رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور تاکید کرد و گفت: ما دستگاههای فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی به جا تأسیس شدهاند، اما برای گام دوم انقلاب باید این ساختارها به صورت انقلابی، بازسازی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه گزارش کمی از سازمان متبوعش اشاره کرد و گفت: مجموعه امیرکبیر آثار تولیدی پرفروش و پر مخاطبی داشت که دو برابر شده است. آثار تولیدی مجموعه چاپ و نشر بینالملل وابسته به سازمان چهار برابر شد مجموعه کتاب شهر به عنوان یک درگاههای عرضه کتاب به خصوص در شهرهایی که امید ما این است که در دسترس قرار دادن کتاب و محصولات فرهنگی سرانه مصرف جامعه را بالا ببرد بیش از دو برابر شده است تعداد فروشگاههای ما و شاید حدود سه و نیم برابر ظرفیت این اماکن فرهنگی بیشتر شده است هر کدام این موارد جای گزارش دادن دارد.
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل، گفت: خداوند در قرآن میفرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قرار دادیم و این برای شما آورده دارد یکی از راههای تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علیالخصوص گردشگری مذهبی است که باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفتگو کرده بودیم، اما متأسفانه شرایط گردشگری بخاطر کرونا کمی سخت شده بود و نتوانستیم به همکاری خوبی برسیم.
وی گفت: گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماکن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از اماکن گردشگری میتوان بهترین استفاده در نشر خوبیها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالیها و انگلیسی و با دست خالی نماد مقاومت است.
حجت الاسلام قمی همچنین درباره اهمیت مراسم اربعین نیز افزود: در موضوع اربعین صریح میگوئیم آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم و با توجه به اینکه تناسب مأموریتی داریم میتوانیم نقش خوبی را ایفا کنیم، اما از آنجایی که دستگاههای دیگر عهده دار مسئولیت اربعین هستند ما وظیفه خودمان را تنها کمک حال و تسهیل گر میدانیم و به اندازه خودمان در این فضا گام برمی داریم و کمک میکنیم.
حجت الاسلام قمی افزود: در خصوص مجموعههای مردمی اینکه چه خدمتی به آنها ارائه دهیم محل مناقشه است، اما نکته مهم این است که باید آزادی لشکر مردمی عرصه فرهنگ را به رسمیت بشناسیم. تأمین آزادی مجموعهها، تأمین زیر ساختهای حقوقی و قانونی برای هیأتهای مذهبی ازجمله فعالیتهای این دوره است و این را جزو خدمات خود در سازمان تبلیغات میدانیم. همچنین آموزش و توانمند سازی دیگر کمکی است که به مجموعههای مردمی خواهیم کرد و این مساله به راحتی میتواند انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمین قمی درباره نقش تبلیغی این سازمان در ترویج فرهنگ فرزند آوری گفت: اهتمام به امر خانواده حلال مشکلات پیچیده در سبک زندگی اشتباه امروزی است. اصلاح سبک زندگی جز با اصلاح خانواده امکان پذیر نیست برای مثال توصیه بنده به دوستانی که میخواهند قراردادی درباره مسکن بنویسند این است که امتیاز ویژهای برای خانوادههای بزرگ قائل شوند.
قمی ادامه داد: تنها پیوست فرهنگی در امور مختلف کافی نیست بلکه باید زاویه دید فرهنگی با محوریت خانواده در امور گوناگون همچون نظام شهرسازی و خانه سازی مورد توجه قرار بگیرد. رسانه ملی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج خوبیها در جامعه است از این جهت ما همکاری وسیعی با رسانه ملی داریم.
وی گفت: تعداد زیادی برنامه از جمله برنامه «مامانها» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون میرود. به نظر میرسد این برنامهها موفق عمل کرده است و کارنامه قابل دفاعی دارند.
آقای قمی افزود: به طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از کودکان نیز برجسته میشود. بحث دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تک فرزند مشکلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوانتر است؛ بنابراین وظیفه ما این است که در راستای فرزندآوری بیشتر و خانوادههای پررونقتر برنامه سازی کرده و در این مسیر گام برداریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اقداماتی که برای قشر خاکستری انجام شده است، گفت: من مقداری با ادبیات قشر خاکستری موافق و همراه نیستم، میشود از منظرهای مختلف جامعه را دسته بندی کرد و اشکالی هم ندارد از منظر مناسک اگر بخواهیم جامعه را بررسی کنیم تعداد کسانی که به مناسک ملتزم هستند بیشتر است، اما تصور میکنم این گونه دستهبندی کردنها دقیق نیست.
وی گفت: من اکثر قریب به اتفاق مردم کشورمان را متدین و مذهبی و علاقهمند به جلسات سیدالشهدا میدانم.
آقای قمی ادامه داد: وظایف دستگاه تبلیغی به تناسب موضوعات برای دستگاههای مختلف متفاوت است که به هم اندیشی نیاز دارد، وقتی ما کار انیمیشن یا سینمایی انجام میدهیم نمیگوییم فقط کسانی که مسجد رفتند آن را مشاهده کردند، یک فیلم میتواند آنقدر جذاب باشد که بسیاری آن را به ابزارهای متعدد و متفاوت تبلیغ کنند و قشرهای مختلفی از جامعه و جوانان را در بر بگیرد. از باب مثال برخی از نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن)های کاربردی وجود دارد که به درد اقشار مختلف جامعه میخورد یا کتابهایی همچون کتاب امیرکبیر که در سوره مهر نوشته میشود، پرشمارگانترین و پرفروشترین اثر در نمایشگاه سال گذشته بوده است.
حجت الاسلام قمی افزود: یکی دیگر از کارهایی که ما را به فضای عمومیتر جامعه نزدیک کرده است شرکت کردن بیشتر و جدیتر هیئتهای مذهبی و روحانیون در خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و رفع گرفتاری از مردم است.
وی گفت: ما تلاش کردیم که امام جماعت پیش از اینکه امام جماعت باشد امام محله خود باشد. کل جوانان با او ارتباط برقرار کنند این که این کار دیده نمیشود به این علت است که این مسیری است که بخشی از آن تنها طی شده است و جمعیت زیادی از مساجد کشور هنوز به این نقطه نرسیده اند.
حجت الاسلام والمسلمین قمی درخصوص تعطیلی مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان به دلیل کرونا هم افزود: یکی از مصادیق بلاتکلیفی و آشفتگی حوزه قرآن است. در حوزه مؤسسات بین ما و وزارت ارشاد نسبتاً موازی کاری وجود دارد و در مقوله قرآن چندین دستگاه دیگری هم وجود دارد که جا دارد تمرکز ویژه شود. یکی از مظلومترین عرصهها مجموعه قرآن است و از مظلومترین مجموعههای مردمی که در کرونا صدمه دیدند مؤسسات قرآنی هستند.
وی ادامه داد: متأسفانه برای شرایط کرونایی و بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی علیرغم پیگیریهایی که شده است اعتباری تخصیص داده نشد و غیر از کمکهای خود مردم کمک مؤثری به مؤسسات قرآنی نشد. به عنوان مسئول در این زمینه شرمنده ام و درخواست ما از دولت جدید این است که ماجرای مؤسسات قرآنی را جدی بگیرند و به آن اولویت دهند.
آقای قمی گفت: امیدواریم در شرایط جدید از هر مسیری که میتوانند به مؤسسات قرآنی کمک کنند. در خیلی از کشورها کتابخانه و دانشگاه و کلیسا را تعطیل نکردند و اینجا نیز باید واقعیتها را بپذیریم چرا که زندگی تعطیل نیست و باید راه را در کنار رعایت شرایط کرونایی ادامه دهیم.
وی در خصوص تولیدات چند رسانهای در حوزه کودک و نوجوانان افزود: برای ترویج خوبیها و نشر و تبلیغ اسلام ناب اهمیت رسانه و ابزارهای فناورانه بسیار مهم است مثالش بازی و محصولات چند رسانهای است. این از مواردی است که ما در موضوع کودک نمره بالایی نمیگیریم.
آقای قمی ادامه داد: در حوزه کتاب و تفریح و ساخت آثار پویانمایی کارهایی کرده ایم. تعامل با مدارس و مجموعههای تربیتی و پشتیبانی نوآوریها را داشته ایم، اما در موضوع کودک همچنان عقب هستیم و از وظایفی که در سازمان تبلیغات پیش روی خود داریم این بخش است نمیتوانیم بی نسبت با حوزه کودک و نوجوان برای ترویج خوبیها گام برداریم.
وی گفت: بر مبنای سند برنامه و طرح تحول، امروز نمره بالایی در حوزه کودک و نوجوان نمیگیریم.