در حالی که وعده مکرر دولتمردان در دولتهای قبلی و بویژه دولت دوازدهم این مهم را ایجاب میکرد که عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل - میانه تا پایان دولت پیشین به اتمام رسیده و مورد بهرهبرداری قرار گیرد، اما همچنان این راه آهن به سرانجام نرسیده و با وجود پایان دولت دوازدهم مهمترین وعده این دولت به مردم استان اردبیل بر زمین مانده است.
در حالی که برخی از مسئولان خبر از ادامه احداث این خط ریلی به سمت مغان را میدهند، لیکن فاز اصلی این پروژه در مراحل اتمام همچنان در هالهای از ابهام به سر میبرد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل، پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل – میانه با تزریق اعتبارات مختلف از محل فاینانس داخلی و منابع ملی روند رو به رشدی را داشته و به نظر میرسد در تازهترین بررسیها تا آخر امسال این پروژه با تزریق اعتبار مورد نیاز آماده بهرهبرداری باشد.
وی تصریح کرد: هر چند پروژه در سه سال اخیر سرعت گرفته و هم در بخش زیرسازی و هم روسازی حرکتهای مؤثری در خصوص این پروژه مهم ریلی انجام شده، اما برخی از مشکلات از جمله افزایش قیمتها و تورم به وجود آمده به همراه تأمین نشدن برخی از تجهیزات مورد نیاز ، عملیات روساختی این پروژه را با تعلل و دیرکرد مواجه کرده است.
وی بیان کرد: در حالی که مقرر بود تا پایان دولت دوازدهم این پروژه تکمیل شود اما حجم کاری پروژه و کمبود اعتبارات، زمان اجرای آن را با تعلل روبهرو کرد و در تلاش هستیم با پیگیریهای به عمل آمده پروژه را در سریعترین زمان به اتمام برسانیم.
بدری تصریح کرد: تکمیل پروژه راهآهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارسآباد مغان قطعی شده و مطالعات فاز اول امتداد طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان انجام و اجرای آن در سال 1400 پیشبینی شده است.
دراین حال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل از تلاش برای اتمام پروژه راه آهن میانه-اردبیل، تا پایان سال جاری خبر داد.
وی بر اهمیت موضوع تامین ریل و منابع مالی برای رسیدن به این هدف تاکید کرد و افزود: اگر ریل از طریقی تأمین شود ما نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی میخواهیم که بتوانیم تا پایان سال پروژه را به اتمام برسانیم.
در این حال دیگر نماینده اردبیل ،نیر،نمین وسرعین در مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تمام توان بودجههای درخواست شده برای راه آهن اردبیل را تامین کردهایم ولی به هیج وجه از سرعت اجرای پروژه رضایت ندارم.
این در حالیست که استاندار اردبیل در جریان بازدید اخیر خود از قطعات راه آهن میانه ـ اردبیل اظهار کرد: ۳۲۰میلیارد تومان برای تامین مطالبات پیمانکاران راه آهن میانه ـ اردبیل از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و در آینده نزدیک پرداخت میشود.
استاندار اردبیل با بیان اینکه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تامین مصالح مورد نیاز به منظور جهش بیشتر در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است تصریح کرد: از لحاظ مالی این پروژه مشکلی ندارد اما به دلیل افزایش چند برابری قیمت مصالح اتمام پروژه تا حدودی به تعویق افتاده است.
بهنام جو با اشاره به اینکه تامین ۱۰۰کیلومتر ریل مورد نیازاین طرح انجام شده افزود: تاکنون بیش از ۶۸کیلومتر مسیرریلگذاری شده و امید داریم تا دهه فجر کار ریل گذاری طرح به اتمام برسد.
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و عملیات آن پس از سالها توقف در دولت تدبیر و امید آغاز شد.
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی در این پروژه احداث شده و علاوه بر آن در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
در طرح راهآهن اردبیل - میانه ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود.
نویسنده: بتول عالیزاده
دولت محترم باید نظارت کند و ببیند دقیقا این همه پول که تا حالا به آنجا هزینه شده است آیا واقعا هزینه شده است چون طول مسیر ۱۷۵ کیلومتر کوتاه است و هزینه شده ها واقعا سرسام آور شاید با نصف این مبلغ هم راه آهن اردبیل تکمیل می شد.