مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران معتقد است که فناوریها را باید برای سهولت در جابجایی، پایداری محیط زیست، ایمنی عمومی، کیفیت زندگی و رضایتمندی و تولید ثروت و اشتغالزایی بکار گرفت.
او در ابتدا با بیان اینکه چهار محور (شهروندی، زیرساخت درون شهرداری، حکمرانی هوشمند و اثرات این سه بر مدیریت شهر) در سازمان مورد توجه بوده است، اضافه کرد: سازمان فناوری و اطلاعات از سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و تغییرات متعددی داشته است. سال ۱۳۷۱ سازمان آمار و خدمات کامپیوتری ایجاد شده و در سال ۱۳۸۳ به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تغییر نام پیدا میکند و تا امروز تحت همین عنوان ادامه میدهد. اما در سال ۱۳۹۶ مأموریت دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند به این سازمان اضافه میشود.
فرجود مأموریتهای سازمان فاوا را شامل سامانههای GIS اطلاعات مکانی، سامانهها و نرم افزارهای مدیریت شهری، سخت افزار و تجهیزات، شبکه، امنیت و مرکز داده، تهران هوشمند، داده، آمار آموزش و پژوهش و سرویسهای شهروندی ذکر کرد.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: اعداد و ارقام موجود در آمار فعالیتهای سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در طول یک شبانه روز به حدی گسترده است که نشان از حجم بالای کارها دارد.
تراکنش یک میلیون کارت بلیت در یک شبانه روز
او توضیح داد: در یک شبانه روز ۲۵ میلیون تراکنش تبادل دادهای، تولید ۱۰ ترابایت داده، ۱۱۷ هزار باز دید از پرتال شهرداری تهران، پردازش ۱۰ میلیون تصاویر دوربینهای ترافیکی، ۶۰۰ هزار ارجاع در اتوماسیون اداری، یک میلیون تراکنش کارت بلیت، ۵ هزار نفر ساعت ویدئوکنفرانس، ۵ هزار تماس در مرکز تماس تهران من، ۲.۵ میلیون درخواست پاسخگویی بر بستر اطلاعات مکانی و ... انجام میشود.
به گفته فرجود؛ دامنه فعالیتهای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تا زمستان ۱۳۹۸ شامل بیش از ۶۴ هزار دستگاه، حدود ۲۰ هزار نود شبکه، حدود ۱۷۵۰کیلومتر فیبر نوری، بیش از ۲۲ هزار ترمینال VOIP، بیش از ۱۷۰۰ سرور مجازی، بیش از ۷۰ هزار کاربر و حدود ۲۸۰۰ ساختمان متصل به شبکه ارتباطی است.
او با بیان اینکه رویکردی که نگاه فناوری به شهر را متفاوت میکند، رویکرد شهر هوشمند است، افزود: از گذشته در دورههای پیشین این موضوع در شهرداری مطرح بود و ما هم سعی کردیم که این رویکرد را ادامه دهیم. شهر هوشمند تنها به ICT ختم نمیشود و اثرات آن بر حوزههای مختلف از جمله سلامت، امید به زندگی، اشتغال و ... است.
فرجود بیشترین نگاه در ۱۰ سال گذشته به شهر هوشمند را فناورانه دانست و گفت:، اما درحال حاضر نگاه بیشتر روی کیفیت زندگی شهروندان است. رویکرد شهر هوشمند بیشتر انسان محورانه شده تا فناورانه. شهر هوشمند شهری است که بر مبنای داده مدیریت میشود و در ادامه باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد.
مدیرعامل این سازمان درباره مشخصات شهر هوشمند، توضیح داد: یک شهر هوشمند دارای ویژگیهای مدیریت شهر بر مبنای داده، استفاده از فناوریها و ابزارهای مرتبط برای ارتقاء کیفیت زندگی و مواجه فعالانه، سریع و پیش گیرانه با چالشهای شهری است.
فرجود افزود: فناوریها را باید برای حصول نتایجی نظیر سهولت در جابجایی، پایداری محیط زیست، ایمنی عمومی، کیفیت زندگی و رضایتمندی و تولید ثروت واشتغالزایی بکار گرفت.
او ضمن اشاره به گستردگی حوزه شهر هوشمند، بیان کرد: شهرهای بزرگ دنیا هم برحسب منابع رویکردها را انتخاب میکنند و برای رسیدن به شهر هوشمند از مسیرهای انتخابی پیش میروند. موسسه ایزو ۱۹ سرفصل برای شهر هوشمند معرفی میکند که شامل فرهنگ، انرژی، محیط زیست و ... است. به همین دلیل شهرها ناچار هستند بر مبنای منابع و اولویتها انتخاب کنند که قصد دارند وارد چه حوزهای شوند.
فرجود با بیان اینکه برنامهای که برای شهر تهران از سال ۱۳۹۷ طراحی شده شامل فاز اول سه ساله و مرحله دوم چهار ساله است، بیانکرد: میدانیم که به علت نبود مدیریت یکپارچه در شهر تهران، همه حوزهها در اختیار شهرداری نیست و طبیعتاً با نظر شورای راهبردی تهران هوشمند انتخاب کردیم که یک سری پروژههایی که بیشتر در اختیار شهرداری هستند انتخاب شوند و در فاز بعد به سمت افقهای توسعهای برود.
به گفته او؛ مرحله صفر شامل برنامه ریزی و فرهنگ سازی (۱۳۹۷) فاز اول شامل پروژههای اولیه و پایلوت (۱۳۹۸) و توسعه کاربردها (۱۴۰۰-۱۳۹۹) و فاز دوم شامل توسعه افقی و مقایس پذیری (۱۴۰۱-۱۴۰۴) است.
مدیرعامل این سازمان با بیان اینکه مدل بومی تهران پنج لایه دارد؛ گفت: لایه مرکزی سیاست گذاری است، لایه دوم یک سری اهرمها برای شهر هوشمند دارد که شامل خدمات شهروندی و مشارکت شهروندان و نوآوری شهری است و لایه سوم نیز حوزههای عملیاتی است.
فرجود در ادامه افزود: طرحهای تهران هوشمند شامل شهروند هوشمند و دیجیتالی، تهران نوآور، مدیریت هوشمند حمل و نقل درون شهری، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند و تحول دیجیتالی شهرداری تهران است.
فرجود با بیان اینکه به مدیریت داده محور در این دوره توجه شد، اضافه کرد: ۴ سطح بلوغ برای استفاده از داده در شهرداری تهران دیده شد. این ۴ دسته شامل گزارش دادن و استاندارد کردن جمع آوری داده هاست که سالها در سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران انجام شده است.
او ادامه داد: آمار نامههای شهرداری تهران را همین سازمان تهیه میکرد و اقدامی که ما انجام دادیم این بود که اقلام دادهای استاندارد شود و حدود ۱۰۰ مورد شناسایی و مشخص شد که چه دادهای در کجا با چه استانداردی تولید شود.
مدیر عامل این سازمان با اعلام اینکه گام بعدی انتشار است، گفت: این اقدام جزو کارهای جدی سازمان است که توصیف و تفسیر دادهها است. گام دیگر که بسیار مهم است و هوش مصنوعی درگیر آن شده؛ این است که چگونه از دادههای شهری به یک تحلیل و پیش بینی از آینده برسیم و بر مبنای آن تصمیم بگیریم. این گامی است که در مدیریت داده محور باید طی شود. در یک سال و نیم گذشته بیش از ۱۵ پروژه با این محوریت و مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شده است.
او افزود: در راستای حکمرانی هوشمند اسناد بالادستی زیادی تولید شده است، مانند مدل بومی تهران هوشمند و همچنین دستور العمل مراکز نوآوری از دیگر موارد است.
به گفته فرجود؛ سامانه شفافیت نزدیک به ۳ سال فعالیت میکند و حدود ۴۰ دسته اصلی داده دارد. تمام قراردادهای شهرداری به صورت سیستمی روی این سامانه است و تاکنون بازدارندگی خوبی داشته است.
مدیرعامل این سازمان عنوان کرد: علاوه بر اینکه برای مردم شفاف سازی میکند. تاکنون حدود ۱۸ هزار قرارداد مختلف در تمام شهرداری پس از انعقاد به صورت خودکار روی این سامانه و در دسترس مردم قرار گرفته است.
او با بیان اینکه مبحث بوجه و اطلاعات پروانههای شهرسازی و اطلاعات مدیران و ... در این سامانه قرار دارد، افزود: بخش دیگری از موضوعاتی که در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به آن پرداخته شد، بحث دسترسی آزاد به اطلاعات است که شهروندان میتوانند از طریق در سامانه داده نما به حدود ۱۵۰۰ دسته داده اصلی دسترسی داشته باشند. این اتفاق با استقبال خوبی مواجه شد به ویژه پژوهشگران و دانشگاهیان برای دسترسی به اطلاعات دچار مشکل بودند؛ این اطلاعات محرمانه نیست. این اطلاعات برای استارتاپها بسیار کارآمد بود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ذکر کرد: موضوع دیگر استفاده از دادهها و انواع داشبوردها هستند. بیش از ۱۰۰ داشبورد فعال در شهرداری وجود دارد. هر بخش شهرداری هر روز با این دادهها سر و کار دارد و با داده خام نمیشود کار کرد به همین علت به داشبوردهای تصمیم ساز نیاز است مانند بخش حمل و نقل و مالی و عمرانی از این داشبوردها استفاده میشود و هم داشبورد سلامت تولید شده است.
به گفته فرجود؛ شهرداری تهران در هوش مصنوعی پیشرو بوده است و اینکه چگونه میشود از دادهها به یک سری نتایج دست پیدا کرد که به طور معمول با توصیف به آن نتایج نخواهیم رسید. برای مثال متنهای مصوبات شورا به سیستم داده شده و سیستم تحلیل کرده و نتایج جالبی داشت که بعضا خیلی از موضوعات تکراری بوده است و یا چند درصد از زمان شورا را این موضوعات گرفته است. در این راه بسیاری از دانشگاهها نیز با ما همراه بودند. در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترا با ما همکاری داشتند.
او ادامه داد: در حوزه شهرسازی تعداد زیادی استعلام وجود دارد که این هارو خیلی از نهادهایی که با آنها کار داریم به صورت الکتترونیک در اختیار ما نمیگذارند. ولی با تعدادی از سازمانهای بزرگ مانند پست، تأمین اجتماعی و سازمان ثبت توانستیم تبادل داده داشته باشیم.
مدیرعامل این سازمان با بیان اینکه شهر هوشمند بدون توجه به نوآوری و توجه نظاممند به نوآوری ممکن نیست، گفت: کارهایی زیادی انجام شده است و ما توانستیم حدود ۱۰۰ تیم را با کمک شهرداری در مراکز داشته باشیم. نگاه تعاملی وجود داشت تا استارتاپها نوآور ورود پیدا کنند و نیازهای خود و شهرداری را برآورده کنند.
او افزود: شهرداری تهران سامانهای دارد که در آن بیش از ۴۰۰ نیاز منتشر شده است. مجموعههای استارتاپی میتوانند در این سامانه نیازها را مشاهده کنند و در سامانه ایدههای خود را بارگذاری کنند. این ایدهها طی یک فرآیند به ما ارجاع داده میشود. درضمن اولین فن بازار شهرهوشمند را هم سازمان فاوا اجرا کرد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تشریح کرد: خدمات دیجیتال و شهروندی از دیگر بخشهای سازمان است. درحال حاضر همه تمایل دارند که خدمات را به صورت الکترونیک دریافت کنند.