عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای: تسهیل فرایند تبدیل وضعیت کارشناسان نخبه و شاخص به عضو هیأت علمی سبب بهبود شاخصهای آموزشی و افزایش بهره وری در دانشگاه فنی و حرفهای میشود
وی افزود: هم اکنون نیز ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۷۹ واحد آموزشی فعال در ۱۱۱ شهرستان مشغول به تحصیل میباشند.
وی افزود: با توجه به ماهیت عملی بودن دو سوم از سرفصلهای درسی در ۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از ۶۸۰ عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی) و ۲۸۶ مدرس رسمی و ۱۶ هزار مدرس مدعو تدریس میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای افزود: در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۹ تعداد جذب اعضای هیأت علمی ۴۷ مورد به بیش از ۲۲۰ نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به ۳۰۰ نفر افزایش مییابد که رشد ۶ برابری داشته است.
وی تأکید کرد: کادر آموزشی در موسسات آموزش عالی کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاهها و مؤسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیئت علمی تأمین میگردد.
آقای دکتر سلمانی گفت: سالهای اخیر با وجود رشد ۶ برابری جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه از طریق فراخوانهای جذب متمرکز و بورسیههای معرفی شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاه ها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تأمین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیتهایی را برای این روش ایجاد کرده است.
وی افزود: تجربه انتقال از سایر دانشگاهها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحدهای آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل مواجه شده است، در این میان راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیأت علمی به عضو هیأت علمی در رشتههای مورد نیاز دانشگاه مکمل روشهای دیگر است. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر مؤسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، سبب توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیأت علمی به دانشجو، کاهش هزینه حق التدریس شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای افزود: بدون تردید از میان بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ عضو غیر هیأت علمی دانشگاه فنی وحرفهای افراد نخبه و توانمندی بر اساس رشته، مقطع تحصیلی، سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی، حضور در صنعت یافت که حائز شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیأت علمی را داشته باشند. بدون شک حمایت از این اقدام به همراه اصلاح مصوبات برای تطبیق باقیمانده کادر آموزشی (مدرس، دبیر و هنر آموز) توسط هیأت امنا و مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم علاوه بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه از سرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی منجر خواهد شد.