نخستین جشنواره علمی، ترویجی «من فناوری هستهای هستم» به منظور آشنایی دانش آموزان و معلمان با کاربردها و مزایای فناوری هستهای برگزار شد.
وی با اشاره به آمار بیش از ۱۵ میلیون نفری جمعیت دانشآموزان و ۸۰۰ هزارنفری جمعیت معلمان کشور، افزود: یکی از وظایف و مأموریتهای مهم مراکز تحقیقات هستهای، توجه به مسئله ترویج، ظرفیتسازی و آمادهسازی نیروی انسانی است و در حال حاضر، فعالیتهای ترویجی و آموزشی یکی از دغدغههای مهم در حوزه هستهای است و ارتباط تنگاتنگی با تامین نیروی انسانی برای آینده انرژی هستهای دارد که در این زمینه، پژوهشگاه علوم و فنون هستهای تجربههای ارزنده و متعددی پیرامون ترویج دانش هستهای در کارنامه خود دارد که از آن جمله میتوان به برگزاری دو دوره مسابقه و سرگرمی هستهای در سطح دانشآموزان و کودکان، چاپ و نشر کتابهای ترویجی و تهیه و پخش دو مسابقه هستهای در شبکه تلویزیونی امید اشاره کرد.
آقای کریمی ثابت در ادامه از راهاندازی آکادمی بینالمللی آموزش علوم و فنون هستهای در منطقه با هدف آمادهسازی نسل آینده در حوزههای هستهای خبر داد و اظهار داشت: این آکادمی با استفاده از ظرفیتهای پژوهشگاه علوم و فنون هستهای و بهمنظور ایجاد شبکه آموزشی ویژه دانشآموزان، دانشجویان و معلمان در منطقه آسیا و اقیانوسیه راهاندازی میشود و از جمله فعالیتهای آن، تولید کتابهای آموزشی استاندارد، تولید محتوای آموزشی و ترویجی بر پایه نرم افزارها و برنامههای تحت موبایل، جایزه معلم یا استاد برتر در آموزش هستهای، ساخت ابزار کمک آموزشی تعاملی، ایجاد بانک اطلاعاتی از مدرسان، مربیان و سخنرانان در پلتفرم برای ارتباط و استفاده از آنها، امکان استفاده و بازدید از آزمایشگاههای کشورهای عضو و فرصتهای مطالعاتی خواهد بود.
در ادامه این مراسم دبیر علمی جشنواره نیز درخصوص ارائه آثار به این جشنواره گفت: حدود ۵۰۰ دانشآموز و معلم با ارسال آثار خود در قالب ویدئو کلیپ، روزنامه دیواری، مقاله پژوهشی و نقاشی در این جشنواره شرکت داشتند که در هر بخش سه اثر برتر معرفیشده است.
آقای کاسهساز با اشاره به راهاندازی و فعالیت باشگاه هستهای ایران وابسته به انجمن هستهای ایران افزود: عضویت در باشگاه رایگان بوده و علاقهمندان به موضوعات هستهای در هر رده سنی، با هر مدرک تحصیلی و در سراسر کشور و دنیا میتوانند با مراجعه به وبسایت انجمن هستهای ایران به آدرس www.nsi.ir به عضویت این باشگاه در آمده و در برنامههای آن از جمله دورههای آموزشی متنوع، بازدید از زیرساختهای هستهای کشور، مسابقات علمی، اردوهای علمی تفریحی و ... شرکت کنند.
دبیر اجرایی جشنواره نیز به معرفی فعالیتهای ترویجی پژوهشگاه و برنامههای آینده آن پرداخت و از علاقهمندان برای همکاری در این حوزه دعوت کرد.
در بخش دیگر این جشنواره، با برقراری ارتباط تصویری با وین، پیام مارینا میشار مسئول بخش پروژههای همکاری فنی کشورهای آسیا و اقیانوسیه آژانس بینالمللی انرژی اتمی به نمایش در آمد.
وی در این پیام با ارائه توضیحاتی در مورد طرحهای همکاری فنی آژانس بینالمللی انرژی اتمی ویژه آموزش علوم و فناوری هستهای به دانشآموزان و معلمان دبیرستانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله پروژه راس ۰۰۷۹ (RAS۰۰۷۹) و راهاندازی آکادمی بینالمللی علوم و فناوری هستهای با تمرکز بر ادغام فناوری و علوم هستهای با آموزش پس از مدرسه در سطح بینالمللی در زمینههای مختلف و حمایتهای گسترده رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی از آموزش بیان کرد.
حضور مجازی جناب آقای حامد فخری زاده فرزند شهیددکتر محسن فخری زاده و دکتر بهجت قاسمی همسر شهید دکتر شهریاری با هدف گرامیداشت شهدای هستهای از دیگر برنامههای این جشنواره بود.
دکتر بهجت قاسمی با تاکید بر اهمیت صنعت هستهای و لزوم ترویج فناوری هستهای به تحسین برگزاری این جشنواره پرداخت و توصیههایی را به دبیران و دانش آموزان درخصوص پرداختن به مباحث هستهای و فراگیری این علوم بهعنوان نیاز مهم جامعه ارائه کرد و خواستار برقراری ارتباط بیشتر با مدارس، ایجاد شاخه دانشآموزی برای جذب افراد علاقهمند به این موضوع و بازدید از مکانهای هستهای و آزمایشگاهها برای افراد علاقهمند و برتر شد.
حامد فخریزاده نیز در ادامه ضمن مروری مختصر بر زندگی شهید فخریزاده به اهمیت خدمترسانی به کشور و لزوم حرکت جوانان و نوجوانان در جهت تولید علم از دیدگاه این شهید بزرگوار اشاره کرد.
این جشنواره با معرفی آثار برتر، قرعهکشی مسابقات جشنواره با موضوعات کاربردهای فناوری هستهای و همچنین قرعهکشی بازدید از تاسیسات و آزمایشگاههای هستهای کشور به کار خود پایان داد.
همچنین از مدارس، پژوهش سراها، کانونهای فرهنگی، نهادها و معلمان برتر که مشارکت فعالی در برگزاری این جشنواره داشتند تقدیر شد.