مُد گرایی افراطی از آسیب های اجتماعی است که تبلیغات فضای مجازی به آن دامن زده است .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ مهین سعیدی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی اظهار داشت : در عصر حاضر، که عصر فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی است ، مرزهای مکانی و زمانی تقریبا مفهوم سنتی خود را از دست داده و این موضوع باعث تولد ارزشهای فرهنگی جدید در جهان شده است .
سعیدی تصریح کرد : شبکههای اجتماعی مجازی ، مهمترین ابزارهای ترویج این قبیل ارزشهای فرهنگی در گستره جوامع هستند.
وی درادامه افزود : اما باید دید که ارزشهای جدید چگونه وارد جوامع میشوند؟
این پژوهشگر دو کلمه تبلیغات و به طبع آن مُدگرایی را وسیله ای برای ورود ارزش های جدید دانست و گفت : گسترش و رواج مُد گرایی از طریق تبلیغات ، مهمترین راه ایجاد جو روانی احساس محرومیت است .
به گفته وی تبلیغات فضای مجازی در مرحله اول باعث ایجاد نیاز کاذب در افرد می شوند و در مرحله بعد ، احساس محرومیت را در افراد ایجاد می کنند .
وی با بیان این که تبلیغات فضای مجازی ، احساس شکاف طبقاتی و تبعیض اجتماعی را در افراد تقویت می کنند گفت : اکثریت جامعهی هدف که زنان وجوانان هستند مقهور اغواگری تبلیغات فضای مجازی می شوند و خود را در بر آوردن آن نیازهایی که غالباً کاذب هستند ، ناتوان می بینند .
سعیدی با اشاره به اینکه احساس محرومیت در مواجهه با برطرف کردن این تبلیغات سبب پدید آمدن عقدههای روانی در افراد میشود گفت : تبلیغات به تدریج شخصیت فرد را مختل میکند و فرد سرخورده برای حفظِ شخصیتِ خود به ساز وکار روانیِ جبران روی میآورد.
وی ساز و کار جبرانِ عقده های روانی را در گرایش به مُد گرایی دانست و گفت : در این حالت فرد برای جبران عقدههای خود دست به کار میشود یکی از این رفتارهای جبرانی که به شدت در ایران رایج شده مُدگرایی است .
این پژوهشگر دامنه ی مُدگرایی را فقط در نحوه پوشش و سبک زندگی تجملاتی ندانست و گفت :مُد گرایی نه تنها در پوشش و سبک زندگی بلکه در اکثر امور رفتاری بشری میتواند خود را نشان دهد ،حتی در فعالیتهای فرهنگی هنری و اجتماعی هم بازتابش را نشان می دهد .
در مُدگرایی نکات خیلی ریزی هست که ممکن است جامعه اصلاً به آنها توجه نکند و یا اینکه جزو ، مُد حساب نشوند ،مثلا انتخاب کلمات غیر ایرانی فراوان در گفت و گو ها یا تو دماغی صحبت کردن .
به گفته وی از اعمال جراحی زیبایی گرفته تا تحت فشار قرار گرفتن برای به دست آوردن کالاهایی که تبلیغ میشوندآن هم به هر قیمتی ، جزئی از مدگرایی است ،کالاهایی که گاهی قیمت شان با حقوق چند ماهه افراد برابری می کند و امیدوارند با این هزینه بتوانند خود را متعلق به طبقه ای که نیستند معرفی کنند .
بیشتر بخوانید : مدیر گروه معاند فضای مجازی در دام پلیس امنیت
وی در پایان یادآور شد : هدف تبلیغات فضای مجازی ایجاد نیاز کاذب در افراد و روی آوردن جامعه به رفتار مُد گرایانه است که در نهایت منجر به پُر کردن کیسههای مبلغینی می شود که راه استعماری نوینی را برای تسلط بر جوامع در پیش گرفته اند .