لزوم فعال کردن ظرفیتها برای ریشهکنی بیسوادی در آذربایجان شرقی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی فعال کردن کلیه ظرفیتها را برای ریشهکن کردن بیسوادی در استان ضروری خواند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی، بدر شکوهی در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان، بر نقش کانونی و محوری تعلیم و تربیت در دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد و استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و کنشگران مدنی را در موضوع شناسایی افراد بیسواد و هدایت آنها به مراکز آموزشی، یکی از ضرورتهای ارتقای سطح سوادآموزی دانست.
وی تصریح کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از افراد لازمالتعلیم استان که بتواند حتی در صورت مهاجرت و جابجایی آدرس، آموزشیاران نهضت را برای تحت پوشش قرار دادن آنها یاری رساند باید در دستور کار نهضت سوادآموزی استان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به سوادآموزی و افزایش دسترسی به خدمات آموزشی، از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی است، افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاخص باسوادی از حدود 42 درصد به بالای 96 درصد در سطح کشور رسیده است و کشورمان در این زمینه با بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعهیافته برابری میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در سرشماری سال 90، شاخص باسوادی استان 92.1 درصد و 4 درصد پایینتر از میانگین کشوری بود، اظهار داشت: با برنامهریزیهای صورت گرفته از سال 92 شاهد جهش در سطح باسوادی استان بودهایم و در آخرین ارزیابی تنها 0.2 درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.
جعفر پاشایی افزود: در سال جاری نیز دو هدف عمده برای رسیدن به عددی بالاتر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی و کیفیت بخشی به فرایند آموزش در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است که با همدلی و هماهنگی مطلوب اعضای شورای پشتیبانی از نهضت سوادآموزی، به حصول این چشمانداز اطمینان داریم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان هم گفت: در سال95 حدود 141 هزار نفر در استان اظهار بیسوادی کرده بودند که در سایه اقدامات گسترده و زحمات کلیه دستگاهها، 41 هزار نفر طی سالهای اخیر توانستهاند مدرک قبولی در آزمونهای سوادآموزی دریافت کنند.
صادقی افزود: یکی از مشکلات جدی برای ریشهکنی کامل بیسوادی در سطح استان عدم مراجعه افراد باقی مانده به مراکز آموزشی و جابجایی و مهاجرت بخش قابل توجهی از این افراد است که شناسایی و ارائه خدمات آموزشی به آنها را دشوار ساخته است.