصر را بدانند؛ اینکه در قبل از انقلاب چه وضعیتی داشتیم و چه عقب ماندگیهایی از جهت علمی، فرهنگی، اقتصادی و محرومیت در کشور داشتیم واقعیتهایی است که باید به جوانان گفته شود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید پیشرفت هایمان در حوزههای مختلف را دائم یادآوری کنیم؛ باید در جوانان ما روحیه خودباوری وجود داشته باشد و جوانانی که خلاقیت، ابتکار و ایده دارند مورد حمایت دولت قرار میگیرند.
آقای حسینی گفت: ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری با تاجیکستان دارد؛ فرهنگ میتواند روابط کشورها را تلطیف کند و فرصتی برای فعالیتهای اقتصادی و تجاری فراهم کند.
وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای اخیر روابط فرهنگی ما با یک کشور فارسی زبان کاهش پیدا کرده بود و ما باید حتماً از این ظرفیتها بیشتر استفاده کنیم و فعالیتهای اقتصادی را هم توسعه دهیم.
آقای ساسان شاه ویسی تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل در ادامه این برنامه گفت: اگر ما رابطه بین دیپلماسی و میدان را بررسی کنیم، نقش بی بدیل شهید حاج قاسم سلیمانی در سازندگی اقتدار در منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران و باور کردن آن توسط قدرتهای بزرگ را شاهد هستیم که نقش بزرگی در هماهنگی قدرتهای بزرگ با چیرگی یک قدرت منطقهای بزرگ مانند ایران شد که خاستگاه اشتراک آن، مقابله با افراط گرایی، تروریسم و تجزیه طلبی بود.
وی افزود: نباید دامنه بین دیپلماسی و میدان به عنوان یک سیاست اصولی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران که توسط شهید حاج قاسم سلیمانی محقق شد فراموش شود.
این تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل ادامه داد: در موافقتنامه ۲۵ ساله با چین توافق کردیم که یک رویکرد راهبردی را وارد مناسبات کنیم؛ البته ۱۰۷ کشور از جمله امارات، عمان، عراق، عربستان، بحرین، ترکیه، آذربایجان و پاکستان قبل از ما این کار را با چین انجام دادند و بعضی از این کشورها نتوانستند توافق را اجرایی کنند و یا بخشی از آن را اجرایی کردند مثلاً پاکستان حدود ۴۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در ۱۰ سال از چینیها پذیرفته است و بندر گواتر را به خاطر حداقل زیرساختهای موجود، نوسازی کردند، اما گواتر یک پنجم زیرساختهایی که چابهار دارد را شامل میشود چرا که موقعیت ممتاز چابهار به عنوان یک نگین در اقیانوس هند میدرخشد و یک ظرفیت بسیار بزرگی را در هاب منطقه و هاب بین المللی میتواند به وجود آورد، ولی ما از آن استفاده نکردیم با اینکه ظرفیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوس پیما را دارد.
آقای شاه ویسی گفت: ما مناطق آزاد بزرگی را داریم، شاید یکی از قدیمیترین کشورها در منطقه هستیم که مناطق آزاد را تعریف کرده ایم، ولی از ظرفیت هایمان برای جذب سرمایه استفاده نکرده ایم؛ بر اساس سند چشم انداز ما در طول ۲۰ سال حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار باید سرمایه گذاری میشد که شامل ۶۰ درصد سرمایه گذاری داخلی و ۴۰ درصد سرمایه گذاری خارجی بود که از میزان ۴۰ درصد در ۱۶ سال گذشته حداکثر ۵ درصد انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: تا ۶ ماهه اول سال میلادی ۲۰۲۱، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرده ایم که عمدتاً مبتنی بر داد و ستد بوده است و جذب سرمایهای که منجر به ظرفیت سازی شود اتفاق نیفتاده است.
این تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل گفت: بر اساس توافق راهبردی جامعی که با چین داریم، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار ظرفیت برای جذب سرمایه، آزاد کردن بازار و حرکت در مسیر زنجیره تأمین نهاده و تجارت جهانی داریم؛ این زنجیره ۷۰ کشور را با خودش همراه کرده است. چینیها مقرر کردند در تمام کشورهایی که در این منظومه کمربندی سرزمینی وجود دارند هزار و ۲۴۸ میلیارد دلار یک طرف و ۲۵۰ میلیارد دلار در طرف دیگر سرمایه گذاری کنند و بنا دارند ۲۵۰ میلیارد دلار را در ایران سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: خیلیها نمیدانند اف. اِی. تی. اف چیست و آیا ایران اعلام کرده که اف. اِی. تی. اف را قبول نمیکند؟ ما از ۴۱ توافق و چارچوب تعریف شده، ۳۹ توافق را اجرا میکنیم؛ در حال حاضر در اف. اِی. تی. اف اوراسیا عضو هستیم.