مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تعیین و پایش IOW مطابق با استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴ برای کنترل خوردگی واحدهای شیرین سازی در این واحد صنعتی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ روح اله نوریان اظهار داشت: بمنظور شناسایی عوامل ریشهای خرابی ها، انجام
وی افزود: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS، کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی بعنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرین سازی شناسایی و اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده و دقیقی برای کنترل این عوامل به انجام رسیده که منجر به کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتیها شد.
نوریان گفت: بدلیل اهمیت پایش و کنترل پارمترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارمترها مطابق با راهنماییهای استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴، API ۹۴۵-۲۰۰۸، منوال عملیاتی پالایشگاه، کتاب آمین اکسپرت، گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از ۲ سال قبل انجام گرفت و حدود ۳۳ پارمتر بعنوان پارمترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز، استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش، متولی ثبت و پایش، و روشهای اندازه گیری مشخص شدند.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW از جمله اقداماتی است که باید بصورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: اندازه گیری و ثبت سوابق بصورت منظم روزانه توسط بهره برداری انجام و توسط مهندسی هفتگی و بوسیله بخش بازرسی فنی بصورت ماهیانه پایش میشود.
وی با بیان اینکه خوردگی در واحدهای شیرین سازی بصورت مشابه در اغلب پالایشگاههای بعنوان یک چالش جدی مطرح است و گاهی موارد در برخی از پالایشگاهها شدیدتر از پالایشگاه ایلام میباشد و حتی برجهای جذب و احیا را متأثر میکند، یادآور شد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاهها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام یادآور شد: در سالهای گذشته خوردگی و نشتیهای مکرر در چرخه Lean آمین واحدهای شیرین سازی بعنوان یکی از چالشهای بزرگ پالایشگاه مطرح بود که این خوردگیها در سالهای ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بطوری متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین سازی گزارش میشود.
نوریان تاکید کرد: این خوردگیها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و گاهی موارد توقف تولیدهای گاه و بیگاه میگردید، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد میکرد.
وی اضافه کرد: تعویض حدود سه هزار و ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ نزن، تعویض تیوب باندل هر چهار ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپهای شارژ آمین، ناشی از این خوردگیها بود که با تلاش و جدیدیت همکاران این مشکلات برطرف شد.