رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران از اخذ مجوز و فرایند جذب دانشجویان خارجی درمرکزعلمی و کاربردی فذا آمل (فولادین ذوب) خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، عبدالرضا شیخ الاسلامی در نشست خبری به همراه روسای مراکز علمی وکابردی شهرستان آمل در مرکز علمی وکابردی فذا گفت: مرکزعلمی کاربردی فذا شهرستان آمل با برخورداری از کارخانه بزرگ فولادین ذوب وحدود ۲ هزار کارگر وتوانمندیهای تخصصی در حوزه آموزش، مجوزهای لازم برای جذب دانشجویان خارجی از سوی دانشگاه جامع علمی وکاربردی کشور را کسب کرده است.
وی افزود: با تکمیل فرایندکارهای اداری، پیش بینی میشود از مهرماه سال ۱۴۰۱ مرکزعلمی کاربردی فذا آمل در رشته های فنی به خصوص ذوب فلزات از کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای همسایه دانشجو پذیرش کند.
رییس دانشگاه جامع علمی وکابردی مازندران با اشاره به اینکه مرکزعلمی وکاربردی فذا آمل نخستین مرکز درکشور خواهد شد که جذب دانشجویان خارجی را عملیاتی خواهد کرد، افزود: این مرکز هم اکنون دورههای تخصصی زبانهای خارجه را به عنوان پایلوت استانهای شمالی کشور برگزار و ازاین حیث درسطح مراکز عملی وکاربردی کشور نمونه شده است.
شیخ الاسلامی، بین المللی شدن مرکزعلمی وکابردی فذا آمل را برای برگزاری دورههای تک درس ودورههای رسمی ونیز برگزاری همایشهای بین المللی ومنطقهای درسطح مجموعه آموزش عالی درسطح مازندران مثبت وتاثیرگذار دانست.
دورههای مهارتی، هدف گذاری دانشگاه علمی کاربردی در مازندران
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران همچنین دربخش دیگری از سخنان خود دراین نشست خبری، از هدفگذاری این دانشگاه برای دورههای مهارتی و کابردی متناسب با آمایش و نیازاقلیمی استان خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد مهارت آموزی درمراکز علمی کاربردی درسطح استان، در دوسال گذشته تعداد دانشجو در این دانشگاه حدود ۳۰ درصد افزایش داشته وباعث شده تا مازندران جزو استانهای پیشرو درسطح کشور باشد.
شیخ الاسلامی، کاهش دانشجو در کشور را ناشی از تغییر هرم سنی جمعیتی کشور و کاهش انگیزه ادامه تحصیل بین خانوادهها عنوان کرد و گفت: تغییر فرهنگ و رویکرد خانوادهها و کیفیت بخشی در فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی موجب شد شاهد رشد تعداد دانشجویان باشیم.
وی ادامه داد: در راستای کیفی سازی فعالیتهای دانشگاه، مراکز علمی کاربردی در سطح استان، رشتههای مهارتی متناسب با نیاز مازندران افزایش پیدا کرده و دراین راستا ظرفیت سازیهای خوبی شده است.
وی با اشاره به اینکه بحران بیکاری چارهای جز توجه به آموزشهای مهارتی در دانشگاهها باقی نگذاشته و در این زمینه باید فرهنگ سازی شود، افزود: بر اساس آمارها تنها ۲۰ درصد آموزشها به آموزشهای مهارتی اختصاص دارد و در این راستا دانشجویان باید بگونهای تربیت شوند که پس از فارغ التحصیلی، بتوانند شغل ایجاد کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران به اشاره به رسالت دانشگاه علمی کاربردی، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی اعتقاد به عملگرایی دارد و به دنبال آن است که خلاء تربیت کاردان و متخصص را در کشور پر کند و برنامه ریزی دانشگاه در کیفیت بخشی به دورههای آموزشی، توسعه خوشههای شغلی، ایجاد مراکز نوآوری و تشویق فعالیتهای کارآفرینانه در همین راستاست.
شیخ الاسلامی، با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۴ هزار دانشجو در ۲۱ مرکز علمی کاربردی مازندران مشغول به تحصیل هستند، با توجه به نیازجامعه و نیازسنجیهای انجام شده، درشرایط فعلی وآینده نیازجدی به دانش آموخته کاردان و متخصص خواهد بود.
وی توضیح داد، متاسفانه اکنون خلاء اصلی کشور هم نبود کاردان وکارآفرین است که بصورت روال عادی و از روی تجربهای اداره میشود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مازندران از لحاظ کشاورزی وصنایع تبدیلی در کشور مطرح است، متاسفانه اکنون فقط ۴ درصد از دانشجویان درمراکز علمی کاربردی مازندران دررشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند که این دانشگاه درتلاش برای افزایش این درصد با برگزاری دورههای تخصصی و حتی رشتههای مورد نیاز حوزه کشاورزی استان است.