متخصصان با تلاش اجرای یک طرح ابداعی موفق به اصلاح شبکه مبدّلهای حرارتی با هدف کاهش دمای موتورهای دستگاه حفاری خشکی در شرایط خاص اقلیمی و محیطی شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، مدیر نگهداری و تعمیرات (نت) شرکت ملی حفاری ایران در توضیح بیشتر در این باره گفت: تصور دستیابی به این راهکار ابداعی از آنجا نشات گرفت که شرایط استقرار یکی از دکلهای حفاری شرکت در نزدیکی چند مشعل (فلر) گاز سوز به موازات گرمای شدید خوزستان موجب افزایش دمای موتورهای دستگاه به میزان ۹۶ درجه سانتیگراد و توقف موتورها در ساعات اوج گرمی هوا میشد.
سید عبدالحسین آلبوشوکه با اشاره به اینکه دمای هوای موتورهای دستگاه حفاری در روال طبیعی ۵۰ تا ۶۰ درجه است، افزود: در طرح پیشنهادی متخصصان با ارائه دانش فنی بر مبنای علم مکانیک سیالات، سعی کردند نسبت گرمای انتقال یافته از طریق جابجایی به گرمای انتقال یافته از طریق هدایت (عدد ناسد) تغییر و زمینه کاهش دما در دستگاه حفاری ۳۸ فتح به میزان قابل قبول ۷۰ تا ۷۲ درجه فراهم آوردند.
وی اظهار کرد: تحقق این طرح ابداعی که با همکاری کارشناسان اداره تعمیرات مکانیک حاصل گردید، موجب کارکرد بی وقفه دستگاه حفاری ۳۸ فتح و شتاب بخشی به عملیات حفاری و تشویق و تحسین کارفرمای پروژه حفاری در شرایط و موقعیت خاص استقرار دکل در میدان نفتی اهواز در مناطق نفتخیز جنوب را به همراه داشت.
بیشتر بخوانید:بومی سازی دستگاههای حفاری، معنای زیبای جهش تولید
مدیر نگهداری و تعمیرات (نت) شرکت ملی حفاری ایران گفت: این مدیریت خدمات خود را در دو بخش نگهداری و تعمیر تجهیزات دستگاههای حفاری اعم از مکانیک، برق، ابزار دقیق و الکترونیک و نگهداری تاپ درایو در محل دستگاه و همچنین انجام تعمیرات اساسی تجهیزات در محل کارگاههای فنی شرکت به سه مدیریت عملیات حفاری خشکی یک، ۲، ۳ و عملیات حفاری در دریا که زیر مجموعه معاونت مدیرعامل در عملیات حفاری میباشند توسط پرسنل مدیریت نت مقیم دستگاه و یا اعزام متخصصان و کارکنان فنی به مناطق عملیاتی ارائه میدهد.