هدف از چاپ و انتشار فصلنامه علمی - تخصصی «دانش آینده پژوهی رسانه»؛ ثبت و نشر نتایج تحقیقات در زمینه آینده پژوهی رسانه - کمک به ارتقای سطح پژوهش و نهادینه کردن نگاه آینده نگرانه به تحقیقات رسانه ای در کشور است.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: تازهترین شماره فصلنامه علمی تخصصی دانش آینده پژوهی رسانه منتشر شد. در این شماره که با نوشتاری از دکتر امیدعلی مسعودی سردبیر فصلنامه و دانشیار دانشگاه سوره آغاز شده آثار زیر منتشر شده است:
• آینده تلویزیون و چشم انداز ویدئو تا ده سال آینده (هادی البرزی دعوتی)
• ساختارهای روایت و کارکرد آن در خبر رادیو (محمد نیک ملکی)
• استفاده نسل «زد» از رسانههای اجتماعی (یاسر بهشتی)
• بررسی ویژگی مخاطب تلویزیون در عصر جدید رسانهای (بهرخ گنجی؛ امید درویشی)
• مقایسه شاخصهای کارآمدی سه خبرگزاری داخلی، مطالعه موردی؛ ایرنا، ایسنا و ایلنا (رضا شکرگزار؛ محمدجواد رضائیان؛ اکبر نصراللهی کاسمانی)
• خبر رادیویی در سپهر رسانهای آینده ایران از دیدگاه نظریه کهکشانهای ارتباطی مک لوهان (احمد امین فرد)
امیدعلی مسعودی سردبیر فصلنامه در بخشی از سخن آغازین خود آورده است: «انتشار نخستین شماره فصلنامه آیندهپژوهی رسانه و استقبال گسترده استادان، دانشجویان و پژوهشگران از این فصلنامه، تأییدی بود بر اهمیت شناخت مسائل حوزه ارتباطات و رسانه در آیندهای که پیش رو داریم... آینده پژوهی برخلاف حوزههای دیگر تحقیق در علوم اجتماعی و انسانی، برای تحقیقات بومی نیازمند دادوستد با محققان و اندیشمندان غیربومی است. آینده پژوهی روشی تحقیقی در عرصه بین المللی است، زیرا پیشرفتهای فناورانه در هیچ مرزی از مرزهای جغرافیایی محدود و محصور نمی شود و امروزه در گستره جهانی میتواند جامه عمل بپوشد.
فصلنامه «آینده پژوهی رسانه» با چنین درکی از جهان معاصر و مشکلات و مسائل پیش روی رسانه ها، با انتشار دومین شماره خود به استقبال پژوهشهای داخلی و خارجی می رود و بر آن اهتمام می ورزد که نقشی هرچند کوچک، اما مؤثر و مفید در حل مسائل رسانههای کشور در آینده ایرانزمین داشته باشد. در این راه به همکاری و همیاری همه محققان و اندیشمندان به خصوص استادان و دانشجویان گرامی نیازمندیم.».
گفتنی است فصلنامه آینده پژوهی رسانه به مدیرمسئولی «هادی البرزی دعوتی» دکترای مدیریت رسانه و مدیر پژوهشهای خبری سازمان صداوسیما، سردبیری «امیدعلی مسعودی» دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و مدیر داخلی «محمدحسین آزادی» منتشر میشود.
هدف از چاپ و انتشار فصلنامه علمی - تخصصی «دانش آینده پژوهی رسانه»؛ ثبت و نشر نتایج تحقیقات در زمینه آینده پژوهی رسانه - کمک به ارتقای سطح پژوهش و نهادینه کردن آن در کشور- کمک به تولید و نشر علم به منظور ارتقای سطح فرهنگ، دانش علمی متخصصان، کارشناسان و سایر علاقهمندان به حوزه آینده پژوهی رسانه - کمک به مسئلهیابی و حل مسائل علمی در ارتباط با دانش آینده پژوهی رسانه و انتشار به موقع یافتههای جدید پژوهشی در زمینه آینده پژوهی رسانه اعم از رسانههای دیداری، شنیداری و مجازی میباشد.
علاقمندان میتوانند برای دریافت و ارسال مقالات به وب سایت فصلنامه آینده پژوهی رسانه به آدرس اینترنتی http://www.mediafs.ir مراجعه نمایند.