یک سال از تولید و پخش برنامه حرفهای شو گذشت؛ برنامهای اشتغال محور که با هدف بررسی مهارتهای مختلف و شروع یک کسب و کار با سرمایه اندک شکل گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ یک سال از تولید و پخش برنامه حرفهای شو گذشت؛ برنامهای اشتغال محور که با هدف بررسی مهارتهای مختلف و شروع یک کسب و کار با سرمایه اندک شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و حالا نامی آشنا برای کارآفرینان و علاقهمندان به کارآفرینی است.
کارآفرینی و اشتغال زایی آن هم با مهارتها و کسب و کارهای قابل دسترس موضوعی جذاب برای مردم است؛ این را امروز پس از یک سال با تعامل با مخاطبان برنامه حرفهای شو دستگیرم شده؛ موضوعی که با معیشت مردم نیز گره خورده است.
تابستان سال گذشته بود که به دنبال گزارشهای متعدد مهارت محور که در تحریریه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما تولید میشد، تصمیم گرفتیم یک روز مشخص را در هفته به پخش چنین گزارشهایی اختصاص دهیم.
پس به دنبال سوژههایی رفتیم که میبایست با سرمایهای اندک کار خود را آغاز کرده باشد و حالا (برای الهام بخشی به مخاطب) به کسب و کار پر رونقی رسیده باشند.
اقدام بعدی ما انتخاب نام حرفهای شو و ایجاد صفحهای در فضای مجازی به همین نام بود، تمام گزارشهایی که تاکنون ضبط و پخش شده بود، در صفحه بارگذاری کردیم. صفحهای که از صفر شروع شد و تمام تلاش خود را برای دیده شدنش با به اشتراک گذاشتن آن از طریق دوستان و همکارانمان کردیم.
با تعامل میتوان به تمام اهداف رسید. برای برقراری تعامل با مخاطب هم باید ابتدا این موضوع را در خود نهادینه میکردیم. پس تمام آنچه که ما را به نتیجه دلخواه میرساند، ثبت کردیم و با مشورت و بهره گیری از تجارب یکدیگر در تیم حرفهای شو پیش رفتیم.
بارها در صفحه مجازیمان نظر سنجی کردیم و از مخاطبانمان پرسیدیم که شما به چه مهارتی علاقه مندید؟ فکر میکنید کدام مهارت میتواند درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری داشته باشد؟
با پخش گفتگوهای زنده با مخاطبان سعی کردیم مهارتهای مختلف را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چطور میشود کسب و کاری را با سرمایه اندک شروع کرد و کارآفرین شد؟
ارتباطات چند سویه را در برنامه حرفهای شو دنبال کردیم و به تولید گزارشهای تعاملی با مخاطب دست یافتیم.
وقتی برخی پیامهای مخطبانمان را باز میکردیم و میخواندیم انگیزه میگرفتیم. محتوای این پیامها اشاره داشت به اینکه برنامه حرفهای شو سرنخی برای شروع یک کسب و کار در آنان شده بود.
جمعهها اخبار سراسری ۱۴ و ۲۱ شبکه اول سیما؛ این قرار همیشگی ما با همراهان و مخاطبانمان است. نخستین گزارشی که در قالب حرفهای شو به روی آنتن رفت ۱۳ شهریور ۹۹ بود و موضوع گزارش به مهارت آموزی در سازمان آموزش فنی و حرفهای میپرداخت. در این یک سال مهارتهای آینه کاری، ایجاد کسب و کار با چوبهای دورریز و نجاری، پرورش پرندگان زینتی و شکلات سازی بیشترین میزان بازدید و تعامل را با مخاطبان داشته است.
داشتن مخاطب فعال برای هر رسانهای یک سرمایه محسوب میشود. ما در صفحه حرفهای شو با ارتباط با مخاطب توانستیم صفحه را که از صفر دنبال کننده شروع شد حالا به حدود ۴۲ هزار کاربر فعال برسیم. کاربرانی که حتی خودشان هم سوژه حرفهای شو میشوند و نظراتشان در برنامه سازی گروه ما تاثیر گذار بوده است.
انتقال حس امید و انگیزه به مخاطب به خودمان نیز حسی خوب داده است. احساسی از رضایت که ما به عنوان اصحاب رسانه هم میتوانیم نقشی اثر گذار در تولید ملی، اشتغالزایی و کارآفرینی داشته باشیم؛ و در آخر باید گفت به خودمان میبالیم مخاطبان همراهی، چون شما داریم و تلاشمان این است در این مسیر حرفه ایتر از گذشته پیش برویم.
برچسب حرفهای شو را در سایت خبرگزاری صداوسیما علاوه بر صفحه مجازیمان به نشانی herfeiisho دنبال کنید.
یادداشت از: زهرا شفیعی